Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024, 11:43:37 πμ
Δευτέρα, 11 Ιουνίου 2018 22:39

“Ψωμί από τον τόπο σου! Είναι υγιεινό, πιστοποιημένο και τελικά φθηνότερο”

Μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη, εφ’ όλης της ύλης για το Ψωμί, για «πολλούς αποδέκτες», μεταξύ των οποίων «κρατικές υπηρεσίες και καταναλωτές», έδωσε στις ΕΙΔΗΣΕΙΣ και στο κανάλι μας WΕΒ TV ο Πρόεδρος της Συντεχνίας Αρτοποιών Κιλκίς “Ο Προφήτης Ηλίας” Νικολ. Χατζηευφραιμίδης.


Ο κ. Χατζηευφραιμίδης δραστηριοποιείται μάλιστα στην παραμεθόριο περιοχή της Ποντοηράκλειας, κι ο φούρνος του είναι ο τελευταίος ελληνικός, πριν τα σύνορα με τα Σκόπια.
Από τη συνλέντευξη αυτή παρουσιάζουμε εκτενή αποσπάσμτα
Η πρώτη ερώτηση αφορούσε στα θέματα και στα προβλήματα των αρτοποιών, που περιέλαβε η Συντεχνία στο υπόμνημα που επέδωσε στον αρμόδιο Υπουργό Εμπορίου, κατά τη διάρκεια του Περιφερειακού Συνεδρίου για την Ανάπτυξη, που έγινε στην περιοχή τους, και στο οποίο, με ιδιαίτερη έμφαση, περιέλαβε το εισαγόμενο ψωμί, από τη Βουλγαρία και τα Σκόπια. Ρωτήσαμε τον ο Πρόεδρο της Συντεχνίας Αρτοποιών, αν οι αρτοποιοί διαμαρτύρονται επειδή έχουν διαπιστώσει συγκεκριμένους κινδύνους από την έλλειψη ελέγχων, ή αν τους πειράζει που το ψωμί αυτό πουλιέται φθηνότερα! Ιδού τι απάντησε:

Τα τελευταία 8 χρόνια, με την έναρξη της κρίσης, άρχισε η εισαγωγή ψωμιού, κυρίως από τη Βουλγαρία και λιγότερο από τα Σκόπια. Αυτό το ψωμί το εισάγει κάποιος έμπορος, που, εικονικά, έχει αρτοποιείο και δραστηριοποιείται στην Ελλάδα, το βαφτίζει «ελληνικό» και το διοχετεύει σε μεγάλες αλυσίδες πολυκαταστημάτων, όχι σε αρτοποιεία, ούτε σε πρατήρια και η τιμή του είναι πολύ φθηνή.
Ίσως μου πείτε ότι, επειδή η τιμή του είναι φθηνή γι’ αυτό κάνετε όλη αυτή τη φασαρία; Όχι. Είναι φθηνό γιατί περνάει άνευ ελέγχου και, σύμφωνα με τις πληροφορίες από το τελωνείο, ολόκληρα φορτηγά περνούν τη νύχτα, με ψωμί που βαφτίζεται «ελληνικό», διοχετεύεται στην αγορά της Ελλάδας, σε πολυκαταστήματα του Κιλκίς και άλλων πόλεων, μπορεί ακόμα και στη Θεσσαλονίκη κι έτσι δημιουργείται ένα πρόβλημα στην αγορά, με το ψωμί που παρουσιάζεται σαν ελληνικό, ενώ δεν είναι.
Οι πληροφορίες που έχουμε είναι ότι, σ’ αυτές τις χώρες στις οποίες παρασκευάζεται το ψωμί, δεν γίνεται ο απαραίτητος υγειονομικός έλεγχος, είναι αγνώστου ταυτότητος το αλεύρι και τα λοιπά συστατικά του, και δεν γνωρίζουμε π.χ., αν χρησιμοποιούνται ύλες και συντηρητικά, που υπάγονται στα διάφορα απαγορευμένα «Ε» , ή αν το προσωπικό που το παρασκευάζει είναι υγειονομικά ηλεγμένοι, όπως εμείς που διαθέτουμε βιβλιάρια υγείας. Έτσι δεν γνωρίζουμε τι κίνδυνοι εγκυμονούνται από την κυκλοφορία αυτού του ψωμιού.
Το πρόβλημα δεν είναι αν έρχεται βουλγάρικο ψωμί, αλλά επειδή εξαπατάται ο καταναλωτής ότι πρόκειται για ψωμί ελληνικό.

