Τα εργαστήρια παραμυθιού της Χαράς Ανδρεΐδου, που έχει η ίδια σχεδιάσει και υλοποιεί με μικρές ομάδες, έχουν στόχο να μυήσουν στον μαγικό κόσμο της συγγραφής λογοτεχνίας για παιδιά όλους όσοι επιθυμούν να μετουσιώσουν τον εσωτερικό και εξωτερικό τους κόσμο σε ένα παραμύθι· ένα παραμύθι που το προσεγγίζουμε ως λογοτεχνικό έργο, ως αισθητική απόλαυση και ψυχαγωγία, ως παράγοντα ψυχολογικής υποστήριξης και πνευματικής καλλιέργειας των παιδιών, που θα τα οδηγήσει να εξελιχθούν ως προσωπικότητες, να ζήσουν μια δημιουργική ζωή με νόημα και να αναγνωρίζουν την ομορφιά σε κάθε της πτυχή.
Στόχοι των εργαστηρίων παραμυθιού είναι οι εξής:
- η κατανόηση του θεμελιώδους ρόλου της λογοτεχνίας ως ερμηνείας, δυναμικής παρέμβασης και αναδημιουργίας του κόσμου,
- η γνωριμία με τους υφολογικούς κώδικες της λογοτεχνίας για παιδιά,
- η καλλιέργεια της δημιουργικότητας των συμμετεχόντων μέσα από τη γνωριμία και εξοικείωσή τους με βασικές συγγραφικές τεχνικές,
- η κατάκτηση των τρόπων δημιουργικής γραφής για τη δημιουργία ενός άρτιου από όλες τις απόψεις παραμυθιού.
Το βάρος δίνεται στο πρακτικό κομμάτι, δηλαδή στη δημιουργική γραφή των συμμετεχόντων μέσα από διαδραστικές ασκήσεις και συνεχή πειραματισμό στο πλαίσιο των συναντήσεων, καθώς και με ασκήσεις στο σπίτι για ανατροφοδότηση της μαθησιακής διαδικασίας. Για τον λόγο αυτό, η δράση ονομάζεται «εργαστήρι» και όχι «σεμινάριο».
Θεματικές ενότητες
- Το παραμύθι μέσα στον χρόνο και οι εκάστοτε λειτουργίες του
- Βασικές αρχές της λογοτεχνίας - Το λογοτεχνικό ύφος
- Τα είδη της παραμυθικής αφήγησης και τα βασικά χαρακτηριστικά τους
- Παραδοσιακό παραμύθι – Θεματολογία - Εννοιολογικά και αφηγηματικά χαρακτηριστικά
- Σύγχρονο παραμύθι – Θεματολογία - Εννοιολογικά και αφηγηματικά χαρακτηριστικά
- Το παιδί ως αναγνώστης παιδικής λογοτεχνίας - Χαρακτηριστικά ηλικιακών ομάδων
- Οι βασικοί άξονες και τα δομικά συστατικά ενός αφηγήματος
- Διάγραμμα οργάνωσης ενός αφηγήματος - Αφηγηματικές τεχνικές
Το εργαστήριο ολοκληρώνεται σε οκτώ (8) τρίωρες συναντήσεις, που θα πραγματοποιηθούν στο Εντευκτήριο της Πολιτιστικής Εταιρίας Εκπαιδευτικών. Στο τέλος του εργαστηρίου, επιδιώκουμε τη συγγραφή και έκδοση μιας συλλογής παραμυθιών των συμμετεχόντων υπό την επίβλεψη και με την επιμέλεια της εισηγήτριας.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε επίσης τηλεφωνικά, ως εξής: 6943193004 Ντίνα και 6978315503 Φανή.
Βιογραφικό σημείωμα
Η Χαρά Ανδρεΐδου είναι συγγραφέας, επιμορφώτρια ενηλίκων και δασκάλα δημιουργικής γραφής, εκπαιδευτικός. Γεννήθηκε και ζει στη Θεσσαλονίκη. Έχει σπουδάσει, σε ελληνικά και ξένα πανεπιστήμια, Παιδαγωγικές Επιστήμες, Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης, καθώς και Μουσειολογία. Είναι διδάκτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ και έχει μεταπτυχιακό στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Εργάστηκε κατά διαστήματα σε όλους αυτούς τους τομείς, όπως και σε πολλούς άλλους, για να την κερδίσει στο τέλος η Εκπαίδευση. Τα τελευταία χρόνια, το αντικείμενό της είναι ο σχεδιασμός, συντονισμός και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε προγράμματα ιστορικής-πολιτιστικής διάστασης και σε εργαστήρια καλλιέργειας προφορικού λόγου για εκπαιδευτικούς. Επίσης, έχει σχεδιάσει μια μέθοδο προσέγγισης της δημιουργικής γραφής για όλα τα λογοτεχνικά είδη, την οποία διδάσκει σε Εργαστήρια Δημιουργικής Γραφής και Παραμυθιού, τα οποία αφορούν το έργο και όχι τη θεωρία, τη γραφή και όχι την ακρόαση, για όλους όσοι θέλουν να μυηθούν στον μαγικό κόσμο της λογοτεχνίας
Η περιπέτειά της στη θάλασσα της γραφής ξεκίνησε πριν από μερικά χρόνια. Έργα της είναι τα μυθιστορήματα:
- «Η αγάπη είναι πόλεμος» (Εκδόσεις Ψυχογιός, 2011)
- «Ημερολόγια διαδρομών», (Εκδόσεις Ψυχογιός, 2013)
- «Στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα» (Εκδόσεις Λιβάνη, 2014)
- «Τα άδεια κουτιά» (Εκδόσεις Λιβάνη, 2016)
- «Ένα χνάρι στο χώμα» (Εκδόσεις Κάκτος, 2022)
Από τα εργαστήρια δημιουργικής γραφής και παραμυθιού που έχει ολοκληρώσει ως τώρα έχουν εκδοθεί οι εξής συλλογές:
- «8 διηγήματα για μια συνάντηση διόλου τυχαία…» (2017)
- «4 διηγήματα για μια αλλιώτικη Χιονάτη» (2019)
- «4 διηγήματα για έναν κήπο, ένα γεύμα κι έναν έρωτα» (2019)
- «5 παιδικές ιστορίες για έναν ομορφότερο κόσμο» (στο τυπογραφείο)
Όπως λέει η ίδια: «Δεν ζωγραφίζω, δεν χορεύω, δεν ξέρω να παίζω μουσική, ο δικός μου τρόπος για να εκφράζομαι είναι με τις λέξεις…»