Κυριακή, 23 Σεπτεμβρίου 2018, 1:10:41 μμ
Τετάρτη, 11 Απριλίου 2018 21:22

Να μπει επιτέλους φρένο στην ανθρωποθυσία

Γράφτηκε από τον
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Το δεύτερο δυστύχημα σε ένα 15θήμερο με τους έξι νεκρούς συνολικά στον κατ' όνομα αυτοκινητόδρομο   Πολυκάστρου - Χαλάστρας σήμανε την εκ νέου κινητοποίηση των τοπικών αρχών του νομού που θα ζητήσουν μετ' επιτάσεως από την Πολιτεία να πράξει το καθήκον της και να ανακατασκευάσει  το συγκεκριμένο τμήμα της ΠΑΘΕ, όπου λειτουργούν μάλιστα διόδια, με προδιαγραφές αυτοκινητόδρομου (διαχωριστικό στηθαίο, δυο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση).


Τη σχετική πρωτοβουλία ανέλαβε ο Αντιπεριφερειάρχης  Ανδρέας Βεργίδης που εντός των ημερών θα συγκαλέσει σύσκεψη στο Κιλκίς με την παρουσία του Περιφερειάρχη Απόστολου Τζιτζικώστα για να σταλεί το ισχυρότερο δυνατό μήνυμα προς την κυβέρνηση: Φτιάξτε το δρόμο. Εν προκειμένω το ειδικό αίτημα θα είναι να συμπεριληφθεί  στη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και των καθέτων της η υποχρέωση του παραχωρησιούχου να ανακατασκευάσει το τμήμα Πολυκάστρου - Χαλάστρας.
Στην προκήρυξη που έγινε και τα βασικά της σημεία καταχωρίσαμε σε δημοσίευμα των εφημερίδων μας, καταγράφεται μόνο δυνητικά η συμπερίληψη στην τελική σύμβαση για έργα συντήρησης και αναβάθμισης του εν λόγω τμήματος. Ωστόσο πέραν της δυνητικής κι όχι υποχρεωτικής ένταξης του όρου αυτού στην τελική συμφωνία παραχώρησης, παραμένει ασαφές τι σημαίνει "αναβάθμιση" του δρόμου. Αφού μπορεί να ερμηνευθεί ότι θα αρκεί  η τοποθέτηση διαχωριστικού στηθαίου χωρίς διαπλάτυνση του δρόμου και επομένως χωρίς δυο λωρίδες ανά κατεύθυνση.
Σημειώνουμε ότι το αίτημα για κατασκευή αυτοκινητόδρομου έχει διατυπωθεί από πολλούς και σε διάφορες συγκυρίες. Πρόσφατα μάλιστα υπήρξε οργίλη επιστολή του Δημάρχου Παιονίας Χρήστου Γκουντενούδη προς τον  ΤΑΙΠΕΔ όπου επισημαίνεται η ευθύνη του ταμείου για την κατάσταση του δρόμου με την επισήμανση ότι δεν μπορεί ο ρόλος του ταμείου να εξαντλείται στην εγκατάσταση και λειτουργία διοδίων.
Το φθινόπωρο εξάλλου ο βουλευτής Γιώργος Γεωργαντάς είχε επανέλθει και με επίκαιρη ερώτσή του προς τον Υπουργό Υποδομών, ενόψει της εκκίνησης της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας Οδού,  να επισημάνει ότι: "Τίθενται δύο πολύ μεγάλα ζητήματα επί των οποίων πρέπει να δώσετε απάντηση και βεβαίως λύση.
Το πρώτο έχει να κάνει με το γεγονός ότι δεν μπορεί να επιβληθεί τέλος κυκλοφορίας για τη χρήση της οδού ενός οδικού άξονα  (Χαλάστρας-Ευζώνων) στον οποίο καμία προϋπόθεση ενός σύγχρονου  αυτοκινητόδρομου δεν πληρούται. Είναι γνωστό  ότι το τμήμα αυτό της Εθνικής Οδού είναι ουσιαστικά το μοναδικό στο οποίο υπάρχει αμφίδρομη κυκλοφορία χωρίς διαχωριστικό στηθαίο. Το οδόστρωμα είναι φθαρμένο και το πλάτος του δεν επαρκεί για την λειτουργία δύο λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Τα τελευταία 13 χρόνια συνέβησαν 34 θανατηφόρα τροχαία συμβάντα στα 32 χιλιόμετρα του δικτύου που βρίσκεται στην αρμοδιότητα του Α.Τ Πολυκάστρου. Ο δρόμος ειδικά τη νύχτα είναι ιδιαίτερα επικίνδυνος καθώς δεν υπάρχουν σε όλο το μήκος του παράπλευρες μπάρες ούτε επαρκής φωτισμός.
Είναι λοιπόν επιτακτική ανάγκη να γίνουν άμεσα οι παρεμβάσεις στο συγκεκριμένο οδικό άξονα, ο οποίος άλλωστε αποτελεί την πύλη εισόδου της χώρας, πλην όμως είναι έξω από κάθε λογική η λειτουργία διοδίων πριν την αναβάθμιση της οδού. Οι σταθμοί διοδίων λειτουργούν με βάση την αρχή της ανταποδοτικότητας και ουδείς μπορεί να απαιτήσει από τους χρήστες οποιαδήποτε επιβάρυνση πλην ολοκληρωθούν οι παρεμβάσεις. Εν προκειμένω δεν υπάρχει καν σαφές και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για το ποιός θα αναλάβει αυτό το έργο και πότε θα το εκτελέσει"
Στην εν λόγω επίκαιρη ερώτηση Γεωργαντά ο κ. Σπίρτζης απέφυγε να δώσει δεσμευτική απάντηση και κατά το κοινώς λεγόμενον "πέταξε την μπάλα άουτ"

