Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024, 5:54:55 μμ
Δευτέρα, 24 Απριλίου 2017 22:52

Γιώργος Γεωργαντάς : Νέα προθεσμία για υποβολή ενστάσεων

Την Τρίτη 11 Απριλίου σε συζήτηση στη Βουλή τέθηκε από τον βουλευτή Κιλκίς Γιώργο Γεωργαντά το θέμα που προέκυψε με τους δασικούς χάρτες σε Μικρόδασος και Πευκόδασος.
Αναδημοσιεύουμε από τα πρακτικά της Βουλής εκτενή αποσπάσματα της συζήτησης λόγω του ενδιαφέροντος που παρουσιάζει το εν λόγω θέμα.


ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΑΝΤΑΣ: Το πρόβλημα το οποίο έχει δημιουργηθεί έχει να κάνει με τους χάρτες οι οποίοι ήδη έχουν κυρωθεί. Το 2013 κυρώθηκαν σε όλη τη χώρα κάποιοι χάρτες, οι οποίοι αποτελούν ως ποσοστό το 1% της συνολικής εκτάσεως των σχετικών εκτάσεων. Σε αυτούς, λοιπόν, συνέβησαν δύο πράγματα. Από αυτές τις περιπτώσεις, η μία αφορά και τον Νομό Κιλκίς, την περιοχή του Πολυκάστρου, το οποίο νομίζω ότι πρέπει η Βουλή να το αποκαταστήσει.
Έχουμε δύο ζητήματα τα οποία προέκυψαν τότε. Το πρώτο είναι σχετικά με την έλλειψη ενημέρωσης η οποία υπήρξε και ήταν φυσιολογική, γιατί ήταν μία πιλοτική προσπάθεια τότε για να αρχίσει όλη αυτή η διαδικασία. Δεν είχε λάβει αυτό το ζήτημα την έκβαση που έχει λάβει τώρα, έτσι ώστε τα Μέσα Ενημέρωσης να ασχοληθούν με αυτό, η Βουλή επανειλημμένως να ασχοληθεί με αυτό, να δοθεί μία δημοσιότητα και να γίνει μια ενημέρωση όλων των ενδιαφερομένων. Κι έτσι, όταν έγινε η ανάρτηση αυτών των χαρτών, ειδικά στην περιοχή του Πολυκάστρου -που ήταν και το πρώτο κτηματολογικό γραφείο της χώρας και γι’ αυτό ξεκίνησαν από το Πολύκαστρο- είχαμε μόνο μία αντίρρηση. Για μία έκταση εξήντα τριών χιλιάδων στρεμμάτων, από τις οποίες δεκατρείς χιλιάδες περίπου ήταν εκτάσεις οι οποίες χαρακτηρίζονται ως δασικές, υποβλήθηκε μόνο μία αντίρρηση.
Ένα ζήτημα που προκύπτει, λοιπόν, και θεωρώ ότι πρέπει να το δούμε όλοι, είναι σε σχέση με το δικαίωμα της ίσης μεταχείρισης όλων των πολιτών και όλων των δικαιούχων απέναντι στον νόμο. ..
Αυτόν τον καιρό, όμως, η δημοσιότητα που έχει δημιουργηθεί είναι τέτοια που είναι σίγουρο ότι θα προκαλέσει το ενδιαφέρον όλων των ιδιοκτητών και ευελπιστούμε ότι όλοι όσοι έχουν το δικαίωμα θα πάνε να υποβάλουν τις αντιρρήσεις τους.
Υπάρχει, όμως, κι ένα ζήτημα, σημαντικότερο ίσως από αυτό, το οποίο επιβάλλει, κύριε Υπουργέ, κατά την άποψή μου, να δούμε με ποιον τρόπο θα αντιμετωπίσουμε με ίσο τρόπο αυτούς τους ιδιοκτήτες. Το ζήτημα αυτό είναι ότι πλέον, με βάση τα νέα χαρακτηριστικά που δίδονται με το Προεδρικό Διάταγμα του 2016, αλλά και με τη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία τη σημερινή, οι χορτολιβαδικές εκτάσεις, οι οποίες με το προηγούμενο καθεστώς υπάγονταν σε αυτές οι οποίες προστατεύονται από τη δασική νομοθεσία, τώρα έχουν εξαιρεθεί. Ουσιαστικά, δηλαδή, στο 1% στο οποίο ήδη έχουν κυρωθεί οι χάρτες, έχουν συμπεριληφθεί και χορτολιβαδικές εκτάσεις, όπως τότε η δασική νομοθεσία προέβλεπε, και σήμερα αυτές εξαιρούνται.
