Παρασκευή, 3 Μαΐου 2024, 10:06:37 μμ
Σάββατο, 20 Φεβρουαρίου 2010 12:08

Φοροεισπρακτικό μέτρο η απόσυρση

Στη συζήτηση επί του νομοσχεδίου για την «αναπροσαρμογή των τελών κυκλοφορίας οχημάτων-Κατάργηση του μέτρου απόσυρσης οχημάτων» συμμετείχε ο βουλευτής ΠΑΣΟΚ ν. Κιλκίς Θεόδωρου Παραστατίδη, όπου σημείωσε:
«Το νομοσχέδιο το οποίο συζητούμε σήμερα, αφορά την Αναπροσαρμογή των τελών κυκλοφορίας οχημάτων και κατάργηση του μέτρου απόσυρσης. Στην ουσία πρόκειται για 2 πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, η πρώτη της περιόδου Σουφλιά και η δεύτερη της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ με την οποία τροποποιήθηκαν ή καταργήθηκαν διάφορες διατάξεις της πρώτης.
Είναι γεγονός πως η κυβέρνηση της ΝΔ κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης, ένα από τα πρώτα μέτρα για την ανάταξη της οικονομίας που πήρε, ήταν η απόσυρση με την αντικατάσταση των παλαιών οχημάτων.
Το μέτρο αυτό το συνδύασε με αναπροσαρμογή των τελών κυκλοφορίας το οποίο προέβλεπε με την απόσυρση να δίνεται ένα bonus 1.500-2.000 ευρώ για αντικατάσταση του παλαιού οχήματος.
Όμως η αγορά ενός αυτοκινήτου δεν τιμάται τόσο, η αξία του είναι πολλαπλάσια.
Προφανώς έπρεπε να βρεθούν τα υπόλοιπα χρήματα και εφόσον κάποιοι δεν θα μπορούσαν να τα βρουν προκειμένου να αγοράσουν καινούργιο, έρχεται ο νόμος Σουφλιά δηλαδή η ίδια η πολιτεία και τους τιμωρεί, σε αύξηση των τελών έως και 400% και μάλιστα σε μικρού και μεσαίου κυβισμού οχήματα.
Με λίγα λόγια η χώρα αυτή δεν σου επιτρέπει να ζήσεις ούτε σαν φτωχός.
Ήταν ένα μέτρο που δημιούργησε πολλές αντιδράσεις στην κοινωνία διότι δικαίως χαρακτηρίστηκε καθαρά φοροεισπρακτικός. Έτσι ιεράρχησε τις προτεραιότητες για την τόνωση της οικονομίας της χώρας μας η ΝΔ.
Ενώ είναι γνωστό πως με την πολιτική αυτή το μόνο που θα επιτύγχανε ήταν να επιβαρύνει την οικονομία από 2 έως 3δις ευρώ με ταυτόχρονη εκροή συναλλάγματος στο εξωτερικό.
Διότι γνωρίζουμε πως τα προϊόντα αυτά είναι εισαγόμενα. Άρα τι σκοπό εξυπηρετούσε το μέτρο αυτό;
Πως μπορεί κάνεις να εξηγήσει τη φιλοσοφία του νομοσχεδίου ότι «ο ρυπαίνων πληρώνει» τη στιγμή μάλιστα που η αύξηση των τελών εξαρτιόταν κυρίως από το έτος κυκλοφορίας του οχήματος.
Και εδώ μπαίνει το ερώτημα «ποιος ρυπαίνει περισσότερο;» αν λάβουμε υπόψη δυο οχήματα μεσαίου κυβισμού.
Το όχημα που η ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας είναι του 1995 (Δ κλάσης) και έχει διανύσει 50.000 χιλιόμετρα και επιβαρύνεται με 352_ από 202_;
ή το όχημα πρώτης κυκλοφορίας του 2004 (Β κλάσης) που έχει διανύσει 350.000 χιλιόμετρα και πληρώνει 252_ από 202;. Η ρύπανση δεν εξαρτάται κυρίως από την φθορά της μηχανής σε σχέση με τα χιλιόμετρα που διένυσε το όχημα;
Από το παράδειγμα αυτό φαίνεται η προχειρότητα με την οποία διαμορφώθηκε αυτό το νομοσχέδιο.
Λόγοι κοινωνικής ευαισθησίας επέβαλαν να γίνουν ορισμένες διορθώσεις από την νέα κυβέρνηση κυρίως σε μικρού και μεσαίου κυβισμού κατηγορίας οχημάτων.
Οι οποίες όμως διορθωτικές κινήσεις γίνανε κάτω από πίεση χρόνου με αποτέλεσμα, να παραμείνουν από το νόμο Σουφλιά κάποιες αδικίες τις οποίες αναγνώρισε η κυβέρνηση δια στόματος του ιδίου του Πρωθυπουργού.
Και παρόλο που έγιναν κάποιες βελτιώσεις εξακολουθούν ακόμα να υπάρχουν σε ειδικές περιπτώσεις σημαντικές επιβαρύνσεις.
Ο ίδιος ο πρωθυπουργός δεσμεύτηκε για την άρση αυτών των αδικιών στα τέλη κυκλοφορίας του έτους 2011.
Πρέπει να λάβουμε υπόψη πως το πρόβλημα δεν μπορούσε να αντιμετωπιστεί άμεσα όπως ανέφερε και ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ διότι είχε ξεκινήσει ήδη η καταβολή των τελών κυκλοφορίας.
Ήδη και πολύ σωστά έχει συσταθεί επιτροπή από τα συναρμόδια υπουργεία προκειμένου στο επόμενο διάστημα να φέρει εισήγηση, σχετικά με την αναμόρφωση της φορολογίας των αυτοκινήτων.
Και η οποία θα μπει σε διαβούλευση στο πλαίσιο του φορολογικού συστήματος.
Προφανώς η επιτροπή θα λάβει υπόψη και άλλα σημαντικά στοιχεία ώστε η πρόταση να περιλαμβάνει πέρα από τεχνικά και κοινωνικά δίκαια κριτήρια.
Η απόσυρση πέρα από την οικονομική επιβάρυνση και ειδικά στην σημερινή οικονομική συγκυρία, δεν έχει κανένα περιβαλλοντικό νόημα από μόνη της εάν δεν συνδυάζεται και από μια σειρά σημαντικών μέτρων φιλικών προς το περιβάλλον.
Όπως για παράδειγμα η ρύθμιση του κυκλοφοριακού με σημαντική προτεραιότητα στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Δυστυχώς η σημερινή κατάντια των πόλεων είναι αποτέλεσμα της πολιτικής που ακολουθήθηκε όλα τα χρόνια που σχεδόν όλες οι παρεμβάσεις, είχαν ως επίκεντρο το αυτοκίνητο και όχι τον άνθρωπο.
Αυτή η πολιτική δημιούργησε ανυπόφορες πόλεις -πόλεις τέρατα με αποτέλεσμα την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής και ότι άλλο αυτό συνεπάγεται.
Και για αυτό να είστε βέβαιοι πως οι επερχόμενες γενιές θα μας κατηγορούν για εγκληματικές πολιτικές σχετικά με το περιβάλλον μέσα στο οποίο τους υποχρεώνουμε να ζουν».