Κυριακή, 24 Νοεμβρίου 2024, 10:44:48 μμ
Κυριακή, 22 Σεπτεμβρίου 2013 21:48

Κώστας Πινέλης :Για την επιβολή του «Πρόσθετου Ειδικού Τέλους» 80% επί της αξίας του νερού από τις ΔΕΥΑ

pinelis
Το «Πρόσθετο Ειδικό Τέλος» του 80% επί της αξίας του νερού που καταναλώνεται από κάθε έναν υπόχρεο μπήκε στα τιμολόγια των ΔΕΥΑ με τον νόμο 1069/80, όταν άρχισε η μετατροπή των δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης σε επιχειρήσεις, κατ’ απαίτηση της Ευρωπαικής Ένωσης,και η επιβολή του ίσχυε για μία και μόνο φορά και για 10 χρόνια από της 1ης Ιανουαρίου του επομένου της συστάσεως κάθε μιας ΔΕΥΑ έτους. Στην αρχική φάση διαφαινόταν, αν και πολιτικά λανθασμένα κατά τη δική μας θέση, η βούληση του νομοθέτη το τέλος να είναι έκτακτο για να ενισχυθούν υλικοτεχνικά  και να στελεχωθούν με το απαιτούμενο, πάσης φύσης προσωπικό, οι απογυμνωμένες και υποβιβασμένες Υπηρεσίες Ύδρευσης Αποχέτευσης των ΟΤΑ.
Μάλιστα η επιβολή του παραπάνω τέλους έπρεπε να ήταν σε ξεχωριστό λογαριασμό από τα λοιπά τέλη και τα χρήματα από την είσπραξη του ποσού, θα αξιοποιούνταν αποκλειστικά και  μόνο   για τη μελέτη, κατασκευή ή επέκταση έργων υδρεύσεως και αποχετεύσεως (άρθρο 11 Ν. 1069/1980) για την ιδία συμμετοχή των συγχρηματοδοτούμενων έργων που τότε ανέρχονταν στο 35-40% της συνολικής αξίας του έργου. Λογικά θα έπρεπε να κρατείται ξεχωριστός λογαριασμός για το ΠΕΤ και να γίνεται και ξεχωριστός απολογισμός για να μην χρησιμοποιούνται για άλλη χρήση.
Η Πολιτεία κατά παράβαση των παραπάνω με τον νόμο 2065/92 (άρθρο 43 παρ.3)  και τον νόμο 3013/2002 (άρθρο 62 παρ. 3) παρέτεινε την επιβολή του ΠΕΤ 80% κατά δύο δεκαετίες οι οποίες λήγουν το 2002. Και γιατί μεσολάβησε η εφαρμογή του «Καποδίστρια» το 1999 και του «Καλλικράτη» το 2011 με τους οποίους ενσωματώθηκαν στις ΔΕΥΑ, (όπως και του Κιλκίς) οι υπηρεσίες Ύδρευσης-Αποχέτευσης άλλων κοινοτήτων και Δήμων με αποτέλεσμα την κατακόρυφη αύξηση των λογαριασμών των κατοίκων τους. Θα έπρεπε λοιπόν να υπάρξει νέος νόμος.
Το ότι το Πρόσθετο Ειδικό τέλος, κατά τη γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ (Ν.Σ.Κ. 790/1986), δεν αποτελεί γνήσιο τέλος, αλλά ουσιαστικό ΦΟΡΟ, μαρτυρεί πρωτοφανή προχειρότητα, τραυματίζει το κύρος της και την ηθική της οντότητα και κλονίζει την εμπιστοσύνη των πολιτών προς αυτήν, αφού το Κράτος, ως κατ’ εξοχήν Ηθικό Πρόσωπο, πρέπει να διέπεται, μεταξύ των άλλων αρχών και από την αρχή της συνεπούς συμπεριφοράς και της καλής πίστεως.
Τελικά δικαιώνεται περίτρανα η ρήση «Ουδέν μονιμότερο του προσωρινού».
Και τώρα στα καθ’ υμάς.
Το σχόλιο που κάναμε για την παράνομη επιβολή του τέλους 80% επί της αξίας του καταναλισκομένου νερού είναι κύρια πολιτικό και περιμέναμε απάντηση από πολιτικό πρόσωπο οι οποίοι δεν πρέπει να κρύβονται πίσω από υπηρεσιακούς παράγοντες..
Επιμένουμε: το τέλος είναι παράνομο. Και για τους παρακάτω  λόγους:
1.    Σήμερα η συμμετοχή στα συγχρηματοδοτούμενα έργα είναι μόλις 3,5% και δεν υπάρχει λόγος να υφίσταται το συγκεκριμένο χαράτσι και ούτε υπάρχει νόμος που να το ορίζει.
2.    Δεν γνωρίζουμε αν όλα τα προηγούμενα χρόνια ο συγκεκριμένος φόρος διατίθονταν για τους σκοπούς που αρχικά προορίζονταν και όχι για έργα που  έχουν σκοπούς άλλους από αυτόν της ΔΕΥΑΚ.
Ήδη εδώ και καιρό σε πολλούς δήμους της χώρας έχει ξεκινήσει ένας  έντονος διάλογος σχετικά με την κατάργηση περί ου ο λόγος χαρατσιού. Μάλιστα υπάρχουν αποφάσεις Αποκεντρωμένων  Διοικήσεων για το θέμα και σε κάποιες περιπτώσεις, έχει επιληφθεί η δικαστική εξουσία.
Περιμένουμε απάντηση από την Διοίκηση του  Δήμου:
1.    Υπάρχει διάθεση και πρόθεση απαλλαγής από το λεγόμενο Πρόσθετο Ειδικό Τέλος, που στην ουσία είναι χαράτσι, ούτω ώστε να ανακουφιστεί ο βάναυσα πληττόμενος λαός του Δήμου και να στηριχθούν τα φτωχά λαικά νοικοκυριά;
2.    Υπάρχει η διάθεση να γίνει σοβαρός απολογισμός ανοιχτά στον λαό;
3.    Υπάρχει διάθεση αντίστασης και οργάνωσης αγώνα ενάντια στους αντιλαικούς νόμους που ψηφίζονται τους οποίους, όχι μόνο υπηρετεί, αλλά τους υπερασπίζεται κιόλας, όπως εξ άλλου η πλειοψηφία των Δημοτικών αρχόντων της χώρας;
4.    Τι θα κάνει με την μείωση των υπερφουσκωμένων τιμολογίων της ΔΕΥΑΚ;
5.    Πριν τρεις περίπου μήνες δημοσιεύσαμε ένα λογαριασμό της ΔΕΥΑΚ οικογένειας δύο ατόμων. Σ’ αυτή η Διοίκηση του Δήμου απαξίωσε  να απαντήσει! Τον ξαναδημοσιεύουμε:

