Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024, 10:30:12 πμ
Σάββατο, 16 Ιανουαρίου 2010 14:49

Φώτης Κιλιπίρης : Να διατηρήσουν την αυτοτέλειά τους οι 19 ορεινές και χειμάζουσες κοινότητες

Ο κοινοτάρχης Λιβαδίων Φώτης Κιλιπίρης ανέλαβε πρωτοβουλία σύνταξης ενός κοινού ψηφίσματος, ώστε 19 αμιγώς ορεινές και χειμάζουσες Κοινότητες της πατρίδας μας διατηρήσουν τη διοικητική τους  αυτοτέλεια ενόψει της αυτοδιοικητικής μεταρρύθμισης   του σχεδίου «Καλλικράτης».


Το ψήφισμα αυτό είναι τεκμηριωμένο και βασίζεται  σε κριτήρια που υιοθέτησε τόσο η Κεντρική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων (ΚΕΔΚΕ) στο συνέδριο της Κυλλήνης το 2007, αλλά υιοθετεί και το κείμενο δημόσιας διαβούλευσης της «Νομοθετικής πρωτοβουλίας για τη νέα αρχιτεκτονική της αυτοδιοίκησης και της αποκεντρωμένης διοίκησης-Πρόγραμμα Καλλικράτης» το οποίο έχει δημοσιοποιηθεί. Τα κριτήρια αυτά μεταξύ άλλων είναι Γεωγραφικά (έκταση και μορφολογία, προσβασιμότητα, δίκτυα υποδομών κλπ), Αναπτυξιακά (όπως η δομή της τοπικής οικονομικής δραστηριότητας και γενικότερα της τοπικής ανάπτυξης, η συμμετοχή σε εθνικά και κοινοτικά προγράμματα κλπ), Πολιτιστικά, Ιστορικά καθώς και Χωροταξικά με τα οποία μεταξύ άλλων θα επιδιώκεται η ανάδειξη της ταυτότητας του τόπου σε επίπεδο συμβολικό και σημειολογικό για την τοπική κοινωνία. Επιπλέον, να σημειωθεί, ότι ακόμη και το Ελληνικό Σύνταγμα κάνει ειδική μνεία στην ανάγκη ειδικής μεταχείρισης και κατά συνέπεια ενδυνάμωσης των ορεινών καθώς επίσης και των νησιωτικών περιοχών. Το κοινό ψήφισμα στάλθηκε και ήδη αποτελεί αντικείμενο διαβούλευσης τόσο σε επίπεδο τοπικών Κοινοτήτων  όσο και των τοπικών ΤΕΔΚ.  Οι ορεινές και χειμάζουσες Κοινότητες  που το κείμενο αποτελεί αντικείμενο διαβούλευσης είναι: Kοινότητες Συρράκου, Καλαρρυτών, Ματσουκίου, Βαθυπέδου, Δίστρατου, Μηλιάς, Βοβούσας, Φούρκας , και Αετομηλίτσας του Νομού Ιωαννίνων, Διευρυμένη Κοινότητα Ασπροποτάμου Νομού Τρικάλων, Κοινότητες Περιβολίου, Σαμαρίνας, Αβδέλλας, και Δοτσικού του Νομού Γρεβενών, Νυμφαίου και Κρυσταλοπηγής Ν. Φλώρινας, Γράμμου Νομού Καστοριάς, Βλάστης Νομού Κοζάνης, και Λιβαδίων Νομού Κιλκίς όπου ήδη το ψήφισμα εγκρίθηκε ομόφωνα σε δημόσια συνεδρία. Το κείμενο-ψήφισμα αναφέρει σχετικά:
1. Γενικοί στόχοι και άξονες της νέας αυτοδιοικητικής μεταρρύθμισης για τις Ορεινές και Χειμάζουσες Κοινότητες.
Ο στόχος της νέας αρχιτεκτονικής της αυτοδιοίκησης (Kαλλικράτης) στο επίπεδο της ορεινής μικροπεριφέρειας (ορεινές και χειμάζουσες Κοινότητες), δεν θα πρέπει να εξαντληθεί  απλά στις συνενώσεις και τα όρια των νέων Ο.Τ.Α. Η νέα διοικητική διαίρεση στο επίπεδο αυτό θα πρέπει να συνυπολογίσει τη νέα πραγματικότητα που έχει πλέον διαμορφωθεί, με βάση την εμπειρία της πρώτης αυτοδιοικητικής μεταρρύθμισης (Καποδίστριας Ι). Ειδικότερα, θα πρέπει να λάβει υπόψη της τη δυναμική που αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια σχετικά με την ανάπτυξη τόσο των ορεινών όγκων της πατρίδας μας όσο και την αναβίωση ορεινών ιστορικών κοινοτήτων, που μόλις μια δεκαετία πριν ταυτίζονταν (εκτός από κάποιο πιθανό ένδοξο παρελθόν), με την ερήμωση και την εγκατάλειψη.
