Δευτέρα, 30 Δεκεμβρίου 2024, 4:26:20 μμ
Τετάρτη, 26 Ιανουαρίου 2011 14:54

Κάθε πέρσι και καλύτερα

emporikos


Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα είναι η έρευνα αγοράς και τα πορίσματα που εξάγονται από αυτήν. Το γενικό συμπέρασμα συνοψίζεται στον τίτλο και ταυτίζεται με την γενικευμένη ατμόσφιαρα κρίσης που διανύουμε. Καταχωρίζουμε τη σχετική ανακοίνωση του Εμπορικού Συλλόγου Κιλκίς ο οποίος και είχε την ευθύνη της διενέργειας της έρευνας.
Η ΕΡΕΥΝΑ
Ο Ε.Σ. Κιλκίς, πιστός στην αποστολή που του έχει ανατεθεί από τα μέλη, προσπαθεί πάντα να εξακριβώνει την υφιστάμενη κατάσταση και τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στις εμπορικές επιχειρήσεις της πόλης και να αποτυπώσει με ακρίβεια και αξιοπιστία τις πραγματικές συνθήκες στην αγορά του Κιλκίς. Έτσι λοιπόν, όπως κάθε χρόνο διεξήγανε εμπειρική έρευνα για την πορεία της αγοράς την περίοδο των Χριστουγέννων κατά το διάστημα Πέμπτη 7 Ιανουαρίου έως Σάββατο 9 Ιανουάριου, η οποία έγινε με συνδυαστική μέθοδο, χρησιμοποιώντας την τηλεφωνική έρευνα και τη μέθοδο της επιτόπιας επίσκεψης.
ΤΟ ΔΕΙΓΜΑ
Οι εμπορικές επιχειρήσεις – μέλη ομαδοποιήθηκαν με βάση το  είδος πώλησης για την καλύτερη ανάγνωση των αποτελεσμάτων και την ακριβέστερη διακρίβωση συμπερασμάτων. Συγκεκριμένα, στην έρευνα συμμετείχαν εμπορικές επιχειρήσεις – μέλη οι οποίες ανήκουν στις εξής κατηγορίες: Ενδύματα-Υποδήματα-Εσώρουχα-Κοσμήματα-Καλλυντικά – Μπιζού-Παιχνίδια-Ηλεκτρολογικό Υλικό-Νεωτερισμοί – Υφάσματα-Κινητή Τηλεφωνία-Ζαχαροπλαστεία-Βιβλιοχαρτοπωλεία-Υαλικά – Οικιακά Είδη-Ηλεκτρικά Είδη-Κρεοπωλεία
Οι εμπορικές επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έρευνα ήταν εκατόν δεκατέσσερις.

Α. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ
ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΟΥ ΔΕΙΓΜΑΤΟΣ
Η απόλυτη πλειοψηφία του δείγματος (67%) υποστηρίζει ότι η κίνηση της αγοράς την περίοδο των Χριστουγέννων ήταν χειρότερη από το 2009, ενώ το 28% υποστηρίζει ότι παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο έτος. Μόλις το 5 % των επιχειρήσεων δήλωσε ότι οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα από το 2009. Σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, είναι ενδιαφέρον ότι υπάρχει χαρακτηριστική αύξηση των επιχειρήσεων που δήλωσαν ότι η κίνηση της αγοράς ήταν χειρότερη από το προηγούμενο έτος. (το ποσοστό αυτό το 2009 ήταν 42%). Προφανώς, η παραπάνω αύξηση ήταν αναμενόμενη αν λάβουμε υπόψη το γενικότερο οικονομικό κλίμα.

Διάγραμμα 1: Κίνηση πωλήσεων την εορταστική περίοδο
Όσον αφορά την ερώτηση σχετικά με την περίοδο κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων η οποία είχε τη μεγαλύτερη κίνηση, ίσως είναι η πρώτη φορά που οι γνώμες των εμπορικών επιχειρήσεων σχεδόν διχάζονται. Ενώ το 2009 το 84,21% των εμπορικών επιχειρήσεων του δείγματος είχαν τη μεγαλύτερη κίνηση την περίοδο πριν τα Χριστούγεννα (το 2008, 83,90%, το 2007, 81,10%), φέτος μόλις το 54% είχε τη ίδια γνώμη. Η παραπάνω εξέλιξη θα μπορούσε να αποτελεί ένα εύρημα, το οποίο αποκαλύπτει μια αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες του κοινού. Είναι ενδεικτικό ότι και στις πανελλαδικές έρευνες που έχουν διεξαχθεί ή σε άλλες τοπικές, για την κίνηση των Χριστουγέννων, τα τελευταία χρόνια, ήταν αποκαλυπτικές οι απαντήσεις, αφού σχεδόν το σύνολο των εμπορικών επιχειρήσεων υποστήριζαν ότι η περίοδος με τη μεγαλύτερη κίνηση στις εορτές, είναι πριν τα Χριστούγεννα. Σε περίπτωση, που όπως φάνηκε στην αγορά του Κιλκίς, υπάρχει μια αλλαγή και σε άλλες παρόμοιες έρευνες, τότε μπορούμε να υποθέσουμε ότι η οικονομική κρίση έχει επιφέρει μια καρτερικότερη στάση στους καταναλωτές, οι οποίοι δεν βιάζονται να προβούν στις χριστουγεννιάτικες αγορές τους.

