Τετάρτη, 8 Μαΐου 2024, 2:36:22 μμ
Δευτέρα, 13 Ιουνίου 2016 21:17

Διαμετακομιστικό Αεροδρόμιο (Cargo airport) στη Νέα Καβάλα

Του Γιάννη Τσογγίδη, προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου Κιλκίς

 

 

Με κίνδυνο να χαρακτηρισθώ εμμονικός με το θέμα αυτό επανέρχομαι σε μία παλαιά ιδέα που είχα θίξει δημοσίως για πρώτη φορά πριν 18 – 20 χρόνια και την επανέφερα πριν 4 χρόνια σε μία τοπική εφημερίδα και αφορά στην κατασκευή ενός διαμετακομιστικού αεροδρομίου (cargo airport) διεθνών προδιαγραφών στην περιοχή της Νέας Καβάλας του Δήμου Παιονίας του Νομού Κιλκίς, εκεί όπου μέχρι προσφάτως υπήρχε ένα στοιχειώδες αεροδρόμιο και που τελευταίως έγινε βλακωδώς κέντρο φιλοξενίας προσφύγων και λαθρομεταναστών από τους «φωστήρες» μίας ανεύθυνης κυβέρνησης.

Κατά καιρούς την ίδια ιδέα διεκδίκησαν και ο Νομός Σερρών για μία περιοχή με απέραντη πεδιάδα νοτίως της πόλης των Σερρών και ο Νομός Ημαθίας για την περιοχή Αλεξανδρείας, αλλά η συγκεκριμένη περιοχή είναι ασύγκριτη από πλευράς πλεονεκτημάτων. Σε μία περίοδο που η χώρα μας έχει άμεση ανάγκη αποδοτικών επενδύσεων και ανάπτυξης, όχι μόνο για τη δημιουργία εσόδων, αλλά και για τη συγκράτηση ιδιαιτέρως χιλιάδων νέων ανθρώπων για να μη φύγουν και «χαθούν» στο εξωτερικό, τέτοιες λύσεις θα ήταν ευεργετικές, αν βεβαίως μπορεί να τις αντιληφθεί μία κυβέρνηση εγκλωβισμένη στις αριστερές της αγκυλώσεις, αλλά υπάρχει πάντοτε η ελπίδα ότι ίσως μία νέα κυβέρνηση να κατανοήσει το μέγεθος και να προχωρήσει στην υλοποίησή ενός τέτοιου έργου. Δεν είναι τυχαίο ότι κατά αρκετά ασφαλείς πληροφορίες ομάδα Ιταλών πριν μερικά χρόνια ξοδεύοντας αρκετά χρήματα έκανε κλιματολογικές και άλλες έρευνες για να μελετήσει την πιθανότητα της κατασκευής ενός τέτοιου αεροδρομίου στη συγκεκριμένη θέση, ώστε να συμμετέχουν και ιδιωτικά κεφάλαια.

 

