Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024, 11:31:09 πμ
Παρασκευή, 06 Ιουλίου 2018 09:37

Γιώργος Γεωργαντάς :Αδιαφάνεια και αναξιοκρατία κατά τη διαδικασία επιλογής Προϊσταμένων Γενικής Διεύθυνσης στα Υπουργεία

Ο Τομεάρχης Διοικητικής Ανασυγκρότησης της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Κιλκίς, κ. Γιώργος Γεωργαντάς, καταγγέλλοντας απροκάλυπτη παρέμβαση από κυβερνητικά στελέχη στην επιλογή των Γενικών Διευθυντών των Υπουργείων, κατέθεσε Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων προς την Υπουργό Διοικητικής Ανασυγκρότησης και άλλους Υπουργούς, και έκανε την ακόλουθη δήλωση:


«Όπως και στη διαδικασία επιλογής των Διοικητικών Γραμματέων Υπουργείων, έτσι και στη διαδικασία πλήρωσης θέσεων ευθύνης επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης των Υπουργείων, επιχειρείται η χειραγώγηση της διαδικασίας επιλογής με στόχο να προκριθούν τελικά οι αρεστοί στην Κυβέρνηση»

Το πλήρες κείμενο της ερώτησης Γεωργαντά έχει ως εξής:
Τους τελευταίους μήνες βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία πλήρωσης θέσεων ευθύνης επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης των Υπουργείων. Όπως και στη διαδικασία επιλογής των Διοικητικών Γραμματέων Υπουργείων, έτσι και σε αυτή την περίπτωση, επιχειρείται η χειραγώγηση της διαδικασίας επιλογής με στόχο να προκριθούν τελικά οι αρεστοί στην Κυβέρνηση. Πολλά είναι τα ερωτηματικά που προκύπτουν σχετικά με την αξιολόγηση των κριτηρίων μοριόδοτησης και την ανακατανομή θέσεων στους πίνακες κατάταξης. Άκρως ανησυχητικές είναι και οι καταγγελίες υποψηφίων ότι έχουν γίνει για προσπάθειες αποτροπής τους να συνεχίσουν την διαδικασία.
Συγκεκριμένα αναφέρονται ενδεικτικά οι παρακάτω περιπτώσεις:
Προκήρυξη θέσεων ευθύνης Γενικής Διεύθυνσης έντεκα (11) Γενικών Διευθύνσεων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
Στις 31.1.2018 εκδόθηκε η προκήρυξη 7758/31-1-2018 για την πλήρωση 11 θέσεων ευθύνης επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης.
Στα 10 από τα 11 Περιγράμματα Θέσεων Εργασίας των Γενικών Διευθύνσεων, στα απαραίτητα προσόντα δεν προβλέπεται καν γνώση ξένης γλώσσας (πλην της Γενικής Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών). Η γνώση ξένης γλώσσας δεν απαιτείται ως προσόν ακόμα και στις θέσεις που έχουν ως ειδική απαίτηση τη μετακίνηση και εκτός Ελλάδος.
Μόνο στα 3 από τα 11 Περιγράμματα Θέσεων Εργασίας, υπάρχει πρόβλεψη να έχουν διατελέσει Γενικοί Δ/ντές ενώ στα υπόλοιπα δεν υπάρχει αυττό το κριτήριο.
Σε όλα τα Περιγράμματα προκύπτει, έμμεσα από τα απαιτούμενα προσόντα, ότι οι υποψήφιοι μπορεί να προέρχονται μόνο από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ιδιαίτερα από τη Γενική Γραμματεία Υποδομών.
Ενώ σε πολλές θέσεις προβλέπονται Μηχανικοί ή και άλλες ειδικότητες/ κατηγορίες ΠΕ, μόνο για τους μηχανικούς απαιτεί «Εμπειρία τουλάχιστον δεκαπέντε (15) ετών σε τεχνικές υπηρεσίες (Διευθύνουσα Υπηρεσία, Προϊσταμένη Αρχή κλπ) σε εκπόνηση μελετών, επίβλεψη ή/ και εκτέλεση έργων και σε τεχνικές υπηρεσίες συναφείς με τα προηγούμενα ιδίως σε θέματα της Γενικής Γραμματείας Υποδομών». Δηλαδή εάν κάποιος δεν είναι μηχανικός δεν απαιτείται να έχει τέτοια προϋπηρεσία. Αλλά, μονοσήμαντα για να έχει όλα τα λοιπά απαραίτητα προσόντα θα πρέπει να είναι, αποκλειστικά, μηχανικός π.χ. στη Θέση Προϊσταμένου της ΓΔ Δράσεων Εξωστρέφειας και Πολιτικής Ασφάλειας Υποδομών και Μεταφορών, αναφέρει ότι απαιτείται «Εμπειρία τουλάχιστον δεκαπέντε (15) ετών σε τεχνικές υπηρεσίες (Διευθύνουσα Υπηρεσία, Προϊσταμένη Αρχή κλπ) σε εκπόνηση μελετών, επίβλεψη ή/ και εκτέλεση έργων και σε τεχνικές υπηρεσίες», μόνο σε περίπτωση Μηχανικών.
