Εκτύπωση αυτής της σελίδας
Πέμπτη, 20 Απριλίου 2017 20:48

Όψεις Βιοποικιλότητας και Αειφορίας: Από το Βοτανικό στο Σχολικό Κήπο

Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς, ενέκρινε την ίδρυση και λειτουργία Τοπικού Θεματικού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με θέμα: «Όψεις Βιοποικιλότητας και Αειφορίας: Από το Βοτανικό στο Σχολικό Κήπο» για το σχολικό έτος 2016-2017, με συντονιστικό φορέα το Κ.Π.Ε. Κιλκίς, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς - Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων.


«Λαμβάνοντας υπόψη το διαρκές ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών των σχολικών μονάδων των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας - Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς και τη διάθεσή τους να αναπτύξουν με τους μαθητές και τις μαθήτριές τους, με συστηματικό τρόπο πρακτικές φιλικές στο ανθρωπογενές και φυσικό περιβάλλον, να τις επικοινωνήσουν μεταξύ τους, αλλά και σε τρίτους (παιδιά και ενήλικες), αποφασίστηκε να διαμορφωθεί πρόταση για τη  δημιουργία Τοπικού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΤΔΠΕ) με τίτλο: «Όψεις Βιοποικιλότητας και Αειφορίας: Από το Βοτανικό στο Σχολικό Κήπο», αναφέρεται στην σχετική απόφαση.
Το Κ.Π.Ε. Κιλκίς, στο πλαίσιο της διαρκούς στήριξης των εκπαιδευτικών που υλοποιούν προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, λαμβάνοντας υπόψη το μεγάλο ενδιαφέρον που δείχνει η εκπαιδευτική κοινότητα με την υλοποίηση κάθε χρόνο περιβαλλοντικών προγραμμάτων που αφορούν τους κήπους, ιδρύει το Τοπικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΤΔΠΕ) με θέμα: «Όψεις Βιοποικιλότητας και Αειφορίας: Από το Βοτανικό στο Σχολικό Κήπο» αναλαμβάνοντας να στηρίξει με εκπαιδευτικό υποστηρικτικό υλικό και επιμορφωτικά σεμινάρια το έργο των σχολικών ομάδων, που θα ενταχθούν στο Δίκτυο.

ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ
Οι σημερινές σχολικές αυλές καλύπτονται στο μεγαλύτερο ποσοστό τους από τσιμέντο. Οι εξωτερικοί σχολικοί χώροι-αυλές είναι τις περισσότερες φορές απρόσωποι χώροι, αισθητικά υποβαθμισμένοι, που εξυπηρετούν την ανάγκη των μαθητών για παιχνίδι και εκτόνωση, χωρίς όμως να υπάρχει σύνδεση με τη μάθηση. Η σχολική αυλή έτσι όπως είναι σχεδιασμένη συγκρούεται με τη φύση του παιδιού, αποκόβει τη μαθησιακή διαδικασία από το φυσικό περιβάλλον και την  καθημερινότητα Το παιδί ζει σε χώρους (σχολική αυλή..) που έχουν σχεδιαστεί από ενήλικες και  στηρίζουν το παρωχημένο παραδοσιακό ΄δασκαλοκεντρικό΄ μοντέλο διδασκαλίας.
 Η ανάγκη αξιοποίησης του χώρου της σχολικής αυλής και περιβαλλοντικής αναβάθμισής του βασίζεται στη λειτουργία και χρήση του Βαλκανικού Βοτανικού Κήπου και του σχολικού κήπου ως εκπαιδευτικού μέσου κατάλληλου για την αποκατάσταση της επαφής των παιδιών με στοιχεία του φυσικού περιβάλλοντος, τη βιωματική προσέγγιση και μάθηση σε πολλά πεδία, καθώς και την ενεργό συμμετοχή των μαθητών στην κατασκευή και συντήρηση του.
Σκοπός του ΤΔΠΕ είναι να γίνει πεδίο για γόνιμο προβληματισμό και ανταλλαγή ιδεών ανάμεσα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, στην εκπαιδευτική κοινότητα και την τοπική κοινωνία σχετικά με τους τρόπους και τις πρακτικές που συνδέονται με τη λειτουργία του σχολικού κήπου ως φυσικό χώρος έρευνας, ανακάλυψης, δημιουργίας, αλληλεπίδρασης με το φυσικό περιβάλλον, αλλά και ως δυναμικό πεδίο μάθησης μέσα από την πραγματική εμπειρία, που καλύπτει την ανάγκη για διδασκαλία, μάθηση, ψυχαγωγία, επαφή με περιβάλλον (παιδαγωγική, περιβαλλοντική και κοινωνική διάσταση του σχολικού κήπου).
Ο κήπος μέσα στο καθημερινό σχολικό περιβάλλον θα αποτελέσει ένα πεδίο καθημερινών διδακτικών και μαθησιακών δραστηριοτήτων. Οι μαθητές που θα απασχολούνται στο σχολικό κήπο μέσα από την ενεργητική συμμετοχή τους στη δημιουργία και συντήρηση του θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τα φυτικά είδη της τοπικής χλωρίδας, να προβληματιστούν για τη σημασία και την προστασία της  βιοποικιλότητας, να καλλιεργούν τα δικά τους φυτά και να παρακολουθούν την ανάπτυξη τους και παράλληλα να ανακαλύπτουν, να ερευνούν, να ενεργοποιούν τη δημιουργικότητά τους, ενώ μέσω της βιωματικής εκπαίδευσης, της αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον, της ομαδικής εργασίας, της συνεργασίας εντός της μαθητικής ομάδας, αλλά και του σχολείου με τοπικούς φορείς αναμένεται να εμφανίσουν βελτιωμένες κοινωνικές δεξιότητες και συμπεριφορά, ανάπτυξη δεξιοτήτων και ικανότητας επίλυσης προβλημάτων, βελτίωση των επιδόσεων στις επιστήμες, αυξημένη αυτοεκτίμηση (μέσα από τη βίωση της χαράς της δημιουργίας και διαμόρφωσής του), περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση (αίσθημα επικοινωνίας με τη φύση) και μέριμνα για το σχολικό περιβάλλον, που θα έχει ως αποτέλεσμα την εξέλιξή τους σε περιβαλλοντικά ευαίσθητους ενήλικες.  
Το ΤΔΠΕ θα συντονίζει τη δικτύωση των σχολείων, των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των υπόλοιπων εμπλεκομένων ομάδων με γνώμονα την οργανωμένη επιστημονική, διδακτική και παιδαγωγική προσέγγιση του θέματος.
Ο σχολικός κήπος μπορεί να περιλαμβάνει κήπο  λουλουδιών, βοτάνων, αρωματικών φυτών (βασιλικός, μαϊντανός, δυόσμος, ρίγανη, θυμάρι, σέλινο, μέντα, λεβάντα, φασκόμηλο, χαμομήλι, μαντζουράνα, δάφνη, δενδρολίβανο, ευκάλυπτος κ.ά) οπωροφόρων δέντρων, θάμνων κλπ.
Μπορεί να δημιουργηθεί στην αυλή του σχολείου ή σε γειτονικό ελεύθερο χώρο που θα παραχωρήσουν  οι  Δήμοι. Σε σχολικές μονάδες που δεν διαθέτουν επαρκή χώρο για φύτευση στο έδαφος, ο κήπος μπορεί να αναπτυχθεί σε μεγάλες γλάστρες, ζαρντινιέρες, παρτέρια (σταθερά ή μετακινούμενα) κ.ά.