Υφιστάμενη κατάσταση
Η προτεινόμενη περιοχή είναι πραγματικώς ιδανική για την κατασκευή ενός τέτοιου αεροδρομίου για τους εξής λόγους για τους οποίους υπερτερεί όλων των άλλων περιοχών :
- Υπάρχει μία έκταση πολλών χιλιομέτρων απολύτως επίπεδη, η οποία μάλιστα στο μεγαλύτερο τμήμα της ανήκει στο Δημόσιο, συνεπώς δεν θα χρειασθούν πολλές απαλλοτριώσεις ιδιοκτησιών και ανάλογες καθυστερήσεις.
- Βρίσκεται στην κοιλάδα του Αξιού ποταμού που από πλευράς αεροπλοϊας είναι θετική συνθήκη  λόγω των ευνοϊκών βορείων ανέμων που επικρατούν με συνέπεια να υπάρχουν μεταξύ των άλλων και πολύ περιορισμένες ομίχλες έως και καθόλου.
- Υπάρχει ακριβώς δίπλα στην περιοχή ικανό δίκτυο σιδηροδρομικό και οδικό με κατεύθυνση από Αθήνα προς τα Βαλκάνια και την Ευρώπη και αντιστρόφως, ενώ το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι σχετικώς σε αποδεκτή απόσταση, καθώς και το επιβατικό αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης που δε μπορεί να «σηκώσει» τη διακομιδή εμπορευμάτων είναι επίσης σε αποδεκτή απόσταση. Το ότι είναι τόσο κοντά στο επιβατικό αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης μπορεί να έχει ως μία ακόμη θετική συνέπεια να ελέγχεται τουλάχιστον στα πρώτα στάδια λειτουργίας του από τα συστήματα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας (ραντάρς κλπ) από το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης.
- Η γεωγραφική θέση του είναι στο υπογάστριο των Βαλκανίων, ενώ ατενίζει τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο με επιβλητικό τρόπο. Δεν είναι τυχαίο ότι οι Γερμανοί ναζί που ναι μεν έσπειραν την καταστροφή στην Ευρώπη, αλλά από στρατιωτικής πλευράς είχαν οργάνωση και στρατηγική,  διάλεξαν αυτή την περιοχή ως κεντρικό τους αεροπορικό ορμητήριο για να ελέγχουν όλη την Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Λέγεται μάλιστα ότι ακόμη σώζονται υπογείως συστήματα υδραυλικά για την παροχέτευση των όμβριων νερών κλπ.
Οικονομικές – στρατηγικές προοπτικές και συνέπειες
- Τα έργα υποδομής δεν είναι ανάγκη να κατασκευαστούν όλα μαζί. Μπορεί να γίνει μέρος αυτών, να αρχίσει η λειτουργία του και παραλλήλως να επεκτεί-νονται οι εγκαταστάσεις του μέχρι την πλήρη λειτουργία του. Αυτό σημαίνει ότι είναι μία επένδυση άμεσης υλοποίησης και απόδοσης. Eίναι δηλαδή επένδυση σχετικώς χαμηλού κόστους σε σχέση με τις  προσδοκόμενες μεγάλες ωφέλειες και το βραχύ χρόνο υλοποίησης.
- Για την κατασκευή των έργων θα δουλέψουν πολλές κατασκευαστικές εταιρείες και χιλιάδες εργαζόμενοι, ενώ όπως συμβαίνει στον κατασκευαστικό κλάδο θα έχουν απασχόληση και εκατοντάδες άλλα επαγγέλματα για αρκετά χρόνια.
- Θα αναπτυχθούν στη γύρω περιοχή ένα ή και δύο διαμετακομιστικά κέντρα (συστήματα logistics) για τη μεταφορά προϊόντων με φορτηγά, ώστε εν συνεχεία να φορτώνονται στα εμπορικά αεροπλάνα ή το αντίστροφο με ροές κυρίως προς / από όλες τις Βαλκανικές χώρες, αλλά και την Ιταλία, την Τουρκία κλπ.