Το ειδικό πολιτικό βάρος του κ. Τζιτζικώστα
Είναι σαφές ότι μέχρι τώρα η κυβέρνηση αποφεύγει να αναλάβει ρητή δέσμευση ανακατασκευής του δρόμου το κόστος της οποίας εκτιμάται σε πάνω από 120 εκατομμύρια ευρώ. Και πλέον εναπόκειται στον περιφερειάρχη Απόστολο Τζιτζικώστα να ασκήσει το ειδικό πολιτικό του βάρος ώστε να δοθεί ένα τέλος στην  ανθρωποκτόνα λειτουργία, ως έχει, του δρόμου Πολυκάστρου - Χαλάστρας.
Μάλιστα ο κ. Τζιτζικώστας οφείλει να υπενθυμίσει στην κυβέρνηση ότι δεν μπορεί να διοργανώσει αναπτυξιακά συνέδρια, υποτίθεται για να ενημερωθεί για τις αναπτυξιακές προτεραιότητες κάθε περιφέρειας, πρόσφατα στην Κ. Μακεδονία, όταν βοά με τραγικό τρόπο η ανάγκη ανακατασκευής του συγκεκριμένου αυτοκινητόδρομου ιδιαίτερα ενόψει και της νέας τουριστικής περιόδου όταν περί τα 10.000.000 επισκέπτες της χώρας θα κινηθούν σε αυτόν το δρόμο -καρμανιόλα.

 

Διαχωριστικό
στηθαίο ΤΩΡΑ
Αν όμως η συμπερίληψη στη σύμβαση παραχώρησης του δρόμου της υποχρέωσης για ανακατασκευή του με προδιαγραφές αυτοκινητόδρομου αποτελεί το κοινό αίτημα του νομού, η επείγουσα υποχρέωση της Πολιτείας και εν προκειμένω της Εγνατίας Οδού είναι να τοποθετήσει άμεσα διαχωριστικό στηθαίο. Είναι ακατανόητο σε δρόμο όπου πληρώνει ο οδηγός διόδια να σημειώνονται δυστυχήματα από μετωπικές συγκρούσεις. Ενδεχομένως μάλιστα προκύψουν και ποινικές ευθύνες της εν λόγω εταιρείας και σύμφωνα με πληροφορίες μας  προς την κατεύθυνση αυτή κινείται αρμόδια υπηρεσία του νομού. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες η εν λόγω υπηρεσία κατέθεσε, ύστερα από και από το δεύτερο δυστύχημα τη Μ. Πέμπτη με τους δυο νεκρούς, μηνυτήρια αναφορά προς την Εγνατία Οδό καταλογίζοντάς την ευθύνες.
Σε κάθε περίπτωση και ενόψει της θερινής -τουριστικής δεν υπάρχει χρόνος για περαιτέρω καθυστέρηση. Έξι νεκροί σε δυο δυστυχήματα εντός 15 ημερών είναι πολλοί για να τους απορροφήσει η συνήθης νεοελληνική αβελτηρία και ο γραφειοκρατικός "ωχαδελφισμός".

 

Δήλωση

Κώστα Κιλτίδη

«Να σταματήσει η κοροϊδία, το 2009 ήταν ολοκληρωμένη η μελέτη για την κατασκευή του τμήματος της οδού Αγίου Αθανασίου – Ευζώνων. Είναι τμήμα της Εθνικής Οδού.
Είναι ντροπή να είναι απαλλοτριωμένες οι απαραίτητες εκτάσεις από το 1972 και να γίνονται μόνον τα διόδια, ξεπεσμός! Τι συμβαίνει επιτέλους και δεν κατασκευάζεται αυτό το τμήμα, όταν από το 2006 ολοκληρώνεται η υπόλοιπη ΠΑΘΕ. Επειδή είχαν γίνει ότι χρειαζόταν το 2009, ας τελειώσει αυτή η φαρσοκωμωδία με την τραγωδία των νεκρών. Οι ευθύνες είναι διαχρονικές. Να δοθεί ένα τέλος, δεν πρέπει η δικαιοσύνη να υποκαταστήσει την πολιτική.»