Καταρχήν, η οδός 21ης Ιουνίου θα στενέψει, καθώς θα διαπλατυνθούν τα πεζοδρόμια. Όσον αφορά στη κυκλοφορία των οχημάτων θα παραμείνει με δύο ρεύματα πορείας (ένα ανά κατεύθυνση) αλλά θα εκλείψουν οι θέσεις στάθμευσης ένθεν κι ένθεν του δρόμου. Περεταίρω, αναφέρεται υπογείωση δικτύων, δίχως άλλες εξηγήσεις, κάτι που μπορώ να υποθέσω ότι αφορά στις ακαλαίσθητες κολώνες της ΔΕΗ, δεδομένου ότι τα υπόλοιπα δίκτυα είναι ήδη υπογειωμένα (νερού και τηλεφώνου). Συνάμα, θα εξαφανιστούν και οι κάδοι απορριμμάτων από τον κεντρικότερο δρόμο της πόλης, καθώς θα ‘θαφτούν’ και αυτοί κάτω από τη γη. Επίσης, θα αντικατασταθούν όλα τα φωτιστικά σώματα της οδού (προφανώς από πιο μοντέρνα) ούτως ώστε να αποκτήσει μια καλύτερη αισθητική. Τέλος, το αναπλασμένο αυτό τμήμα θα ‘πρασινίσει’ πολύ προκειμένου να αναβαθμιστεί η ποιότητα ζωής των δημοτών μας.
Προσωπικά χαιρετίζω την ανακοίνωση αυτή και την καλωσορίζω, γιατί κάθε καλή πρόθεση για αλλαγές στη πόλη θα πρέπει να είναι ευπρόσδεκτη. Ασπάζομαι και κατανοώ την αγωνία του Δημάρχου μας να αφήσει κι αυτός τη δική του σφραγίδα στη πόλη, γιατί πέρασαν κιόλας 3 χρόνια επί δημαρχίας του και παραμένει ασφράγιστη. Όμως, για να μείνουν ανεξίτηλα τα σημάδια του Δημάρχου μας στη πόλη και για να τα θυμόμαστε με χαρά και ικανοποίηση (όπως πχ εκείνα του κ. Αυγητίδη) αλλά και να τον μνημονεύουμε θετικά, θα πρέπει αυτές οι αλλαγές να ικανοποιούν τους Κιλκισιώτες και να βελτιώσουν την καθημερινότητά τους. Αν είναι να κάνουν τη ζωή τους δυσκολότερη και να τον βλαστημούν… καλύτερα να μην τις κάνει.
Και αναφέρομαι φυσικά στη σμίκρυνση της 21ης Ιουνίου, όντως ακανθώδες ζήτημα από πολύ παλιά το οποίο έτυχε έντονων αντιδράσεων και στις προηγούμενες απόπειρες των εκάστοτε Δημάρχων. Αντιδράσεις που προήλθαν όχι μόνο από εμπόρους και καταστηματάρχες της αφοράς, αλλά κι από εργαζόμενους και κατοίκους της περιοχής του κέντρου. Όπως αναφέρεται και στο άρθρο της εφημερίδας «ανάλογες προσπάθειες χρονολογούνται από 20ετίας και δεν είχαν ευτυχές τέλος ή καλύτερα δεν ευτύχισαν καν να ξεκινήσουν. Αρχικά η [απόλυτη] πεζοδρόμηση στη δεκαετία του ’90 και στη συνέχεια η ήπια πεζοδρόμηση με τη δημιουργία ποδηλατόδρομου».
Να στενέψει λοιπόν η κεντρικότερη και σπουδαιότερη οδός της πόλης. Οκ. Τί θα γίνει όμως με τις τόσες πολλές θέσεις στάθμευσης που θα χαθούν; Η πόλη ήδη βρίσκεται σε κυκλοφοριακό αδιέξοδο. Τον τελευταίο μήνα που έγιναν μονοδρομήσεις αρκετών δρόμων, προφανώς σε μια φιλότιμη προσπάθεια να αποσυμφορηθεί η κυκλοφορία και να γίνει ομαλότερη, δημιουργήθηκαν νέα προβλήματα! Πολύς κόσμος ταλαιπωρείται αφάνταστα για να μετακινηθεί, τα παράπονα χιλιάδες και ήδη μαζεύονται υπογραφές διαμαρτυρίας για τις συγκεκριμένες αλλαγές.
Για να προβείς σε μια τέτοια ενέργεια θα πρέπει να υπάρχει και η ανάλογη δομή-υποδομή της πόλης. Θα πρέπει νωρίτερα να εξετασθεί εις βάθος και ενδελεχώς η δυνατότητα να εκτρέψεις πολλές εκατοντάδες οχήματα καθημερινά προς άλλες κατευθύνσεις ήτοι στους στενούς περιμετρικά της 21ης Ιουνίου δρόμους. Αυτούς δηλαδή που οι προηγούμενες Δημαρχίες φρόντισαν να στενέψουν (Εθνικής Αντίστασης, Πόντου, Λέκκα και Καλούδη) για να φαρδαίνουν τα πεζοδρόμια και να χαθούν περαιτέρω θέσεις στάθμευσης! Κι όλα αυτά, ενώ δεν υπάρχουν πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης, πλην ενός που δημιουργήθηκε εξίσου πρόσφατα και ασφαλώς δεν είναι ικανό για να εξυπηρετήσει και να εξασφαλίσει την αναγκαία στάθμευση των οχημάτων.