 

Και πως μπορεί να γνωρίζει όλα αυτά ο καταναλωτής, που θέλει να αγοράζει ελληνικό ψωμί και θέλει να προστατευθεί;

Ο κ. Χατζηευφραιμίδης απαντώντας έδειξε την αφίσα της Ομοσπονδίας Αρτοποιών με το σήμα «Ελληνικός Παραδοσιακός Φούρνος – Εδώ ζυμώνεται, εδώ ψήνεται», που υπάρχει στη βιτρίνα κάθε αρτοποιείου και, όπως είπε, αποτελεί το «σήμα κατατεθέν» του ελληνικού παραδοσιακού φούρνου, ώστε ο καταναλωτής, μπαίνοντας στο αρτοποιείο, να γνωρίζει ότι το ψωμί που θα αγοράσει «εδώ ζυμώνεται και εδώ ψήνεται», είναι ηλεγμένο, έχει παρασκευαστεί από ελληνικά χέρια και ελληνικές και ελληνικές πρώτες ύλες.

 

Και το προψυγμένο ψωμί, που έχει γίνει της μόδας, τι είναι;

«Το προψημένο είναι κατεψυγμένο, δεν ξέρουμε σε ποια χώρα και πότε έχει παρασκευαστεί, εισάγεται από μεγάλη αλυσίδα πολυκαταστημάτων, προψημένο, ή κατεψυγμένο. και ψήνεται σε μικρά φουρνάκια στα καταστήματά τους και παρουσιάζεται σαν φρέσκο.
Η χώρα προέλευσης, μπορεί να είναι και τριτοκοσμική. Ο δε καταναλωτής που επισκέπτεται το σούπερ μάρκετ, μεταξύ των άλλων ειδών που αγοράζει, μπορεί να πάρει και αυτό το ψωμί, το οποίο δεν είναι φθηνό, ούτε και φρέσκο, αφού λίγες ώρες μετά, χάνει την όποια φρεσκάδα, σε αντίθεση με το ψωμί του φούρνου, που διατηρείται και δύο και τρείς ακόμα ημέρες.

 

Το ψωμί είναι ακριβό στην Ελλάδα; Μπορεί κάποιος, ένας αγρότης π.χ., να ρωτήσει πώς, ενώ το σιτάρι παραμένει σταθερό, η τιμή του ψωμιού ανεβαίνει; Ποιά είναι τα στοιχεία εκείνα, που διαμορφώνουν την τιμή ενός καρβελιού;

Εδώ πρέπει να διευκρινίσουμε κάτι. Ενώ στην χώρα μας ο καιρός είναι κατάλληλος και ιδανικός για την παραγωγή σταριού που μπορεί να αλευροποιείται και να τροφοδοτεί τις ελληνικές αλευροβιομηχανίες, «δυστυχώς, το λέω εντός εισαγωγικών», χάρη στις ευρωπαϊκές επιδοτήσεις, αντί να καλλιεργείται το μαλακό σιτάρι για την αρτοποίηση, καλλιεργείται το σκληρό για τη μακαρονοποιία και εξάγεται στην Ιταλία, ενώ για το μαλακό της αρτοποίησης γίνονται αντίστοιχες εισαγωγές!
Έτσι αγοράζουμε αλεύρι από εισαγόμενο μαλακό σιτάρι, η τιμή του οποίου δεν έχει καμιά σχέση, με εκείνη του έλληνα παραγωγού. Επομένως δεν μπορούμε να αντισταθμίσουμε την τιμή του ψωμιού με το ελληνικό σιτάρι.
Αρχικά υπήρχε για το ψωμί ΦΠΑ 8% και ενώ οι αρτοποιοί τον έχουμε απορροφήσει, εδώ και δύο τρία χρόνια με τις διάφορες αλλαγές που μεσολάβησαν, υπάρχει η εξής διάσταση: Αγοράζουμε υλικά με ΦΠΑ 24% (αλάτι, σουσάμι κ.λπ.), με συνέπεια να είμαστε υποχρεωμένοι να διαμορφώσουμε ανάλογα την τιμή μας και έτσι πουλάμε ψωμί με 13%. Όλα αυτά έχουν περάσει στην πλάτη του αρτοποιού, συν το ρεύμα, συν τις ραγδαίες αυξήσεις στα καύσιμα, εφόσον χρησιμοποιούμε πετρέλαιο κίνησης και όχι θέρμανσης, και ενώ συγκεντρώνουμε τα τιμολόγια για το τελωνείο, ώστε να μας επιστραφεί ο φόρος, αυτή η επιστροφή καθυστερεί, ένα ή ενάμισυ χρόνο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το κόστος που επιρρίπτεται στην πλάτη του αρτοποιού. Παρ΄ όλα αυτά, πρέπει να ξέρει ο κόσμος, ότι όλοι οι αρτοποιοί, για να βοηθήσουμε τις δύσκολες στιγμές που ζει η χώρα μας, όπως κάναμε πάντα , όλοι αρτοποιοί, παρέχουμε δωρεάν και ανώνυμα το ψωμί στα συσσίτια, που έχουν δημιουργηθεί, και όχι μόνο αυτό αλλά έχουμε ανοίξει και τεφτέρια, στο φούρνο για να εξυπηρετήσουμε όλους εκείνους, που στο τέλος της εβδομάδας δεν έχουν ούτε 85 λεπτά να αγοράσουν ένα ψωμάκι.

