Σάββατο, 31 Αυγούστου 2024, 11:04:16 μμ
Παρασκευή, 17 Φεβρουαρίου 2017 20:50

Μελέτη στο σπίτι: Με… ή χωρίς γονείς;

Γράφει η
Θεοδοσία Ε. Παπαδοπούλου-Τσάτση
Φιλόλογος Α.Π.Θ.
MSC Ειδικής Αγωγής
e.mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..  

 

Σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση του παιδιού, εκτός από το σχολείο φυσικά, διαδραματίζουν και οι γονείς, αφού πολλές φορές καλούνται να υποστηρίξουν και να βοηθήσουν τα παιδιά τους στη μελέτη στο σπίτι.


 Δεν είναι λίγες οι φορές όμως που η βοήθεια αυτή, αφενός δημιουργεί προβλήματα και αφετέρου «γεννά» ερωτήματα στους γονείς, για το «πώς» αλλά και για το «πότε» είναι σωστό να βοηθούν τα παιδιά τους για την προετοιμασία τους στο σχολείο.
Καταρχάς πρέπει να επισημανθεί ότι όταν τα όρια δε ξεπερνιούνται, η μελέτη στο σπίτι αποτελεί μία εποικοδομητική γέφυρα μεταξύ οικογένειας και σχολείου, αφού οι γονείς έχουν την ευκαιρία να ενημερωθούν για το τι μαθαίνει το παιδί τους στο σχολείο και ίσως να πληροφορήσουν-ενημερώσουν το δάσκαλο για τυχόν μαθησιακές δυσκολίες του παιδιού τους.
Η ενασχόληση και η εμπλοκή των γονέων στη διαδικασία της μελέτης, θα πρέπει να γίνεται με μέτρο, διότι ελλοχεύουν κίνδυνοι, όπως:
• Το παιδί ίσως αρχίσει να εξαρτάται απόλυτα από τους γονείς και να χάσει το αίσθημα της αυτενέργειας και της πρωτοβουλίας.
• Στην περίπτωση που οι γονείς χρησιμοποιούν διαφορετικές τεχνικές απ’αυτές του δασκάλου, υπάρχει πιθανότητα να προκληθεί σύγχυση στο παιδί.
• Πολλές φορές το διάβασμα καταλήγει να γίνεται «πεδίο μάχης», με αποτέλεσμα οι γονείς να μαλώνουν έντονα με το παιδί.
• Δεν είναι λίγες οι φορές που οι εργασίες δεν ολοκληρώνονται από τα παιδιά-που είναι και αυτός ο στόχος- αλλά από τους γονείς.
• Καθυστερεί ίσως η ωρίμανση και η σχολική επίδοση του παιδιού.
• Υπάρχει πιθανότητα λόγω των διαφωνιών που προκύπτουν μεταξύ γονέα και παιδιού, να αυξάνεται ο χρόνος μελέτης.
Σύμφωνα λοιπόν με τα παραπάνω, η υποστήριξη των γονέων στη μελέτη στο σπίτι, με την πάροδο του χρόνου, θα πρέπει να φθίνει, ώστε το παιδί να μπορεί να μελετά μόνο του.
Έτσι λοιπόν, οι γονείς θα πρέπει να θυμούνται ότι:
- Όλα τα παιδιά μπορούν να μάθουν να ολοκληρώνουν μόνα τους τις εργασίες τους, αν όχι όλες, κάποιες απ’ αυτές.
- Θα πρέπει να είναι κοντά στο παιδί, απλά για να ελέγξουν το τελικό αποτέλεσμα ή να διορθώσουν τυχόν λάθη και όχι να παρεμβαίνουν διακόπτοντας το διάβασμά του.
- Θα ήταν καλό να μην ολοκληρώνουν οι ίδιοι τις εργασίες του παιδιού ή να του δίνουν έτοιμες απαντήσεις.
Τέλος, να τονίσουμε ότι πολύ σημαντική είναι η επικοινωνία των γονέων με τον εκπαιδευτικό, ο οποίος μπορεί να τους καθοδηγήσει και να τους υποστηρίξει  στην προσπάθειά τους.
Δε θα πρέπει επίσης οι γονείς να ξεχνούν να επιβραβεύουν την κάθε προσπάθεια του παιδιού τους και οι προσδοκίες τους να είναι προσαρμοσμένες στις δυνατότητές του.