Για όλους τους υποψηφίους, ασχέτως ειδικότητας, απαιτείται «Εμπειρία τουλάχιστον δέκα (10) ετών σε θέση ευθύνης στο σχεδιασμό, προγραμματισμό, ανάθεση και εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων έργων, μελετών και παροχής υπηρεσιών στα έργα αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και ιδίως σε θέματα της Γενικής Γραμματείας Υποδομών». Παρατηρείται σαφώς μία, άνευ αιτιολογίας, προώθηση των στελεχών της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, έναντι αυτών του τομέα μεταφορών, ακόμη και στις θέσεις ευθύνης-αρμοδιότητας του τομέα μεταφορών.
Παρατηρείται ότι στη Γενική Γραμματεία Μεταφορών, σε αντίθεση με τη Γενική Γραμματεία Υποδομών, τα Περιγράμματα των Γενικών Διευθυντών είναι σύντομα και γενικά καθώς πιθανόν δεν είναι του ενδιαφέροντος του Υπουργού.
Είναι ενδεικτικό ότι ο «Σύλλογος Υπαλλήλων του Υπουργείου Μεταφορών» κατέθεσε στις 16-2-2018 αίτηση ακύρωσης ενώπιον του ΣτΕ της συγκεκριμένης Προκήρυξης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επειδή η προκήρυξη «παραβιάζει κατάφωρα τις διατάξεις 84-86 του ν.3528/2007...».
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την αίτηση ακύρωσης, τα πρόσθετα προσόντα που θέτει η Προκήρυξη σε κάποιες περιπτώσεις όπως η διετής εμπειρία στη θέση Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών, ο περιορισμός των αποδεκτών μεταπτυχιακών μόνο σε αυτά της οικονομικής κατεύθυνσης ή της βιώσιμης ανάπτυξης και η απουσία γνώσης ξένης γλώσσας ως απαιτούμενου προσόντος αποτελούν παράβαση των διατάξεων 84-86 του ν. 3528/2007. Το ίδιο ισχύει επίσης και για το απαιτούμενο προσόν της τριετούς εμπειρίας σε θέση Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Διοίκησης. Άλλος λόγος ακύρωσης είναι το απαιτούμενο προσόν σε κάποιες θέσεις της εμπειρίας στην παροχή τεχνικής συνδρομής και εποπτείας σε οποιαδήποτε φάση εξέλιξης έργων υποδομών καθώς «δημιουργεί κώλυμα συμμετοχής σε όσους υπάγονται στην Γενική Διεύθυνση Μεταφορών αφού η ζητούμενη εμπειρία αφορά σε έργα εκτός των αρμοδιοτήτων της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών..».
Αν μη τι άλλο πρόκειται για ξεκάθαρες φωτογραφικές προκηρύξεις αντίθετα στην κείμενη νομοθεσία και στις αρχές της ισότητας, της αμεροληψίας, της διαφάνειας και της αξιοκρατίας.
Προκήρυξη θέσης Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Αναπτυξιακής Πολιτικής του Υπουργείου Εσωτερικών
Στις 18.1.2018 εκδόθηκε η προκήρυξη 1759/18-1-2018 για την πλήρωση θέσης ευθύνης επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης για τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Αναπτυξιακής Πολιτικής του Υπουργείου Εσωτερικών.
Τα πρώτα αποτελέσματα των αιτήσεων ανακοινώθηκαν από το ΑΣΕΠ στις 2.5.2018, με δύο καταστάσεις, μία με τους αποκλειόμενους και μία με τους κατατασσόμενους. Μεταξύ των αποκλειομένων, υπήρχαν τέσσερεις υποψήφιοι από τους οποίους ένα άτομο περιλαμβάνονταν στους αποκλειόμενους με την παρατήρηση «Ελλείψη απαιτούμενων τυπικών προσόντων (πολύ καλής γνώσης ξένης γλώσσας & ελλείψη 3ετούς/2ετούς εμπειρίας σε θέματα οικονομικού αντικειμένου, όπως ορίζεται στην προκήρυξη)» και τα υπόλοιπα άτομα με την παρατήρηση «Ελλείψη απαιτούμενου τυπικού προσόντος (πολύ καλής γνώσης ξένης γλώσσας) Ειδικά για την ξένη γλώσσα, στην ενότητα 2.γ της προκήρυξης αναφέρεται ως απαιτούμενο τυπικό προσόν η πολύ καλή γνώση της αγγλικής ή γαλλικής ή γερμανικής.

