Δευτέρα, 21 Αυγούστου 2017, 1:57:35 πμ
Κυριακή, 23 Ιούλιος 2017 11:40

Ομιλία Μάρδα: Ήταν μια θεωρητική προσέγγιση του διασυνοριακού εμπορίου

Γράφτηκε από τον
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Υπάρχουν τρόποι να μειώσουμε τις συνέπειες από το διασυνοριακό εμπόριο και τη διαρροή εισοδήματος σε χώρες των Βαλκανίων και εν προκειμένω στην ΠΓΔΜ. Είναι όμως θέματα που πρέπει να εξετάσουμε ώστε οι προτάσεις μας να είναι συμβατές με τη συμφωνία της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων και αφορά στην ελεύθερη διακίνηση αγαθών, υπηρεσιών και κεφαλαίου.
Με τη γενικόλογη αυτή ...ευχή ο πρώην Υπουργός, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ και καθηγητής Οικονομικών στο Αριστοτέλειο πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Δημήτρης Μάρδας απάντησε στα αγωνιώδη ερωτήματα της τοπικής κοινωνίας της Παιονίας, όπως τα εξέφρασαν τόσο ο Δήμαρχος Χρήστος Γκουντενούδης όσο και στελέχη του δήμου αλλά και παράγοντες της δημόσιας ζωής της περιοχής σε εκδήλωση που οργάνωσε ο Δήμος Παιονίας την Πέμπτη 13 Ιουλίου.


Ο κ. Μάρδας κινούμενος περισσότερο σε επίπεδο αρχών   και λιγότερο ή ελάχιστα σε επίπεδο πολιτικής συγκεκριμένων μέτρων προστασίας της τοπικής οικονομίας από το διασυνοριακό εμπόριο, προκάλεσε την αντίδραση του Δημάρχου Χρ. Γκουντενούδη που παρακίνησε "φτάνουν πια τα λόγια. Τα βαρεθήκαμε. Θέλουμε έργα"
Για τις αγορές αγαθών από Κιλκισιώτες καταναλωτές ο κ. Μάρδας τόνισε ότι ενδεχόμενη λήψη μέτρων περιορισμού των αγορών θα βοηθήσει μεν την τοπική παραγωγή, αλλά θα στραφεί τελικά σε βάρος των χαμηλόμισθών και χαμηλοσυνταξιούχων που σπεύδουν στις αγορές των Σκοπίων εξ ανάγκης.  Λύση είναι να αναπτυχθούν τα Σκόπια ώστε να ανέβουν κι εκεί οι τιμές και να καταστεί ανταγωνιστικότερη η αγορά του νομού! ανέφερε και επισήμανε ότι ανάλογα προβλήματα έχουν και άλλες χώρες, όπως η Γερμανία της οποίας πολίτες σπεύδουν σε αγορές γειτονικών - φθηνότερων αγορών.
Για την κίνηση προς τα καζίνο της Γευγελή ο κ. Μάρδας πρωτοτύπησε. Δεν μπορούμε να επιβάλλουμε απαγόρευση της διαφήμισης, τόνισε. Αλλά ενώ ανέφερε ότι η διαφήμιση σε ελληνικά μμε με την οποία προτρέπονται οι πολίτες να επισκεφθούν και να παίξουν στα καζίνο είναι παράνομη, δεν εξήγησε γιατί δεν εφαρμόστηκε ο σχετικός νόμος ουδέποτε. Με συνέπεια να κατακλύζονται ακόμα και κρατικά μέσα ενημέρωσης (ΕΤ 3) από διαφημίσεις των καζίνο της Γευγελής.
Για τα διόδια ο κ. Μάρδας  είπε ότι μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση της κίνησης προς τα καζίνο, "θα μελετήσουμε προτάσεις ώστε να μην επιβαρυνθούν οι κάτοικοι της παραμεθόριας περιοχής". Για την βενζίνη και τις προτάσεις φορέων του τόπου μας να ληφθούν μέτρα στην παραμεθόρια περιοχή μας ο κ. Μάρδας περιορίστηκε σε γενικόλογες και πάλι αναφορές. Τέλος αναφέρθηκε και στους ελέγχους στα σύνορα για περιορισμό του λαθρεμπορίου με τρόπο όμως που δεν θα μπλοκάρουν την κίνηση.
Γενικά η όλη ομιλία του είχε θεωρητικό χαρακτήρα, προσδιορίζοντας πλαίσια πολιτικής και αφήνοντας μετέωρο το  ερώτημα: Γιατί πολλές από τις θέσεις αυτές δεν μεταφράζονται σε έμπρακτη πολιτική;  
Τέλος αναφερόμενος στα τοπικά αιτήματα που κατά καιρούς τέθηκαν από τη δημοτική αρχή ο κ. Μάρδας, στην αρχή της ομιλίας του, είπε ότι βοήθησε στην εξεύρεση χώρου για το 4ο Νηπιαγωγείο Πολυκάστρου και στο αίτημα της μεταφοράς νερού από το Πάικο.
Λίγο αργότερα ο πρόεδρος της ΔΕΥΑ Παιονίας Αθ. Τζούρτζος εξήγησε ότι το θέμα της μεταφοράς νερού από το Πάικο βρίσκεται ακόμα σε επίπεδο μελετών και εκλαμβάνει την θέση του κ. Μάρδα ως διάθεσή του να βοηθήσει όταν  θα απαιτηθεί η ένταξη του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
Σύντομες ερωτήσεις - τοποθετήσεις διατύπωσαν στην εκδήλωση οι κ. Κώστας Σιωνίδης, Αθ. Τζούρτζος, Θεόδωρος Απουσίδης, Γιάννης Παπαγεωργόπουλος, Μιχάλης Αρκούδας, Γιώργος Ηλιάδης, Σταύρος Σταυρόπουλος κ.α.