- Οι μεγάλες εταιρείες θα κτίσουν τους δικούς τους αποθηκευτικούς χώρους για να διακινούν τα εμπορεύματα και κυρίως εταιρείες όπως η DHL, TNT κλπ.
Λόγω της εξαιρετικής γεωγραφικής θέσης θα μπορούν να διακινούνται εμπορεύματα, όχι μόνο με φορτηγά, αλλά και με αεροπλάνα για να ομαδοποιούνται και μεταφορτώνονται σε άλλα αεροπλάνα για μακρινούς προορισμούς, δηλαδή θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί  και ως αεροδρόμιο μεταφόρτωσης και αποστολής εμπορευμάτων  με connection flights.
- Φυσικά και θα γίνουν υπηρεσίες του Δημοσίου (τελωνεία, χημικά εργαστήρια. Mονάδες υγείας κλπ), καθώς επίσης και Τραπεζικά υποκαταστήματα κλπ.
- Θα ενισχυθούν οι υφιστάμενες και θα αναπτυχθούν νέες βιομηχανίες στη γύρω περιοχή μέχρι τις Σέρρες, την Ημαθία και την Πέλλα που θα βασίζονται στις αεροδιακομιδές, καθώς επίσης και αγροτικές καλλιέργειες πιο εξειδικευμένες και με μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία με φρούτα, λαχανικά κλπ που θα μεταφέρονται ταχύτατα σε όλο τον κόσμο.
- Θα μπορεί να προβλεφθεί τμήμα του αεροδρομίου για να σταθμεύουν τα αεροπλάνα τους οι εταιρείες φθηνού εισιτηρίου, διότι τα αεροδρόμια Αθηνών και Θεσσαλονίκης ζητούν υπέρογκα ποσά και τα αεροπλάνα μόλις αποβιβάζουν τους επιβάτες πηγαίνουν και σταθμεύουν στην Τουρκία σε  αεροδρόμια με χαμηλά τέλη στάθμευσης με συνέπεια αυτό να έχει αρνητικές επιπτώσεις στον τουρισμό της χώρας μας, Αντιθέτως αν σταθμεύουν σε ένα ελληνικό αεροδρόμιο αυτό θα επηρεάσει με πολύ θετικό τρόπο τον τουρισμό.
- Προφανώς στη γύρω περιοχή θα ανεγερθούν σύγχρονα ξενοδοχεία που θα δώσουν δουλειά σε αρκετό κόσμο, αλλά και τα υφιστάμενα ξενοδοχεία θα έχουν μεγάλες πληρότητες.
- Η πόλη του Κιλκίς ( αν γίνει και ένας σύγχρονος δρόμος Κιλκίς-Πολυκάστρου που η διαδρομή θα διαρκεί 10 λεπτά) και οι κωμοπόλεις και τα χωριά του Νομού μας θα τονωθούν σε πολύ μεγάλο βαθμό και τα εκατοντάδες ανοίκιαστα διαμερίσματα και σπίτια θα βρουν ενοικιαστές και ο οικοδομικός κλάδος θα ενισχυθεί πολύ σημαντικά.
- Από στρατηγικής πλευράς, αφενός ο ακριτικός και ευαίσθητος Νομός Κιλκίς θα θωρακισθεί σημαντικά με την ενίσχυση του γηρασμένου και αποδεκατισμένου πληθυσμού του από το «νέο αίμα» των νέων εργαζομένων που θα απασχοληθούν, αλλά και η χώρα θα αποκτήσει άλλη στρατηγική οικονομική βαρύτητα σε όλα τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και θα υπερισχύσει σε σπουδαιότητα και αξία όλων τριγύρω και ιδιαιτέρως των Σκοπιανών που πλέον θα εξαρτώνται οικονομικώς από την Ελλάδα κατ’ αποκλειστικότητα.