2. Οι πέντε άξονες για την αυτοδιοικητική μεταρρύθμιση των ορεινών Ο.Τ.Α.
Η νέα αυτοδιοικητική μεταρρύθμιση (Καλλικράτης) στο επίπεδο της ορεινής μικροπεριφέρειας και ειδικότερα των ορεινών και χειμαζουσών Κοινοτήτων θα πρέπει να κινηθεί στους παρακάτω άξονες:
Α. Να οικοδομηθεί σε δυναμικούς πόλους ανάπτυξης που να βασίζονται στα τοπικά  συγκριτικά πλεονεκτήματα και αποθέματα της ορεινής περιοχής, όπως είναι η εναλλακτική-αειφόρα αγροτική οικονομία, το περιβάλλον, ο πολιτισμός,  ο τουρισμός, ο φυσικός πλούτος.
Β. Να λάβει υπόψη της το κριτήριο της μέχρι τώρα κοινά παραδεκτής πετυχημένης εμπειρίας και αποτελεσματικότητας που συγκεκριμένες μικρές ορεινές αυτοδιοικητικές μονάδες (ορεινές και χειμάζουσες κοινότητες) επέδειξαν κατά την πρώτη φάση της αυτοδιοικητικής μεταρρύθμισης (Καποδίστριας Ι). Ειδικότερα την αποδεδειγμένα πετυχημένη συμβολή τους στην τοπική ανάπτυξη, την απασχόληση, την ενθάρρυνση της τοπικής επιχειρηματικότητας, το περιβάλλον, την πολιτική προστασία, τον πολιτισμό.
Γ. Να λάβει επίσης υπόψη της ότι για τις ορεινές και πλέον απομακρυσμένες Κοινότητες της χώρας μας, αυτών δηλαδή που απέχουν σημαντικά από τα πλησιέστερα διοικητικά κέντρα, η βασική ευρωπαϊκή αρχή της εγγύτητας και επικουρικότητας, η πιο απλά η αποτελεσματική εξυπηρέτηση του πολίτη από τις κοντινότερες προς αυτόν αρχές, εξυπηρετείται καλύτερα από τη διατήρηση της αυτοτέλειας των Ορεινών και Χειμαζουσών Κοινοτήτων.
Δ. Να συνυπολογίσει το γεγονός ότι ικανός αριθμός υφιστάμενων Ορεινών και Χειμαζουσών Κοινοτήτων βρίσκονται και λειτουργούν στην καρδιά εύθραυστων και σπουδαίων από περιβαλλοντική άποψη οικοσυστημάτων (Ευρωπαϊκό Δίκτυο Natura 2000). Η διοικητική τους αυτοτέλεια παίζει, και στο μέλλον θα παίξει ακόμη σπουδαιότερο ρόλο, τόσο στην προστασία τους όσο και την ανάδειξη αλλά και αειφόρο διαχείρισή τους, με πολλαπλά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες.
Ε. Τέλος όλοι μας αναγνωρίζουμε ότι στην πατρίδα μας, και όχι μόνο, διανύουμε μια περίοδο έντονης δημοσιονομικής κρίσης όπου λογικά τίθεται το επιχείρημα των οικονομιών κλίμακας που θα προκύψουν από συνενώσεις δραστηριοτήτων ειδικά στο σκέλος των λειτουργικών δαπανών των Ο.Τ.Α (μικρότερες δηλαδή λειτουργικές δαπάνες αφού θα προκύψουν λιγότεροι αριθμητικά Ο.Τ.Α.). Το επιχείρημα είναι αυτονόητο και απόλυτα σωστό. Όμως θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι σήμερα οι 122 ήδη υφιστάμενες Κοινότητες της χώρας (ορεινές και μη), συμμετέχουν μόνο κατά 3% περίπου στο συνολικό λειτουργικό (και όχι μόνο) κόστος των Ο.Τ.Α. που χρηματοδοτεί η πολιτεία.