 

Συνεργασία ΝΑΙ
Αιμορραγία ΟΧΙ
Ο Δήμαρχος Παιονίας Χρήστος Γκουντενούδης αφού ανέπτυξε τις προσπάθειες του δήμου για συνεργασία σε κοινά διασυνοριακά προγράμματα με την ΠΓΔΜ και το όμορο Δήμο Γευγελή, παρατήρησε:
Η διασυνοριακή συνεργασία μεταξύ των χωρών μας, μπορεί να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις εκείνες ώστε να αναθερμανθεί το εμπόριο και κατ’ επέκταση να βελτιωθεί το οικονομικό περιβάλλον μέσω των απαραίτητων συνεργειών.
Βέβαια, η οικονομική συνεργασία και οι επιχειρηματικές συνέργειες μεταξύ των δύο γειτονικών χωρών δεν μπορούν και δεν πρέπει να σημαίνουν την οικονομική αιμορραγία.
Το κράτος και η επίσημη πολιτεία θα πρέπει επιτέλους να ενσκήψουν στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι παραμεθόριες περιοχές και να ανταποκριθούν στις εκκλήσεις απόγνωσης των τοπικών φορέων για ανάληψη δράσεων ώστε να περιοριστεί η οικονομική αιμορραγία και να επαναπατριστούν κεφάλαια δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ που κατέληξαν στις τσέπες επενδυτών γειτονικών χωρών.
Τα τελευταία χρόνια μειώνεται έτι περαιτέρω το κατά κεφαλήν εισόδημα των κατοίκων του νομού μας όπου οι δείκτες ανεργίας ξεπερνούν το 35%. Η μεγαλύτερη πληγή είναι τα καζίνο, αφού οι αγρότες μας το πρώτο πράγμα που κάνουν όταν πάρουν τις επιδοτήσεις είναι να πάνε στη γείτονα χώρα να παίξουν στο καζίνο.
Αυτό που λέω και λέμε στους συμπατριώτες μας είναι ότι τα χρήματα όταν τα δίνεις στο εσωτερικό της χώρας μας κάνουν κύκλο, ενώ όταν τα αφήνουμε στα αλλού δεν πρόκειται να έρθουν πίσω.
Η οικονομική αφαίμαξη από τις γειτονικές χώρες έχει εθνική διάσταση, γιατί αφορά όλους τους νομούς της χώρας από τη Λάρισα και πάνω μέχρι τα σύνορα. Οι χαμηλές τιμές των καυσίμων στη γείτονα λειτουργούν ως δόλωμα για τους Έλληνες, προκειμένου να περάσουν τον μεθοριακό σταθμό και να κάνουν και τα ψώνια τους εκεί.
Την Πέμπτη στη λαϊκή της Γευγελής γίνεται το αδιαχώρητο από συμπατριώτες μας.
Σε αυτό το μείζον εθνικό και οικονομικό πρόβλημα η απάντηση μας θα πρέπει να είναι η δημιουργία κινήτρων μέσω μείωσης των τιμών των καυσίμων για τους μόνιμους κατοίκους του νομού,  με στόχο να εκλείψει ένα βασικό κίνητρο για να επισκεφτεί κάποιος το πρώτο βενζινάδικο της γείτονας χώρας.
Έχει γίνει στο παρελθόν πρόταση ανάλογη με το ιταλικό πρότυπο στις περιοχές που συνορεύουν με την Αυστρία και τη Σλοβενία, όπου υπάρχει διαφορετική τιμολόγηση των καυσίμων σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα. Αλλά και ειδικοί φορολογικοί συντελεστές και συντελεστές ΦΠΑ για τις περιοχές αυτές.
Θα πρέπει επίσης να δημιουργηθεί ένα ευνοϊκό περιβάλλον ώστε να μετεγκατασταθούν από τα Σκόπια και όχι μόνο, προς την Ελλάδα οι ελληνικές επιχειρήσεις μέσω κινήτρων και χαμηλότερης φορολογίας στο πλαίσιο μιας ειδικής οικονομικής ζώνης στη μεθοριακή περιοχή.
Μόνο έτσι θα μπορούν να γίνουν επενδύσεις και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας για να μείνει ο κόσμος στις περιοχές μας.
Η σημερινή ημερίδα για την οικονομική συνεργασία και το διασυνοριακό εμπόριο με τα Σκόπια και όχι μόνο, ελπίζουμε να είναι προς αυτή την κατεύθυνση και ευχόμαστε κάθε επιτυχία.