Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
α) 2ο ΕΠΑΛ Κιλκίς
Από τον Νοέμβριο του 2016 το σχολικό συγκρότημα στο οποίο στεγαζόταν το 2ο ΕΠΑΛ Κιλκίς παραμένει κλειστό, καθώς το κτίριο κρίθηκε επικίνδυνο μετά από τον σεισμό. Οι αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες έχουν αποφανθεί ότι το κτίριο είναι πλέον ακατάλληλο καθώς έχει χτιστεί με ακατάλληλα υλικά.
Από το 2016, δηλαδή επί 8 έτη, το 2ο ΕΠΑΛ στεγάζεται σε δύο κτίρια, οι μεν αίθουσες διδασκαλίας στο συγκρότημα του πρώην ΟΑΕΔ (ΔΥΠΑ), τα δε εργαστήρια στο κτίριο της Εργατικής Εστίας στο κέντρο της πόλης του Κιλκίς.
Σήμερα το κτιριακό συγκρότημα που στέγαζε το 2ο ΕΠΑΛ παραμένει εγκαταλελειμμένο χωρίς να προχωράει οποιαδήποτε διαδικασία είτε επισκευής του είτε κατεδάφισής του προκειμένου να κατασκευαστεί νέα σχολική μονάδα.
Ο εξοπλισμός που υπήρχε στο 2ο ΕΠΑΛ, μετά το κλείσιμό του λεηλατήθηκε και καταστράφηκε. Έχει αποκτηθεί νέος εξοπλισμός μέσα από προγράμματα ΕΣΠΑ, μεγάλο μέρος του οποίου όμως παραμένει αναξιοποίητο, εξαιτίας της έλλειψης ή της ακαταλληλότητας των χώρων με συνέπεια να παραμένει αποθηκευμένο σε υπόγειο, ενώ μέρος του εξοπλισμού δωρίστηκε σε άλλες σχολικές μονάδες, καθώς δε χρησιμοποιούνταν. Η πρόσφατη κατάργηση των σχολικών επιτροπών και η αντικατάσταση τους με δημοτικές επιτροπές, επιδείνωσε το ζήτημα των αναλωσίμων, απαραίτητων για τη λειτουργία των εργαστηρίων, με αυτά να λείπουν παρά τις επανειλημμένες παραγγελίες, δυσχεραίνοντας αφάνταστα την ομαλή λειτουργία τους.
β) 1ο Εργαστηριακό Κέντρο Κιλκίς
Το κτήριο, που στεγάζει το 1ο Εργαστηριακό Κέντρο Κιλκίς χαρακτηρίζεται ως εντελώς ανεπαρκές και ακατάλληλο ακόμα και για προσωρινή στέγη. Στερείται οικοδομικής άδειας και μελέτης στατικότητας. Δεν διαθέτει βοηθητικούς χώρους, αύλειο χώρο, ενώ η διαρρύθμισή του είναι τέτοια που να μην ανταποκρίνεται ούτε σε στοιχειώδεις προδιαγραφές ασφάλειας. Οι χώροι και οι αίθουσες είναι μικρές και ανασφαλείς, σχεδόν όλες σε ορόφους, σε καμία περίπτωση δεν πλησιάζουν τα ενδεδειγμένα τετραγωνικά μέτρα και τις απαραίτητες προδιαγραφές. Αρκετοί χώροι χρήζουν ανακαίνισης και αντικατάστασης αναλωσίμων.
Στο κτίριο εξυπηρετούνται οι εργαστηριακές ανάγκες του 1ου ΕΠΑ.Λ. και του 2ου ΕΠΑ.Λ., του Εσπερινού ΕΠΑ.Λ., του Δ.Σ.Α.Ε.Κ. Κιλκίς και της Σχολής Μαθητείας των ΕΠΑΛ. Λειτουργεί από το πρωί έως το βράδυ για να καλυφθεί το πρόγραμμα όλων των μονάδων και δομών. Το πρόγραμμα καταρτίζεται σε συνεργασία με όλες τις δομές και μονάδες, ώστε να μπορέσει να καλύψει τη ζήτηση σε εργαστήρια και να μην υπάρχει μετακίνηση μαθητών μέσα στην ίδια ημέρα. Η προβληματική αυτή στεγαστική πραγματικότητα υποχρεώνει τις σχολικές μονάδες να οργανώνουν τα μαθήματα κατά τέτοιο τρόπο ώστε σε άλλες ημέρες να γίνεται η θεωρία και σε άλλες τα εργαστήρια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εκπαιδευτική διαδικασία.
γ) 2ο Πειραματικό Λύκειο Κιλκίς
Όπως επισημαίνει με σχετική ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Γονέων της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας, υπάρχει πληθώρα προβλημάτων και ελλείψεων που δημιουργούν εύλογες ανησυχίες ως προς την ασφάλειά τους και επηρεάζουν την καθημερινότητα των μαθητών και εκπαιδευτικών. Τα κτίρια στα οποία στεγάζεται το εν λόγω σχολείο δεν διαθέτουν οικοδομικές άδειες, μελέτη στατικότητας, μελέτη πυρασφάλειας με συνέπεια την αδυναμία οποιασδήποτε προσθήκης ή παρέμβασης ενώ είναι άγνωστο αν έχει ολοκληρωθεί ο προσεισμικός έλεγχος της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας και αν ναι ποια είναι τα αποτελέσματα του ελέγχου. Παρουσιάζεται επίσης πληθώρα άλλων ελλείψεων, όπως αλεξικέραυνου όπως επίσης και σημαντικές κτιριακές φθορές και ελλείψεις εξοπλισμού.