Δέστε εκκαθαριστικό, (πιστεύω γιατί δεν το γράφει), λογαριασμού νερού τετραμήνου 9/10/2012 έως 4/2/2013:
Αξία ύδρευσης με ΦΠΑ 13%:  24,26
Έκπτωση:  μηδέν
Ειδικό τέλος 80% με ΦΠΑ 23%: 19,41!!!
Αξία αποχέτευσης με ΦΠΑ 23%: 24,25
Πάγιο ύδρευσης  με   ΦΠΑ 23% :  4,00
Πάγιο αποχέτευσης με ΦΠΑ 23% :  5,00
Προσαύξηση: 0
Χαρτόσημο:  0
Σύνολο με 13% :  24,26
Σύνολο με 23% :  52,67
ΦΠΑ 13% :   3,15!!!
ΦΠΑ 23% :   12,11!!!
----------------------------------
                             Νέος λογαριασμός: 92,00 ευρώ!!!
                             Καθυστερούμενα: 0

Για όποιον δεν αντιλαμβάνεται: Το «χαράτσι»  στην ουσία δεν ανέρχεται στο 80%, αλλά στο 98,4% της αξίας του καταναλισκομένου νερού. Και τούτο διότι το εν λόγω πρόσθετο ειδικό τέλος επιβαρύνεται και με Φ.Π.Α. 23%. Δηλαδή έχουμε, εν προκειμένω, φόρο επί φόρου!
Είμαστε αυστηροί στην κριτική στις σημερινές Διοικήσεις του Δήμου, γιατί εμείς, ως αιρετοί μέχρι τα μέσα της 10ετίας του ’80, υπηρετήσαμε μια Αυτοδιοίκηση  που δεν έχει καμιά σχέση με την σημερινή. Ο Μπινιώρης της Νεάπολης, ο Αφαλής των Συκεών, ο Ράπτης και ο Σαπρανίδης των Αμπελοκήπων, ο Διονυσίου του Ευόσμου, η Παπαπαναγιώτου της Πολίχνης, ο Τσακίρης της Σταυρούπολης, ο Αλεξιαδης της Καλαμαριάς, έκαναν ανοιχτές-μαζικές λογοδοσίες και αντιμετώπιζαν και πιθανές οργανωμένες προβοκάτσιες, γιατί δεν είχαν τίποτε να κρύψουν από τον λαό και γιατί ήταν συναγωνιστές συμπαραστάτες στα προβλήματα και υπερασπιστές των δικαιωμάτων του λαού.  

Ταύτα και μένω…