 

Στα 8 χρόνια της κρίσης έχετε παρατηρήσει αν έχει υποστεί μείωση η κατανάλωση του ψωμιού;

Ναι, υπάρχει μια μείωση του 35% και οφείλεται βέβαια στην οικονομική κρίση που βιώνουμε, και στην οικονομική δυσπραγία του κόσμου. Χαρακτηριστικά θέλω να τονίσω ότι ο καταναλωτής όταν αγοράζει ψωμί από το φούρνο το κρατάει ακόμα και 3 ημέρες, για λόγους οικονομικούς δεν πετάει τίποτα και το καταναλώνει μέχρι και την τελευταία γωνία. Άλλωστε η οικονομική δυσπραγία φαίνεται και από τα τεφτέρια που έχουν ανοίξει όλα τα αρτοποιεία, όπως σας είπα προηγουμένως.

 

Αν αυτή τη στιγμή είχατε μπροστά σας τον αρμόδιο υπουργό, τι θα του λέγατε για τα βασικά θέματα που απασχολούν τον αρτοποιό;

Θα του έλεγα σε πρώτη φάση να κοιτάξει το ασφαλιστικό, γιατί είναι μέγα θέμα. Πράγματι από την 1.1.2018 μπορεί κάποιος ανασφάλιστος να πάει στο νοσοκομείο να εξεταστεί, δεν μπορεί όμως να συνταγογραφήσει τα φάρμακα. Ένας επαγγελματίας με τριάντα χρόνια, επειδή, λόγω της κρίσης, δεν μπόρεσε να πληρώσει τις ασφαλιστικές του εισφορές, να μη δικαιούται φαρμακευτικής κάλυψης. Εδώ πρέπει να γίνει κάτι. Ή να παγώσει ο χρόνος και να δοθεί η δυνατότητα να τον εξαγοράσει μετά, όταν θα έρθει το πλήρωμα του χρόνου να βγει σε σύνταξη, ώστε να μπορεί να πληρώνει τις τρέχουσες εισφορές και να έχει φαρμακευτική κάλυψη. Δεν είναι δυνατόν ένας επιχειρηματίας τριάντα χρόνια, ξαφνικά να πει δεν πληρώνω ΤΕΒΕ, δεν πληρώνω τη ΔΕΗ, δεν πληρώνω την εφορία. Κάτι πρέπει να γίνει. Αυτό το πρόβλημα το αντιμετωπίζουμε και εμείς οι αρτοποιοί, παρ’ ότι ο κόσμος μπαίνει κάθε μέρα στο φούρνο, αλλά δεν έχει να αγοράσει παρά μόνο το καθημερινό.
Επίσης θα του έλεγα να γίνονται αυστηροί έλεγχοι στα σύνορα για το θέμα του εισαγόμενου ψωμιού. Να φέρει ο καθένας ό,τι θέλει, αρκεί να το φέρει με τις νόμιμες προδιαγραφές. Συσκευασμένο, να αναγράφεται η χώρα που έχει παρασκευαστεί και σε ποιόν διατίθεται. Ώστε ο καταναλωτής να ξέρει τι αγοράζει και τι βάζει στο τραπέζι του. Το ψωμί δεν είναι ντομάτα να το πλύνουμε καλά για να φύγουν τα φάρμακα. Το ψωμάκι στο αρτοποιείο θα τυλιχτεί στο ειδικό χαρτί, ή θα μπει σε χάρτινη σακούλα, χωρίς να επιβαρύνεται ο καταναλωτής. Ήδη από την αρχή του έτους για να συμβάλλουμε κι εμείς στην προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και να απαλλάξουμε τον καταναλωτή από περαιτέρω επιβάρυνση, φτιάξαμε χαρτοσακούλες στις οποίες βάζουμε το ψωμί, και συγχρόνως πάνινες σακούλες, τις οποίες διανείμαμε δωρεάν στους πελάτες μας, ώστε να μην επιβαρύνεται ο καταναλωτής καθημερινά, έστω και αυτό το τετράλεπτο, για την πλαστική σακούλα.