Σε αυτούς, λοιπόν, τους χάρτες που είχαν αναρτηθεί τότε και κυρώθηκαν, έχουμε δεσμευμένες τέτοιες περιοχές με αυτόν τον χαρακτηρισμό, δηλαδή χορτολιβαδικές που έχουν χαρακτηριστεί ότι υπάγονται στην προστασία του νόμου. Σήμερα, όμως, κάτι τέτοιο δεν θα συμβεί.
Νομίζω, λοιπόν, ότι με αυτό το συγκεκριμένο δεδομένο, το οποίο δεν μπορούμε εύκολα να ξεπεράσουμε και το οποίο δίνει μια διάσταση αδικίας απέναντι στους πολίτες που εκείνη την πρώτη περίοδο, στην πιλοτική αυτή διαδικασία, είχαν την ατυχία να είναι οι εκτάσεις τους μέσα σε αυτές οι οποίες τον πρώτο εκείνο καιρό χαρακτηρίστηκαν έτσι, θα πρέπει να τους δώσουμε μία ευκαιρία να υποβάλουν τις αντιρρήσεις τους με βάση τις νέες προβλέψεις του νόμου.   
Μία από αυτές, η βασικότερη που είπα, είναι οι λεγόμενες χορτολιβαδικές εκτάσεις, αλλά υπάρχει και μία ακόμη. Είναι σε περιοχές με υψόμετρο κάτω των εκατό μέτρων, όταν η κλίση του εδάφους είναι κάτω του 12%. Είναι δύο πολύ σημαντικές νέες εξαιρέσεις από την προστασία, τις οποίες προβλέπει η παρούσα, η ισχύουσα δασική νομοθεσία και οι οποίες δεν προβλέπονταν παλιά. Και θα έχουμε το αντιφατικό γεγονός κάποιος που έχει μία περιοχή, η οποία χαρακτηρίστηκε με την παλιά νομοθεσία, να χαρακτηρίζεται ως δασική και πεντακόσια μέτρα δίπλα, κάποια άλλη έκταση, η οποία με τις τωρινές προβλέψεις θα χαρακτηριστεί, να μη χαρακτηρίζεται ως δασική έκταση.       
Νομίζω, λοιπόν, ότι οφείλει να επιληφθεί το νομοθετικό Σώμα, το οποίο πρέπει να βλέπει αυτές -εν τοις πράγμασι, κατά την υλοποίηση μιας νομοθετικής πρωτοβουλίας- τις όποιες αστοχίες υπάρχουν ή τις όποιες διορθώσεις πρέπει να γίνουν ή εν προκειμένω, τις όποιες επαναδιατυπώσεις, ακριβώς επειδή ήρθε ο ίδιος ο νόμος και άλλαξε τις προϋποθέσεις. Θα πρέπει να τις δούμε και νομίζω ότι θα πρέπει να δώσουμε μια δεύτερη ευκαιρία σε όλους όσους στη χώρα είναι ιδιοκτήτες του 1% αυτών των εκτάσεων, έτσι ώστε να μπορούν να επαναϋποβάλουν τις αντιρρήσεις τους, με βάση τα καινούργια χαρακτηριστικά που πλέον η δασική νομοθεσία προβλέπει.
Κύριε Υπουργέ, κανείς δεν θα πάθει τίποτα αν κοντά στο 99% των υπό κύρωση χαρτών δοθεί μία ευκαιρία και στο 1% των περιοχών και των εκτάσεων που έχουν ήδη κυρωθεί, ώστε με βάση τα νέα χαρακτηριστικά, τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά τα οποία δίδει πλέον η δασική νομοθεσία και τα οποία είναι διαφορετικά από αυτά που ίσχυαν το 2013 να δοθεί μια δυνατότητα έτσι ώστε και αυτοί οι δικαιούχοι να υποβάλουν τις αντιρρήσεις τους και να κριθούν από το αρμόδιο όργανο.
Είναι συνταγματική υποχρέωση να σεβαστούμε αυτό το δικαίωμα των συμπολιτών μας. Νομίζω ότι οι νομικές παρενέργειες από μία τέτοια πράξη είναι αντιμετωπίσιμες και βεβαίως θα υπάρξει κι ένα αίσθημα δικαιοσύνης απέναντι σε όλους τους συμπολίτες μας, οι οποίοι, επαναλαμβάνω, είχαν την ατυχία οι εκτάσεις τις οποίες κατέχουν να συμπεριληφθούν σε εκείνο το πρώτο, πιλοτικό πρόγραμμα. Ήταν ατυχία ως προς το ένα μέρος του ζητήματος, αλλά από την άλλη, είχαν και την ατυχία να δουν έναν νόμο να αλλάζει, όπως αλλάζει τώρα, με ευνοϊκότερες, όπως κι εσείς λέτε, ρυθμίσεις πλέον για τους ιδιοκτήτες και τους κατόχους και αυτοί να μην έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν να συμπεριληφθούν σε αυτές τις ευνοϊκότερες ρυθμίσεις.