Στις 10.5.2018 ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα των ενστάσεων και οι αναμορφωμένοι πίνακες κατάταξης. Ενώ από τα αποτελέσματα των ενστάσεων προκύπτει ότι δύο μόνο από τους παραπάνω τέσσερεις υποψηφίους υπέβαλαν ένσταση, οι αναμορφωμένοι πίνακες κατάταξης περιελάμβαναν και τους τέσσερεις υποψηφίους. Εύλογα γεννάται το ερώτημα πως προέκυψε η συμπερίληψη των δύο υπολοίπων υποψηφίων στους πίνακες κατάταξης. Πώς δηλαδή μετά τον αρχικό αποκλεισμό τους και χωρίς να έχουν κάνει ένσταση συμπεριλήφθησαν στους νέους καταλόγους. Αν υποτεθεί ότι παρακάμφθηκε η προϋπόθεση της ξένης γλώσσας, φαίνεται ότι δεν έχει προσκομισθεί δικαιολογητικό κατά τα οριζόμενα στο Π.Δ. 50/2001, όπως ισχύει, διότι αυτό θα συνεπαγόταν αντίστοιχη μοριοδότηση των νέων υποψηφίων κάτι το οποίο δεν φαίνεται στους νέους πίνακες. Το ίδιο ισχύει και για τον ένα από τους δύο υποψηφίους που έκαναν ένσταση και έγινε δεκτή. Ακόμα όμως και όσο αφορά τον έταιρο υποψήφιο του οποίου η ένσταση έγινε δεκτή φαίνεται πως έχει «καλή γνώση γλώσσας» καθώς έχουν δοθεί 10 μόρια αντί για τα 30 τα οποία θα δίνονταν για την πολύ καλή γνώση που απαιτείται σύμφωνα με την προκήρυξη.

Εάν θεωρήθηκε ότι υπάρχει άριστη ή πολύ καλή γνώση, μίας ξένης γλώσσας με βάση τη βεβαίωση από τη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης (γιατί και οι τέσσερεις είναι απόφοιτοι), αυτό αποτελεί σοβαρή παράλειψη, γιατί ήδη έχει κριθεί από τα Διοικητικά Δικαστήρια ότι η σχετική βεβαίωση δεν αποτελεί πιστοποιητικό γλωσσομάθειας, ούτε υποκαθιστά τα επίσημα και νόμιμα αποδεκτά, οπότε παραβιάζονται οι διατάξεις του Π.Δ. 50/2001.
Τέλος, υπάρχει υποψήφιος, ο οποίος ενώ στον αρχικό πίνακα κατάταξης εμφανιζόταν δεύτερος και με το νέο αναμορφωμένο πίνακα θα ήταν πρώτος λόγω αποχώρησης του αρχικά πρώτου, με τη νέα κατάταξη εμφανίζεται έβδομος, γιατί το ίδιο όργανο που αρχικά έδωσε τη μοριοδότηση για διδακτορικό τίτλο σπουδών, στις 10.5.2018 την ανακάλεσε.
Από τους τέσσερεις «νεοεισελθόντες» υποψηφίους, τουλάχιστον οι δύο είναι γνωστά πρόσωπα που συνδέονται με την κυβερνώσα παράταξη και προωθούνται από αυτήν, παρότι υπολείπονται σε προσόντα και μόρια και είναι φανερή η σκοπιμότητα να εισαχθούν στη διαδικασία επιλογής «με κάθε μέσο». Τονίζουμε ότι όλα αυτά συμβαίνουν με την παρουσία του Γενικού Γραμματέα του Υπουργού Εσωτερικών, αφού ο ίδιος συμμετέχει στο πενταμελές Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων (ΕΙ.Σ.Ε.Π.) του άρθρου 29 του νόμου 4369/2016. Πρόκειται για μεθοδεύσεις και πρακτικές ευνοιοκρατικού τύπου, που δεν αρμόζουν σε ανεξάρτητες αρχές όπως το ΑΣΕΠ, αλλά ούτε στη δημοκρατία και πλήττουν παραδειγματικά τις αρχές της αξιοκρατίας, της ίσης μεταχείρισης και της σταδιοδρομίας, ενώ αποτελούν απαισιόδοξα προμηνύματα για τις κρίσεις προϊσταμένων διευθύνσεων και τμημάτων που θα ακολουθήσουν.