 

Εκτός από όσα μας είπατε, τι άλλο είναι σημαντικό και το οποίο ζητάτε από την πολιτεία;

Πρέπει να πω επίσης, ότι η τιμή των καυσίμων είναι δυσβάστακτη. Το κράτος μας χάνει εκατομμύρια κάθε μέρα με την αθρόα έξοδο προς τα Σκόπια, γιατί πηγαίνουν και παίρνουν καύσιμα με πολύ χαμηλή τιμή. Θεωρώ ότι, στους τέσσερις - πέντε ακριτικούς νομούς, πρέπει να μειωθεί ο ΦΠΑ από 24% σε 13%, ώστε και το κράτος να έχει έσοδα και να κρατήσουμε τον κόσμο εδώ. Αυτό θα ωφελήσει και τους αρτοποιούς και όλους τους επαγγελματίες, που χρησιμοποιούν πετρέλαιο. Άλλωστε το Επιμελητήριό μας έχει εκπονήσει ειδική μελέτη που αποδεικνύει με επιστημονικά στοιχεία και με νούμερα ότι, η μείωση της τιμή του πετρελαίου θα φέρει περισσότερα έσοδα στο κράτος.

 

Ένα άλλο θέμα που θέλω να σας ρωτήσω είναι η απουσία φούρνων στα χωριά και ειδικότερα στην παραμεθόριο περιοχή. Άλλοτε ο κόσμος ζύμωνε, τώρα δεν ζυμώνει πλέον. Υπάρχουν δεκάδες χωριά, χωρίς φούρνο, η Πλατανιά, οι Εύζωνοι, η Μεταμόρφωση, κ.ά., για να επικαλεστώ τα κοντινά με την Ποντοηράκλεια, όπου βρίσκεται το δικό σας αρτοποιείο. Πώς καλύπτονται; Τι κάνετε γι’ αυτό το θέμα;
Φροντίζουμε γι’ αυτό εμείς οι αρτοποιοί, που είμαστε δίπλα σ’ αυτά τα χωριά, μια και δεν υπάρχει συγκοινωνία και δεν είναι δυνατόν να μετακινηθεί ο καταναλωτής, έστω και στην κοντινή πόλη. Στέλνουμε ψωμί με τα αυτοκίνητά μας και με τις νόμιμες διαδικασίες διακίνησης. Μάλιστα πρόσφατα είχαμε συνάντηση με τον κ. Ιωαννίδη, τον Έφορο του Νομού Κιλκίς, ο οποίος μας ενημέρωσε για τις νόμιμες διαδικασίες διακίνησης του ψωμιού, ώστε να είμαστε απόλυτα εντάξει.
Και πρέπει να σημειώσω ότι, στις Γενικές μας Συνελεύσεις ασχολούμεθα με αυτό το θέμα, ώστε να καλύπτεται με την αρτοδότηση όλος ο νομός. Και δεν είναι το κέρδος που μας κάνει να πουλήσουμε το ψωμάκι, αλλά θεωρούμε ότι είναι κοινωνική προσφορά, μια και ο παππούς και η γιαγιά των παραμεθόριων περιοχών μας περιμένουν, όπως και κάθε άλλον επαγγελματία, τον ψαρά, μανάβη, ακόμη και για να μιλήσουμε μαζί τους. Χαρακτηριστικό είναι το ότι οι συγγενείς τους μας τηλεφωνούν και μας ρωτάνε, αν ο παππούς, ή η γιαγιά πήραν ψωμί.

 

Σας ευχαριστούμε κε Χατζηευφραιμίδη, για την συζήτηση που είχαμε.
Κι εμείς σας ευχαριστούμε, για την ευκαιρία που μας δώσατε να μιλήσουμε για τα θέματά μας και να ενημερώσουμε το καταναλωτικό κοινό.

Θεοφύλακτος Παγλαρίδης