Νομίζω ότι η Βουλή, ως κυρίαρχο Σώμα, με τη δικιά σας πρωτοβουλία, θα μπορούσε να δώσει αυτή τη δυνατότητα σε όλους αυτούς οι οποίοι έχουν εκτάσεις στους ήδη κυρωμένους χάρτες. Κι επαναλαμβάνω και στους συναδέλφους ότι είναι σε έξι-επτά νομούς αυτές οι περιοχές και είναι μόνο το 1% της συνολικής έκτασης.
Κύριε Υπουργέ, ευελπιστούμε στην ανταπόκρισή σας, γιατί πραγματικά είναι ένα ζήτημα το οποίο ναι μεν ξεκίνησε από την ελλιπή ενημέρωση εκείνης της περιόδου, αλλά είναι ένα ζήτημα το οποίο με αντικειμενικό και ουσιαστικό τρόπο οφείλετε να αντιμετωπίσετε, καθώς η αλήθεια είναι ότι πλέον, ειδικά με τις χορτολιβαδικές εκτάσεις που ανέφερα, αλλάζουν τα χαρακτηριστικά και πρέπει να δώσετε κάποια λύση.
 
ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΦΑΜΕΛΛΟΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Με συγχωρείτε για την παρέμβαση, αλλά επειδή είναι σημαντική η παρέμβαση που έκανε ο κ. Γεωργαντάς, να διευκρινίσουμε -νομίζω ότι μπορούμε στην κοινοβουλευτική διαδικασία- κάποια θέματα για τις ήδη κυρωμένες πράξεις δασικών χαρτών, διότι, όπως σας είπα εχθές κατά τη διαδικασία της Ολομέλειας, υπάρχουν από τις παλαιότερες αναρτήσεις και κάποιες οι οποίες δεν έχουν κυρωθεί, γιατί δεν λειτούργησαν οι επιτροπές αντιρρήσεων.
Για τις ήδη κυρωμένες έχουμε να δηλώσουμε τα εξής και προς τους πολίτες που ενδιαφέρονται και το συζητήσαμε και στις 22 Μαρτίου εδώ: Τα εργαλεία τα οποία θα νομοθετήσουμε σήμερα, που αφορούν την παραχώρηση ή χρήση κυριότητας για τη γεωργική λειτουργία είτε προ του 1975 είτε μετά το 1975, θα είναι διαθέσιμα -και είναι διαθέσιμα- και για τους πολίτες αυτών των περιοχών. Άρα, θα τροποποιήσουν εκ των υστέρων τον κυρωμένο χάρτη. Είναι μια νόμιμη διαδικασία, προβλέπεται. Άρα, τα νέα εργαλεία είναι στη διάθεση των πολιτών.
Όσον αφορά, δε, τις πεδινές χορτολιβαδικές εκτάσεις, επειδή ήδη εκ νόμου του 2014 και με το Προεδρικό Διάταγμα του 2016, όπου προσδιορίζεται ο χαρακτήρας, δίνεται η δυνατότητα με τον σημερινό προτεινόμενο νόμο να αιτηθούν τον επανακαθορισμό των βελτιωτικών χαρακτηριστικών που έχει δώσει η νομοθεσία, μπορούν οι τετελεσμένες πράξεις με αίτηση του ενδιαφερόμενου να προχωρήσουν σε αλλαγή του περιοριστικού προστατευτικού χαρακτήρα της δασικής νομοθεσίας και έτσι να τροποποιήσουν τον κυρωμένο δασικό χάρτη. Άρα, και γι’ αυτούς τους ιδιοκτήτες, χρήστες, κατόχους δίνεται η δυνατότητα να αξιοποιήσουν την ευνοϊκή ρύθμιση και προβλέπεται από το σημερινό νομοσχέδιο.
Κρατούμε μια επιφύλαξη για τα υπόλοιπα τμήματα, όχι δηλαδή για εκχερσώσεις και όχι για πεδινές χορτολιβαδικές, τι νομικό τετελεσμένο έχει δημιουργήσει η κύρωση ήδη του τμήματος, που ήδη έχει κυρωθεί, αυτό δηλαδή που δεν έχει αντιρρήσεις σε εκκρεμότητα και δεν είναι χορτολιβαδικό ή εκχερσωμένο, διότι αυτό θέλει και μια νομική, αν θέλετε, περαιτέρω τεκμηρίωση. Θα την εξετάσουμε, διότι ο Δήμαρχος έστειλε εχθές αίτημα για τις περιοχές -αναφέρομαι στον Νομό Κιλκίς, που έχουμε ήδη συζητήσει μαζί- όμως, νομίζω ότι για τρεις περιπτώσεις ικανοποιούνται, αν θέλετε, γιατί εκμεταλλεύονται τα θετικά χαρακτηριστικά.