Αρχές δεκαετίας του 1950, ο μόλις είκοσι ετών Κωνσταντίνος Καβούνης φτιάχνει, σε ένα μικρό εργαστήριο στην Τούμπα Θεσσαλονίκης, το πρώτο χάλκινο σκεύος μαγειρέματος, ένα βαθύ ταβά.
Η τέχνη των χειροποίητων κατασκευών ταξίδεψε από δεκαετία σε δεκαετία και έφτασε μέχρι σήμερα στα χέρια του γιου του.
Μισό αιώνα μετά, στην Αγχίαλο Θεσσαλονίκης, η δεύτερη γενιά, στο εργαστήριο που διατηρεί, όχι μόνο κρατά την παράδοση αλλά έχει εξελίξει την τεχνική, με αποτέλεσμα τα σκεύη τους να είναι περιζήτητα και να ταξιδεύουν μέχρι την Ιαπωνία για σούσι, το Μαϊάμι για μπριζόλες τόμαχοκ και τη Βραζίλια για καφέ στο χάλκινο μπρίκι. Διάσημοι σεφ από όλο τον κόσμο παραγγέλνουν σκεύη ψησίματος και με αυτά μαγειρεύουν σε κουζίνες πολλών αστέρων.
«Ο πατέρας μου ξεκίνησε, φτιάχνοντας χειροποίητα χάλκινα αντικείμενα και κυρίως εκκλησιαστικά και μαγειρικά σκεύη. Εκείνη την εποχή ήταν αρκετοί οι κατασκευαστές, ενώ τώρα μείναμε σχεδόν μόνοι μας στην Ελλάδα», λέει ο Λεωνίδας Καβούνης, θυμούμενος την τέχνη που έχει περάσει από τον πατέρα του. Από μικρός θυμάται τον εαυτό του στο εργαστήριο, να μαθαίνει την τέχνη και στα 14 του να έχει φτιάξει ήδη το πρώτο του χάλκινο σκεύος, ένα κουπάκι για την κρέμα καραμελέ.
«Η οικογένειά μου έχει τις ιστορίες και το μεράκι μιας οικογένειας που αγαπά και κατανοεί βαθιά την τέχνη της μεταλλουργίας. Αν δεν το αγαπάς δεν μπορείς να το κάνεις σωστά. Όλα γίνονται χειροποίητα, όλα γίνονται με κόπο και είναι μια χρονοβόρα διαδικασία που θέλει υπομονή και μεράκι», προσθέτει, περιγράφοντας τα στάδια της κατασκευής, που ξεκινούν από ένα φύλλο χαλκού και φτάνουν μέχρι το σκάλισμα και την τελική συσκευασία.
Ο χαλκός, η πρώτη ύλη, είναι από τα υλικά που έχουν διαχρονικά χαρακτηριστικά. Όπως τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Παναγιώτης Μπαλτάς, αυτά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του το κάνουν ανάρπαστο στους ειδικούς.
Δίπλα από το εργαστήριο υπάρχει μια έκθεση με περισσότερα από εκατό είδη σκευών, από κατσαρόλες και τηγάνια μέχρι αξεσουάρ κουζίνας και ειδικές παραγγελίες.
«Ο χαλκός είναι ένα πολύ δύσκολο υλικό στην επεξεργασία του, αλλά μπορεί να γίνει σχεδόν τα πάντα», καταλήγει ο Λεωνίδας Καβούνης, αναφέροντας παραγγελίες από διάφορους πελάτες, συμπεριλαμβανομένων διακοσμητών και σεφ.