Δευτέρα, 21 Μαΐου 2018, 5:57:19 μμ
Σάββατο, 12 Μάιος 2018 20:21

Δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή

Γράφτηκε από τον
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(2 ψήφοι)

Άρθρο-παρέμβαση του Αριστείδη (Άρη) Παπαδόπουλου, Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς.

 

Τον περασμένο Μάρτιο ψηφίστηκε o νόμος 4521/2-3-2018 που καθιστά υποχρεωτική τη δίχρονη προσχολική αγωγή (δηλαδή όλα τα νήπια από 4 ετών και πάνω υποχρεωτικά στο σχολείο)  σε βάθος τριετίας. Είναι ένα αίτημα της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (Δ.Ο.Ε.) και του συνόλου των εκπαιδευτικών της Α/μιας Εκπ/σης της χώρας, που δικαιώθηκε μετά από 60 χρόνια.

 

Από εφέτος η υποχρεωτικότητα θα εφαρμοστεί σε 184 Δήμους στην Ελλάδα, ανάμεσα τους και οι δήμοι του νομού, Κιλκίς και Παιονίας. Σε κάθε δήμο συστάθηκε μια τριμερής επιτροπή που αποτελούνταν από το τον Δ/ντή της Α/θμιας Εκπ/σης Κιλκίς ως πρόεδρο, το Δήμαρχο και τον αντίστοιχο Πρόεδρο του Συλλόγου Εκ/κών  της κάθε περιοχής. Στους δυο Δήμους του νομού η απόφαση ήταν ομόφωνη για την εφαρμογή του νόμου από εφέτος.

Αφού συμφωνήσουμε πρώτα ότι η Παιδεία δεν προσφέρεται για αντιπαραθέσεις συντεχνιών και επαγγελματικών ομάδων (π.χ. μεταξύ των νηπιοβρεφοκόμων και νηπιαγωγών), δεν αποτελεί πεδίο αντιπαράθεσης μικροπολιτικής και μικροκομματικής λογικής αλλά είναι κοινωνικό αγαθό, υπηρετεί τον μαθητή, την οικογένεια και την κοινωνία, τότε μπορούμε να δώσουμε λύσεις που έχουν κοινωνικό όφελος και εξυπηρετούν τις ανάγκες των πολιτών. Σε αυτή τη λογική στηρίχθηκε το σκεπτικό της απόφασης των τριμερών επιτροπών για δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή. Είναι μια γενναία απόφαση που δείχνει έμπρακτα το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων, για τις κοινωνικές ανάγκες. Γιατί όμως τα παιδιά πρέπει να φοιτούν από 4 ετών στο νηπιαγωγείο;