δ) ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ. ΚΙΛΚΙΣ
Η συγκεκριμένη σχολική μονάδα στεγάζεται σε χώρο του πρώην Κ.Ε.Γ.Ε. Κιλκίς (νυν κτίριο ΟΠΕΚΕΠΕ). Το κτίριο δεν πληροί ούτε τις προδιαγραφές αλλά ούτε και τις προϋποθέσεις να φιλοξενηθεί σχολείο καθώς χρησιμοποιείται κι από άλλους φορείς (ΔΙΕΚιλκίς). Ειδικότερα, δεν υπάρχει αύλειος χώρος, μόνο μια μικρή αυλή χωρίς γήπεδα μπάσκετ, βόλεϊ, ποδοσφαίρου κ.ά., δεν υπάρχει εργαστήριο, ούτε γυμναστήριο, οι αίθουσες δεν επαρκούν καθώς οι ανάγκες και ο αριθμός των μαθητών αυξάνονται. Αναγκαστικά, χρησιμοποιούνται και έχουν μετατραπεί σε αίθουσες παντελώς ακατάλληλοι βοηθητικοί χώροι όπως μικρές κουζίνες. Το εργαστήριο πληροφορικής είναι μικρό, με λίγους Η/Υ, σε πολύ μικρή αίθουσα. Στο κτήριο η σύνδεση wi-fi είναι μικρής εμβέλειας, με αποτέλεσμα πολλές αίθουσες να αδυνατούν να έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο. Σημαντικές ελλείψεις παρατηρούνται και στην υλικοτεχνική υποδομή καθώς τα υπάρχοντα μέσα δεν επαρκούν για να ικανοποιήσουν τις αυξημένες ανάγκες των μαθητών.
ε) Προσεισμικός έλεγχος σχολείων στην Π.Ε. Κιλκίς.
Δύο σχεδόν χρόνια μετά την ψήφιση του Ν. 5027/2023, ο οποίος στο άρθρο 265 προβλέπει τον προσεισμικό έλεγχο των δημοσίων κτιρίων με προτεραιότητα στα σχολεία και στα νοσοκομεία, ελάχιστα φαίνεται να έχουν γίνει προς την κατεύθυνση αυτή και αυτά με σοβαρές καθυστερήσεις.
Η σεισμική ακολουθία των τελευταίων ημερών στην ευρύτερη περιοχή της Σαντορίνης και της Αμοργού, υπενθυμίζει για μία ακόμα φορά ότι η χώρα μας βρίσκεται σε περιοχή υψηλής σεισμικότητας, γεγονός που επιβάλλει τον εξονυχιστικό προληπτικό έλεγχο του συνόλου των δημοσίων αλλά και επιλεγμένων ιδιωτικών κτιρίων της χώρας.
Ως προς τα σχολεία της χώρας, σύμφωνα με το ΤΕΕ, στο οποίο δυνάμει της ανωτέρω διάταξης έχει ανατεθεί η διενέργεια πρωτοβάθμιου και δευτεροβάθμιου προσεισμικού ελέγχου υπό την εποπτεία του ΟΑΣΠ, το 65% των σχολείων έχουν κτιστεί πριν το 1985, ενώ το 23% πριν από το 1960.
Ο τελευταίος μαζικός έλεγχος των σχολείων έχει γίνει μετά από τον μεγάλο σεισμό στην Αθήνα το 1999 και αφορούσε 9.000 από τα 18.000 περίπου σχολεία της χώρας, πράγμα που σημαίνει ότι τα μισά περίπου σχολεία της χώρας – τα περισσότερα εκ των οποίων έχουν κτιστεί μεταξύ 1965 – 1980 – δεν έχουν ελεγχθεί ποτέ.
Η πορεία προσεισμικού και κτιριακού ελέγχου των γερασμένων και σε πολλές περιπτώσεις επικίνδυνων σχολικών κτιρίων βρίσκεται στο μηδέν, ενώ την ίδια στιγμή τα βαψίματα των σχολείων και η συντήρηση των γηπέδων βαφτίζεται ανακαίνιση σχολικών εγκαταστάσεων.
Ενόψει των ανωτέρω ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
- Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε για την αντιμετώπιση των σοβαρότατων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι συγκεκριμένες σχολικές μονάδες της Π.Ε. Κιλκίς;
- Σε ποιο στάδιο βρίσκεται ο προσεισμικός έλεγχος στο σύνολο των σχολικών κτιρίων της Π.Ε. Κιλκίς, ποιο είναι το ποσοστό το οποίο έχει ελεγχθεί τόσο σε επίπεδο πρωτοβάθμιου όσο και σε επίπεδο δευτεροβάθμιου προσεισμικού ελέγχου και πότε προβλέπεται αυτός να ολοκληρωθεί; Ποια είναι τα μέχρι τώρα αποτελέσματα του προσεισμικού ελέγχου;