Όσοι κατοικούν ή εργάζονται στη περιοχή του κέντρου, ξέρουν καλά τι περιγράφω, διότι το βιώνουν καθημερινά. Παρότι τα οχήματα που είναι στη κυκλοφορία έχουν μειωθεί σε σχέση με προηγούμενες χρονιές (επίσημα στατιστικά και απόρροια της οικονομικής κρίσης) και συνεχίζουν να μειώνονται (βάσει της τάσης που επικρατεί Πανελλαδικά) η κυκλοφορία των λιγότερων οχημάτων στο Κιλκίς αντί να γίνεται ευκολότερη, δυσχεραίνεται όλο και περισσότερο! Στο ομολογουμένως μικρό κέντρο της πόλης, με την μία κεντρική οδό και τους έξι εναπομείναντες κάθετους σε αυτήν δρόμους (γιατί οι άλλοι τέσσερις πεζοδρομήθηκαν ήτοι η Μαρτίου, η Γαβριηλίδη, η Καλούδη κι η Μητροπολίτου Χαρίτωνος) επικρατεί ένα κομφούζιο. Σε αυτό, πάει να προστεθεί ένα νέο που θα προκαλέσει ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΑ κυκλοφοριακό έμφραγμα.
Δεν θα είναι η πρώτη φορά όμως. Το ζήσαμε ήδη με την δημιουργία του νέου Πάρκου. Η απαράδεκτη ακύρωση του σημαντικότερου τμήματος της οδού Βενιζέλου, δεύτερης σε σπουδαιότητα οδού της πόλης, προκάλεσε πολύ σοβαρό πρόβλημα στη κυκλοφορία, αναγκάζοντας τους οδηγούς να κάνουν άσκοπους κύκλους για να φτάσουν στο προορισμό τους με αρκετή χρονοκαθυστέρηση. Σε συνδυασμό μάλιστα με τις πρόσφατες μονοδρομήσεις των γύρω οδών, δημιούργησε ένα αλαλούμ σε όλη τη περιοχή. Τόσο που για να πας μια απόσταση 50 μέτρων, υποχρεώνεσαι να διανύσεις πάνω από χιλιόμετρο! Υπάρχουν μαρτυρίες των εξοργισμένων κατοίκων της περιοχής κι όποιος τις θέλει στη διάθεσή του.
Για το πρόβλημα που θα δημιουργούσε η ένωση των δύο πάρκων με αυτόν τον απερίσκεπτο τρόπο, είχα αναφερθεί και σε άλλο άρθρο μου πριν 3,5 χρόνια. Μάλιστα είχα προτείνει και την απλούστατη λύση ήτοι αυτή της υπόγειας διάβασης, όπως δηλαδή πράττουν σε όλες τις σύγχρονες ευρωπαϊκές πόλεις. Δεν είχα την απαίτηση να εισακουστώ, όπως δεν την έχω και τώρα, απλά καταθέτω τον προβληματισμό μου ως δημότης αυτής της πόλης.
Εν κατακλείδι, φρονώ πως θα πρέπει να ερευνηθεί πολύ καλά και να εκπονηθεί μια σοβαρή κι εμπεριστατωμένη μελέτη για ένα τέτοιο σχέδιο ανάπλασης του κέντρου με έτοιμες τις εναλλακτικές λύσεις. Να μη γίνουν βεβιασμένες κινήσεις ούτε να παρθεί με ενθουσιασμό μια απόφαση αβασάνιστα κι επιπόλαια για ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα. Καλές και άνετες οι βόλτες στα φαρδιά πεζοδρόμια, αλλά πρέπει να δοθεί η δέουσα σημασία και στους οδηγούς. Στερώντας άλλες 100 θέσεις στάθμευσης από τα οχήματα, οφείλεις να έχεις προηγουμένως εξασφαλίσει ισάριθμες θέσεις αλλού. Και κάτι μου λέει πως αυτό δεν έχει γίνει. Κι όπως όλα τα έργα σ’ αυτό το τόπο, πρώτα γίνεται η ζημιά και μετά ψάχνουν πως θα την διορθώσουν, ενώ θα μπορούσε εξαρχής να έχει αποφευχθεί…
ΥΓ1: εξυπακούεται ότι τα υπόλοιπα έργα με βρίσκουν απόλυτα σύμφωνο, γι’ αυτό και έθιξα μόνο το θέμα της μερικής πεζοδρόμησης της 21ης Ιουνίου.
ΥΓ2: τα εύσημά μου για την γενναία χρηματοδότηση με ίδιους πόρους του Δήμου, δεδομένου ότι χάθηκε οριστικά το επιδοτούμενο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα.
ΥΓ3: πολύ θετικό το γεγονός ότι θα τεθεί όχι μόνο σε δημόσια διαδικτυακή διαβούλευση, αλλά θα κληθούν και οι Κιλκισιώτες να εκφράσουν τις απόψεις τους.