Η συντονιστική επιτροπή συγκροτήθηκε ως εξής: Βρυώνης Ηλίας, Υπεύθυνος ΚΠΕ Κιλκίς Πρόεδρος, Μαλούπα Ελένη, Τακτική Ερευνήτρια ΕΘΙΑΓΕ, Β.Β.Κ.Κ. Αντιπρόεδρος και μέλη τους κ.  Λιναρδάκη Ιωάννη, Υπεύθ. Σχολ. Δραστ/των ΔΙ.Δ.Ε. Κιλκίς, Μπλάτση Γεωργία,  Υπεύθ. Σχολ. Δραστ/των ΔΠΕ Κιλκίς και Ιππέκη Βασιλική, Υπεύθυνη Π.Ε. Δ.Π.Ε. Δυτ. Θεσσαλονίκης.
Αναπληρωματικά μέλη: Χρυσανθόπουλος Χρήστος, Αναπλ. Υπεύθ. Κ.Π.Ε. Κιλκίς, Φωτάκης Δημήτριος, Διαχείριση έργου BigPicnic, Β.Β.Κ.Κ., Λιάκου Μαρία, Μέλος Π.Ο. Κ.Π.Ε. Κιλκίς. Κεχλιμπάρης Γεώργιος,  Μέλος Π.Ο. Κ.Π.Ε. Κιλκίς, Ιωαννίδης Βασίλειος, Μέλος Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας Περιφερειακής Ενότητας Κιλκίς

ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΦΟΡΕΙΣ
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό στο εν λόγω δίκτυο συνεργαζόμενοι Φορείς αναμένεται να είναι η ΔΔΕ Κιλκίς, η Δ.Π.Ε. Κιλκίς, ο Δήμος Κιλκίς, Οργανισμοί ΟΤΑ,  ο Βαλκανικός Βοτανικός Κήπος Κρουσσίων μέσω του προγράμματος BigPicnic, ειδικοί επιστήμονες και άλλοι φορείς που δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον τομέα. Κατά τη διάρκεια εξέλιξης του Δικτύου υπάρχει δυνατότητα μεταβολής των συνεργασιών, επέκτασης τους ή και δημιουργίας νέων.
ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ
Για να ενταχθεί μια σχολική μονάδα στο ΤΔΠΕ θα πρέπει να υλοποιεί σχολικό πρόγραμμα Π.Ε. με θέμα που να εντάσσεται στην ευρύτερη θεματολογία του.  Το συντονισμό των δράσεων σε επίπεδο σχολικής μονάδας αναλαμβάνει εκπαιδευτικός/οί του σχολείου, που ορίζονται με πράξη του συλλόγου διδασκόντων.
Στην ίδρυση του ΤΔΠΕ συμμετέχουν το 1ο Γυμνάσιο Κιλκίς, το 2ο Γυμνάσιο Κιλκίς, το 3ο Γυμνάσιο Κιλκίς, τα Γυμνάσια Πολυκάστρου και Ευκαρπίας, το 1ο ΕΠΑΛ Κιλκίς, τοΕΠΑΛ Αξιούπολης, το ΓΕΛ Χέρσου και το 3ο Δημοτικό Σχολείο Κιλκίς,   σχολικές μονάδες οι οποίες εκδήλωσαν ενδιαφέρον   να συμμετέχουν στο δίκτυο. Στη συνέχεια θα μπορούν να συμμετέχουν στο δίκτυο και άλλες σχολικές μονάδες μετά από αίτησή τους.
Η διάρκεια λειτουργίας του ΤΔΠΕ θα είναι για ένα + ένα έτος (2016-17 και 2017-18), οι σχολικές μονάδες θα έχουν την δυνατότητα να συμμετέχουν από το τρέχον σχολικό έτος 2016-17. Μετά το τέλος της λειτουργίας του δικτύου και εφόσον η αξιολόγηση της λειτουργίας του είναι θετική θα αποφασιστεί η περαιτέρω λειτουργία του.
Θα καταβληθεί προσπάθεια το ΤΔΠΕ να εξελιχθεί σε Περιφερειακό ή Εθνικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης από το έτος 2017-18.