Παρασκευή, 27 Δεκεμβρίου 2024, 1:14:28 πμ
Πέμπτη, 31 Ιανουαρίου 2008 05:30

Πήγε καλά η αγορά του Κιλκίς στις γιορτές

Ο Εμπορικός Σύλλογος Κιλκίς, προσπαθώντας να αποτυπώσει σαφέστερα τη γνώμη των εμπόρων για την κίνηση της αγοράς την περίοδο των Χριστουγέννων, πραγματοποίησε εμπειρική έρευνα, η οποία ανέδειξε θετικά στοιχεία, που μάλλον πρέπει να αποδοθούν και στο γεγονός πως οι επιδοτήσεις των αγροτών δόθηκαν έγκαιρα και πριν τις γιορτές.
Η έρευνα έγινε με τη μέθοδο των τηλεφωνικών συνεντεύξεων, κατά το διάστημα Πέμπτη 3 Ιανουαρίου 2008 έως την Παρασκευή 11 Ιανουάριου2008. Οι εμπορικές επιχειρήσεις – μέλη ομαδοποιήθηκαν με βάση το είδος πώλησης για την καλύτερη ανάγνωση των αποτελεσμάτων και την ακριβέστερη διακρίβωση συμπερασμάτων. Συγκεκριμένα, στην έρευνα συμμετείχαν εμπορικές επιχειρήσεις – μέλη οι οποίες ανήκουν σε 14 κατηγορίες. Στο σύνολο, οι εμπορικές επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έρευνα ήταν 127.
ΣυμπεράσματαΗ διάσπαση του δείγματος στις 14 κατηγορίες ειδών προσφέρει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα στην ανάγνωση των αποτελεσμάτων, αλλά και μία δυσκολία λόγω ακριβώς αυτής της διάσπασης. Για παράδειγμα, υπάρχει μία γενική συμφωνία στις εμπορικές επιχειρήσεις ότι οι πωλήσεις της επιχείρησης τους κατά την πρόσφατη εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων κινήθηκε στα ίδια επίπεδα. Παρ’ όλα αυτά, σε ορισμένα είδη αυτή η τάση ανατρέπεται, απατώντας ότι κινήθηκαν καλύτερα από το 2006. Αν όμως, μελετήσουμε αναλυτικότερα το δείγμα, παρατηρούμε ότι τα καταστήματα κινητής τηλεφωνίας είναι αυτά που απαντούν ότι κινήθηκαν καλύτερα από το 2006, γεγονός που δεν επηρεάζει τη συνολική εικόνα της αγοράς αφού τα κινητά τηλέφωνα αποτελούν μια ιδιαίτερη κατηγορία, και είναι μόνο 4 καταστήματα στο συνολικό δείγμα.
Η κίνηση πριν
τα Χριστούγεννα
Η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων απάντησε ότι την εβδομάδα πριν τα Χριστούγεννα είχαν μεγαλύτερη κίνηση (81,1%).
Σε ότι αφορά τον τρόπο πληρωμής με τον οποίον οι καταναλωτές προτίμησαν να κάνουν τις αγορές τους, στην κατηγορία της ένδυσης, όπου το δείγμα είναι αρκετά αντιπροσωπευτικό, το 53% των εμπορικών επιχειρήσεων απάντησε ότι οι καταναλωτές του πλήρωσαν με μετρητά και το 48% με μετρητά και πιστωτικές κάρτες. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο σύνολο των ερωτηθέντων κανένας δεν απάντησε ότι οι καταναλωτές του πλήρωσαν με πιστωτική κάρτα.

Στην ερώτηση που αφορά τα προϊόντα που κινήθηκαν την περίοδο των Χριστουγέννων, τα προϊόντα των μεσαίων τιμών ήταν εκείνα που κινήθηκαν περισσότερο, γεγονός που το επιβεβαίωσε σχεδόν το 70% των εμπορικών επιχειρήσεων.
Τα προϊόντα των ακριβότερων τιμών απέτυχαν να «αγγίξουν» τις οικονομικές δυνατότητες των καταναλωτών, αφού μόνο στα εμπορικά καταστήματα των κοσμημάτων και των ηλεκτρικών ειδών φαίνεται ότι συμμετείχαν στο συνολικό τζίρο των επιχειρήσεων.
Ομοιογένεια στις απαντήσεις παρατηρήθηκε και στην ερώτηση για την πρόσληψη έκτακτου προσωπικού την περίοδο των εορτών. Μόνο πέντε εμπορικές επιχειρήσεις προσέλαβαν έκτακτο προσωπικό, ενώ οι υπόλοιπες 122 κάλυψαν τις ανάγκες με τους ήδη εργαζόμενους στην επιχείρηση. Η παραπάνω παρατήρηση δε θα πρέπει να οδηγήσει σε αυθαίρετα συμπεράσματα χαμηλής κίνησης της αγοράς. Αν συνδυάσουμε τις ερωτήσεις θα παρατηρήσουμε ότι η πρόσληψη έκτακτου προσωπικού δε σημαίνει απαραίτητα καλύτερες πωλήσεις. Για παράδειγμα, τα καταστήματα κινητής τηλεφωνίας, αν και στο σύνολο τους απάντησαν ότι οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά την εορταστική περίοδο του 2007 σε σύγκριση με το 2006, αυτό δε συνεπάγεται την πρόσληψη έκτακτου προσωπικού.
Τέλος, περισσότερο ανομοιογενείς είναι οι απαντήσεις στην ερώτηση που αφορά το αν οι καταναλωτές ζήτησαν να κάνουν τις αγορές τους με ανοιχτή πίστωση. Στην κατηγορία της ένδυσης το 65% των εμπορικών επιχειρήσεων κατέγραψε την ύπαρξη καταναλωτών που ζήτησαν ανοιχτή πίστωση. Παρ’ όλα αυτά πρέπει να σημειώσουμε ότι η ερώτηση δεν αφορά πολλές κατηγορίες ειδών, όπως τα αρτοζαχαροπλαστεία, όποτε τα συμπεράσματα είναι αρκετά επισφαλή.