Προκήρυξη θέσης Γενικής Διεύθυνσης Αποκέντρωσης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών
Με την 158/2018 προκήρυξη των Υπουργών Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης προκηρύχθηκε η πλήρωση της θέσης προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης Αποκέντρωσης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών.
Στην ανωτέρω προκήρυξη μεταξύ των απαιτούμενων προσόντων είναι και η “Καλή γνώση μια ξένης γλώσσας (αγγλικής, γαλλικής, γερμανικής, ιταλικής ή ισπανικής)”. Επιπλέον, στο προοίμιο της προκήρυξης ορίζεται ρητά στην περ. 4 ότι λαμβάνονται υπόψη “Τα ειδικά περιγράµµατα θέσεων εργασίας των προκηρυσσόµενων θέσεων, τα οποία προσαρτώνται στην παρούσα και αποτελούν αναπόσπαστο µέρος της”.
Στις 7.5.2018 αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του ΑΣΕΠ πίνακας κατάταξης των υποψηφίων για την πλήρωση της θέσης. Κατά του πίνακα αυτού ασκήθηκαν ενστάσεις τα αποτελέσματα των οποίων αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα του ΑΣΕΠ την 10.5.2018. Όπως συνηθίζεται σε παρόμοιες περιπτώσεις το επόμενο βήμα στη διαδικασία θα ήταν η ανάρτηση του αναμορφωμένου πίνακα υποψηφίων. Ο πίνακας αυτός αναρτήθηκε το πρωί της 15.5.2018, και ενώ είχαν ήδη προγραμματιστεί συνεντεύξεις για εκείνη τη μέρα για τη συγκεκριμένη θέση. Δηλαδή υποψήφιοι, την ημέρα της συνέντευξης τους, δεν γνώριζαν τη σειρά κατάταξης τους.
Τελικά για τη θέση επελέγη υποψήφια η οποία δεν είχε ένα από τα τυπικά προσόντα αυτό της γνώσης καλής ξένης γλώσσας όπως προκύπτει από τον πίνακα κατάταξης.
Προκήρυξη θέσης Γενικής Διεύθυνσης Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Ο επιλεγείς για τη θέση του Γενικού Διευθυντή της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής ήταν στην αρχική κατάταξη όπως ανακοινώθηκε στις 8.5.2018 στη 10η θέση. Στη συνέχεια όμως λόγω παραιτήσεων “ανέβηκε” στον πίνακα κατάταξης και κατά συνέπεια μπόρεσε να συμμετάσχει στη διαδικασία της συνέντευξης και όπως προέκυψε τελικά επιλέχθηκε ως Γενικός Διευθυντής. Ο εν λόγω υποψήφιος επιλέχθηκε ενώ διαθέτει μόνο ένα πτυχίο πανεπιστημίου ως τυπικό προσόν, χωρίς να γνωρίζει ούτε αγγλικά όπως εύκολα φαίνεται από τους πίνακες μοριοδότησης (για αυτό άλλωστε έχει τόσα λίγα μόρια).
Παραιτήθηκαν, απορρίφθηκαν ή αγνοήθηκαν όλοι οι υποψήφιοι που ήταν πάνω από αυτόν και διέθεταν μεταπτυχιακά, ήταν απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και άριστοι γνώστες μίας ή παραπάνω ξένων γλωσσών; Και αν παραιτήθηκαν όλοι οι υποψήφιοι το έκαναν με δική τους θέληση ή λόγω κάποιας προσπάθειας αποτροπής τους από το να συνεχίσουν τη διαδικασία, όπως υπάρχουν καταγγελίες ότι έγινε;
Από τα παραπάνω διαπιστώνει κανείς ότι η Κυβέρνηση συνεχίζει και κορυφώνει τις μεθοδεύσεις στη διαδικασία επιλογής στελεχών η οποία υποτίθεται ότι διενεργείται με αντικειμενικά και αξιοκρατικά κριτήρια.
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1.Πώς εξηγείται η απόκλιση αναφορικά με τα απαιτούμενα προσόντα από τις διατάξεις των σχετικών άρθρων;
2.Ποια είναι τα πραγματικά στοιχεία που προέκυψαν και ποιά η νομική βάση που προκάλεσε σε τέτοια έκταση την αναμόρφωση των αρχικών πινάκων κατάταξης; Να κατατεθεί το αιτιολογικό της έκδοσης των νέων πινάκων κατάταξης για τις παραπάνω ειδικά αναφερόμενες θέσεις.
3.Για ποιό λόγο καθυστέρησε η ανάρτηση του αναμορφωμένου πίνακα κατάταξης για τη θέση της Γενικής Διεύθυνσης Αποκέντρωσης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών; Πώς αιτιολογείται η επιλογή της υποψήφιας που δεν πληρούσε ένα από τα τυπικά προσόντα;
4.Γνωρίζετε ότι υπάρχουν καταγγελίες για προσπάθεια αποτροπής υποψηφίων να συνεχίσουν τη διαδικασία;