- Με βάση  αμερικάνικες στατιστικές (οι Η.Π.Α. έχουν περίπου 40 τέτοια αερο-δρόμια, όταν στην Ευρώπη υπάρχουν ελάχιστα) σε τέτοιου μεγέθους projects απασχολούνται στη μόνιμη λειτουργία μετά το στήσιμο των εγκαταστάσεων, πέρα δηλαδή από τις χιλιάδες εργαζομένων που θα απασχοληθούν κατά την κατασκευαστική περίοδο, περίπου 6,000 εργαζόμενοι  και περίπου 500 επαγγέλματα έχουν απασχόληση με δορυφορικό τρόπο γύρω από την κεντρική λειτουργία του αεροδρομίου. Αυτό θα έχει ως συνέπεια χιλιάδες άνθρωποι από τη Βόρεια Ελλάδα να βρουν αξιοπρεπή σοβαρή απασχόληση και φυσικά ανοίγεται η προοπτική σε χιλιάδες νέα παιδιά από επιστήμονες μέχρι και μέσης εκπαίδευσης, όλοι κάποιου αξιόλογου επιπέδου, να επιστρέψουν από το εξωτερικό στην πατρίδα και να προσφέρουν εδώ τις γνώσεις και το δυναμικό τους και να ξαναδυναμώσουν οι τοπικές κοινωνίες που σήμερα οδηγούνται στην παρακμή. Αν γίνει κάτι τέτοιο το Κιλκίς μας, αλλά και η ευρύτερη περιοχή Θεσσαλονίκης δε θα έχουν οικονομικό πρόβλημα για τα επόμενα 100 χρόνια. Σήμερα οι νέοι Κιλκισιώτες που έφυγαν τα τελευταία χρόνια ήδη έχουν δημιουργήσει μία σημαντική παροικία στην Αγγλία όπου παρέχουν τις υπηρεσίες και τις δεξιότητές τους σε μία χώρα που οι ντόπιοι κάτοικοι είναι γενικώς μέτριου νοητικού επιπέδου. Το ίδιο συμβαίνει και στη Γερμανία κλπ ! Και δε νομίζω ότι και οι συνθήκες διαβίωσής τους είναι και οι καλύτερες ! Γιατί όλους αυτούς να μη τους δώσουμε μία δυναμική ευκαιρία να επιστρέψουν και να τονώσουν την πατρίδα τους δημιουργώντας εδώ?
- Μία τέτοια ιδέα που θα είναι εθνικής σημασίας, αλλά ευρωπαϊκής εμβέλειας, μπορεί να υλοποιηθεί με εθνικά και ευρωπαϊκά κεφάλαια σε συνεργασία και με ιδιωτικά κεφάλαια. Αν δεν προλάβουμε να την υλοποιήσουμε εμείς είναι βέβαιο ότι μία ημέρα που δε θα είναι πολύ μακριά θα το κάνει η Τουρκία με τα περίπου παρόμοια με εμάς συγκριτικά πλεονεκτήματα.
Ήδη κάτι τέτοιο κυοφορείται στη Σερβία από Άραβες επενδυτές, αλλά η Σερβία υστερεί σημαντικώς από πολλές πλευρές για να γίνει εκεί ένα τόσο μεγάλο έργο.
Προσωπικώς έχω επιφυλάξεις αν η σημερινή κυβέρνηση έχει τη θέληση να φέρει τέτοιου είδους ανάπτυξη, διότι θεωρητικώς η Αριστερά ή η δήθεν Αριστερά για να επικρατήσει προαπαιτούμενο είναι η εξαθλίωση/προ-λεταριοποίηση του λαού (των μαζών κατά τη δική τους ορολογία), αλλά αυτή η φαρσοκωμωδία δε θα διαρκέσει πολύ και θα πρέπει τουλάχιστον οι τοπικοί άρχοντες να είναι έτοιμοι να διεκδικήσουν μία Μεγάλη Ιδέα για τον τόπο μας εκμεταλλευόμενοι ένα σημαντικό πλεονέκτημα που μας χάρισε η Φύση ή ο Θεός που λέγεται Νέα Καβάλα δίπλα στο Πολύκαστρο. Αντί οι τοπικοί άρχοντες να ερίζουν ή να ψάχνουν λύσεις για το προσφυγικό που μας προέκυψε άθελά μας από τους κακούς χειρισμούς μίας ανίκανης και ανόητης Κυβέρνησης, ας βάλουν τα δυνατά τους για να δοθεί μία λύση οικονομικής και στρατηγικής πνοής στον πολύπαθο και ταλαιπωρημένο τόπο μας που φθίνει κατά τρόπο μη αναστρέψιμο και κανένας δεν ενδιαφέρεται. Ο δε Δήμος Παιονίας θα γίνει ένας από τους πιο πλούσιους Δήμους πανελληνίως από τις εισπράξεις των τελών του αεροδρομίου, ενώ και ο Δήμος Κιλκίς θα έχει σημαντικές ωφέλειες.