Διάγραμμα 2: Περίοδος με τη μεγαλύτερη κίνηση
Το 86% των επιχειρήσεων του δείγματος απάντησε ότι οι καταναλωτές χρησιμοποίησαν μετρητά στις αγορές τους. Αν και ως ποσοστό είναι αρκετά ενθαρρυντικό για την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών παρ’ όλα αυτά δε είναι απολύτως ενδεικτικό αφού το παραπάνω ποσοστό δεν περιγράφει ούτε τη ποσότητα που αγόρασαν, ούτε τη συχνότητα. Το 14% των εμπορικών επιχειρήσεων δήλωσε ότι οι καταναλωτές προτίμησαν να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους και με μετρητά και με πιστωτικές κάρτες, ενώ είναι εντυπωσιακό ότι καμία επιχείρηση δεν απάντησε ότι οι καταναλωτές πραγματοποίησαν τις αγορές του με πιστωτικές κάρτες. Σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη, η τάση των καταναλωτών στο τρόπο αγοράς παρέμεινε η ίδια, αφού και το 2009 η απάντηση των επιχειρήσεων στο εν λόγω ερώτημα δεν περιελάμβανε κανένα καταναλωτή, ο οποίος να έχει χρησιμοποιήσει πιστωτική κάρτα.

Διάγραμμα 3: Οι καταναλωτές χρησιμοποίησαν στις
αγορές τους......Η κατηγορία προϊόντων των μεσαίων τιμών είναι αυτή που κινήθηκε περισσότερο. Συγκεκριμένα, το 71% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι τα μεσαίων τιμών προϊόντα κινήθηκαν περισσότερο ενώ το 22% απάντησε ότι τα χαμηλών τιμών προϊόντα κινήθηκαν περισσότερο. Σε αυτή την ερώτηση, μπορούμε με ευκολία να διακρίνουμε κάποιες διακριτές διαφορές σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, όπου το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι κινήθηκαν περισσότερα προϊόντα μεσαίων τιμών δεν ξεπέρασε το 50%. Παρ όλα αυτά, η φετινή εικόνα μοιάζει πολύ περισσότερο με τις απάντησεις που δόθηκαν το 2008 (οι εμπορικές επιχειρήσεις απάντησαν κατά 73,6% τα μεσαίων τιμών προϊόντα, ενώ μόλις το 12,4% δήλωσε τα προϊόντα χαμηλών τιμών) και το 2007.

Διάγραμμα 4: Κατηγορίες προϊόντων που κινήθηκαν
περισσότερο
Σχεδόν το σύνολο των επιχειρήσεων (97%) δήλωσε ότι δεν προσέλαβε έκτακτο προσωπικό την περίοδο των εορτών. Η ίδια εικόνα παρουσιάζεται και στα προηγούμενα έτη με το ποσοστό αυτών που δεν προσέλαβαν έκτακτο προσωπικό για την εορταστική περιόδο να φτάνει το 2009, το 97,35% και το 2008, το 94%.

ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 5: Πρόσληψη έκτακτου προσωπικού
την εορταστική περίοδο
Το 47% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι οι καταναλωτές ζήτησαν να κάνουν τις αγορές τους ανοιχτά με πίστωση, ενώ το 53%, όχι. Σε σύγκριση με το 2009, τα ποσοστά παρουσιάζουν το ίδιο μέγεθος αλλά αντίστροφα, αφού υπήρχε μια οριακή  υπεροχή των επιχειρήσεων που δήλωσαν ότι οι πελάτες τους ζήτησαν να κάνουν τις αγορές τους ανοιχτά με πίστωση. Είναι γεγονός, ότι τέτοιες πρακτικές, αν συγκρίνουμε τα αποτελέσματα τις έρευνας από το 2007, σημειώνουν συνεχώς μείωση.

ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 6: Αγορές ανοιχτά με πίστωση

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ – ΤΑΣΕΙΣ    
Έχουμε επισημάνει και σε προηγούμενες έρευνες ότι η διάσπαση του δείγματος στις 14 κατηγορίες ειδών  προσφέρει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα στην ανάγνωση των  αποτελεσμάτων αλλά και μία δυσκολία λόγω ακριβώς αυτής της διάσπασης. Για παράδειγμα, στην έρευνα του 2008, υπήρχε στο σύνολο του δείγματος μία γενική συμφωνία στις εμπορικές επιχειρήσεις ότι το 2007 ήταν η καλύτερη εορταστική περίοδος από τα τελευταία τρία έτη.  Παρ όλα αυτά, σε ορισμένα είδη αυτή η τάση ανατράπηκε, απαντώντας ότι η καλύτερη περίοδος ήταν το 2008. Είναι εντυπωσιακό ότι στην φετινή έρευνα και περσινή έρευνα δεν εμφανίζεται καμία τέτοια ανατροπή των τάσεων που διαφαίνονται από τα συνολικά αποτελέσματα της έρευνας. Επιδιώκοντας μία σύνοψη κάποιων βασικών συμπερασμάτων καταγράφονται τα εξής:
- Η τρέχουσα οικονομική συγκυρία φαίνεται να επηρεάζει την κίνηση της αγοράς αφού η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων αναφέρει τη φετινή εορταστική περίοδο ως δυσμενέστερη από την προηγούμενη.
- Το σύνολο των επιχειρήσεων δεν προσέλαβε έκτακτο προσωπικό την περίοδο των εορτών με εξαίρεση δύο επιχειρήσεις, οι οποίες άνηκαν στην κατηγορία των ενδυμάτων.
- Οι καταναλωτές, σύμφωνα πάντα με τα αποτελέσματα της έρευνας, αποφεύγουν πλέον α) τις αγορές με πίστωση, β) την πληρωμή με πιστωτικές κάρτες και δείχνουν τουλάχιστον για το 2010 να προτίμησαν πολύ περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά να προβούν στις εορταστικές αγορές τους, την περίοδο μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.