Πρώτα από όλα πρέπει να πούμε πως αφού μέχρι σήμερα δεν ήταν υποχρεωτική η φοίτηση για δυο χρόνια στο νηπιαγωγείο, πολλά παιδιά έμεναν σπίτια τους με τη μητέρα τους ή με τον παππού και τη γιαγιά, χωρίς να πηγαίνουν ούτε σε παιδικό σταθμό. Η κοινωνικοποίηση όλων αυτών των παιδιών είναι το πρώτο κέρδος. Εκτός των άλλων όμως, τα δυο χρόνια στο νηπιαγωγείο δίνουν τη δυνατότητα στο κάθε παιδί να αποκτήσει την ταυτότητα του ως μαθητής. Του εξασφαλίζει ισχυρά θεμέλια στο χτίσιμο της προσωπικότητάς του. Ομαδικά, οργανωμένα και αβίαστα το κάθε παιδί αποκτά κοινωνικές, επικοινωνιακές και γνωστικές δεξιότητες. Αρχίζει να χαράζει την εκπαιδευτική του πορεία, μέσα από παιχνίδια γλωσσικά, ψυχοκινητικά, μαθηματικά, θεατρικά κ.α. Αναγνωρίζει τον εαυτό του. Μαθαίνει να διαχειρίζεται το θυμό και τη ζήλεια του, να αντιμετωπίζει το φόβο και την ανασφάλειά του και μαθαίνει κανόνες κοινωνικής προσαρμογής, να περιμένει τη σειρά του να σέβεται και να προστατεύει τον εαυτό του και τους συμμαθητές του. Στο νηπιαγωγείο πολλές φορές γίνεται πρώιμη ανίχνευση και παρέμβαση στα νήπια που παρουσιάζουν μαθησιακές ή άλλες εκπαιδευτικές δυσκολίες και κερδίζουμε πολύτιμο χρόνο στη αντιμετώπισή τους. Όλα αυτά τα πετυχαίνουμε με  νηπιαγωγούς εκπαιδευμένες με πανεπιστημιακές σπουδές που σχεδιάζουν, προγραμματίζουν και υλοποιούν διδακτικές πρακτικές. Δυο χρόνια λοιπόν φοίτησης εξασφαλίζουν στα παιδιά απόλυτα την εξοικείωση με το εκπαιδευτικό πλαίσιο, την ανάπτυξη των δυνατοτήτων τους και την μετάβασή τους στο δημοτικό. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να σημειώσω πως και το έργο που παράγεται στους παιδικούς σταθμούς είναι σπουδαίο και σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να απαξιώνεται, αλλά οι εκπαιδευτικές δράσεις που ανέφερα προβλέπονται και εφαρμόζονται από τα αναλυτικά προγράμματα του νηπιαγωγείου.

Κάθε χρόνο μόνο στην πόλη του Κιλκίς πάνω από 100 παιδιά ηλικίας 2,5- 4 ετών μένουν εκτός δημοτικών παιδικών σταθμών και αναγκάζονται να στρέφονται σε ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς ή να μένουν στο σπίτι. Με το νέο νόμο τα περίπου 50 παιδιά που είναι 4 ετών και πήγαιναν έως και σήμερα σε παιδικούς σταθμούς θα πάνε από του χρόνου στο νηπιαγωγείο και θα μπορούν να πάρουν τις θέσεις τους μικρότερα παιδιά που έμεναν έξω από τους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς. Άρα το όφελος για πολλές οικογένειες είναι μεγάλο, χωρίς να χάνεται καμία θέση εργασίας, από τις θέσεις εργαζομένων στους παιδικούς σταθμούς. Αντίθετα ανοίγουν περισσότερες θέσεις εργασίας για τα νηπιαγωγεία. Όμως το μεγαλύτερο όφελος είναι, ότι περισσότερες οικογένειες έχουν πρόσβαση στις δημόσιες δομές εκπαίδευσης.

Τα 22 νηπιαγωγεία που θα λειτουργήσουν την επόμενη σχολική χρονιά σε Κιλκίς, Πολύκαστρο, Αξιούπολη και Γουμένισσα θα έχουν πρόγραμμα λειτουργίας από τις 7:45-16:00 με πρόγραμμα ολοημέρου. Η κάθε οικογένεια ανάλογα με τις ανάγκες της θα επιλέγει τον τύπο προγράμματος που επιθυμεί (πρωινό μέχρι τις 13:00 ή ολοήμερο έως τις 16:00). Στην πρωινή ζώνη θα μπορούν να έρχονται τα νήπια των εργαζομένων γονέων από τις 7:45.

Τελειώνοντας στόχος όλων των εμπλεκομένων (πολιτεία, δήμοι, εκπαίδευση, εργαζόμενοι) θα πρέπει να είναι η δημιουργία υποδομών ώστε: κανένα παιδί να μην μένει εκτός των κοινωνικών και εκπαιδευτικών δομών.  Πιστεύω πως ως κοινωνία δεν έχουμε την πολυτέλεια των άγονων αντιθέσεων και αντιπαραθέσεων. Αντίθετα έχουμε την υποχρέωση του σεβασμού όλων των εργαζομένων και των θέσεων εργασίας, μα πάνω από όλα προτεραιότητα αποτελεί το κοινωνικό και δημόσιο συμφέρον των μελών και της κοινωνίας μας.