Πέμπτη, 26 Δεκεμβρίου 2024, 4:51:40 μμ
Τρίτη, 16 Οκτωβρίου 2012 22:56

«Η νεολαία που αντιστέκεται, η νεολαία που νικά»

agathopoulou-eirhnh
Για κανέναν δεν είναι εύκολο να μιλήσει αυτή τη δεδομένη χρονική περίοδο τόσο για νεολαία, όσο και για αντίσταση αλλά κυρίως για νίκη.
Στη λογική της εποχής που έχει μετατρέψει τον άνθρωπο σε μονάδα παραγωγής, τον εργαζόμενο σε μηχανή, και στην οποία οι κυρίαρχες κοινωνικές σχέσεις είναι ο ανταγωνισμός των ανθρώπων και η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, κυρίως οι νέοι είναι εκείνοι που έχουν την πυγμή να υποστηρίξουν το κλασικό «Απαγορεύεται το απαγορεύεται»!
Ένα μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας σήμερα πιστεύει ότι μόνο οι νέοι πλέον έχουν τα ψυχικά και σωματικά αποθέματα να αντιδράσουν στην κατάσταση που έχει άνωθεν επιβληθεί σε ολόκληρη την κοινωνία και αυτή μας την αντίδραση την οφείλουμε κυρίως στον εαυτό μας, αλλά και στις μελλοντικές γενιές, γιατί οι καιροί που έρχονται δεν είναι καθόλου εύκολοι.
Από την άλλη πλευρά όμως, ένα μεγάλο κομμάτι της νεολαίας – και κυρίως οι νέοι της περιφέρειας – δεν έχει καταλάβει, δεν έχει αντιληφθεί τις ευθύνες που της αναλογούν. Και εκεί είναι που υπάρχει πρόβλημα. Το πρώτο βήμα, που ακόμη δεν είναι δεδομένο, θα πρέπει να είναι η κατανόηση του μεγέθους της τραγικότητας της κατάστασης από ευρύτερες ακόμη μερίδες της νεολαίας τόσο σε επίπεδο συνείδησης, όσο και σε πρακτικό. Κι εδώ μπαίνει στην κουβέντα το ζήτημα της δικής μας αντίληψης περί του πως πάμε εκεί. Πολλά στοιχεία της παραδοσιακής αντίληψης της αριστεράς θα πρέπει λοιπόν να επανεξεταστούν, στο όνομα των ιστορικών αναγκών της εποχής μας, δεν γίνεται να μένουμε προσκολλημένοι σε σχήματα και απολιθωμένες αντιλήψεις, αλλά να καταστήσουμε τον ΣΥΡΙΖΑ τόπο ζωντανής και διαλεκτικής αλληλεπίδρασης με την υπαρκτή κοινωνία και τις υπαρκτές ιστορικές της ανάγκες….   
εάν θέλουμε να ξανακερδίσουμε χαμένα κεκτημένα και να διεκδικήσουμε νέους όρους προκειμένου να ζήσουμε με αξιοπρέπεια, η ευθύνη του επαναπροσδιορισμού αυτών των διεκδικήσεων και της αναγκαίας δράσης, βαρύνει κατά κύριο λόγο εμάς. Εμείς θα σκεφτούμε τους τρόπους.
Ένας τέτοιος τρόπος είναι η αυτό-οργάνωση και αυτοδιαχείριση σε τοπικό επίπεδο, στους χώρους δουλειάς, στις γειτονιές μας. …
Νομίζω πλέον ότι άλλος δρόμος δεν υπάρχει από το: ΠΑΙΡΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΜΑΣ. Οικοδομώντας εκ νέου - τις απαξιωμένες και για πολλούς χαμένες - σχέσεις δημοκρατίας και ελευθερίας.
…. Οι αντιφάσεις του συστήματος είναι πιο έκδηλες από ποτέ, τουλάχιστο στο χρόνο και τόπο μας. Στην καθημερινότητά μας δηλαδή. Έχει λοιπόν μάλλον έρθει η ώρα να αναθεωρήσουμε τι είναι παραβατικό και τι όχι, τι είναι νόμιμο και τι παράνομο, ποια είναι τα όρια του Κράτους. Να αντιπαραθέσουμε τη δική μας αντίληψη των πραγμάτων στην κυρίαρχη κουλτούρα και οικονομική οργάνωση της κοινωνίας.
Το δικαίωμα όλων στην αξιοπρεπή εργασία, στην ολοκληρωμένη μόρφωση, στην υγεία, στη σίτιση, στην ελευθερία να κινείσαι ελεύθερα στην πόλη σου χωρίς φόβο, χωρίς να κινδυνεύεις από επιθέσεις φασιστών ή της αστυνομίας, όλα αυτά τα δικαιώματα, δεν είναι παράνομα, δεν συνιστούν παραδείγματα παραβατικότητας, είναι αυτονόητα και – για να μιλήσουμε με όρους Πολιτείας – συνταγματικά κατοχυρωμένα. Είναι όμως η ίδια η Πολιτεία που τα τσαλαπατά, στο όνομα ενός υποτιθέμενου μοντέλου ανάπτυξης της χώρας, δηλαδή ενός εξουσιαστικού και καθαρά ταξικού πολιτικού και οικονομικού συστήματος, που προσιδιάζει στον πρώιμο βάρβαρο βιομηχανικό καπιταλισμό, τα οφέλη της οποίας οι άνθρωποι αυτού του τόπου δεν μπορούν – λέει – να τα δουν ακόμα καθαρά. Όμως είμαστε πολλοί και είναι λίγοι. Εμείς τους νομιμοποιούμε και τους απονομιμοποιούμε. Στο δρόμο γεννιούνται οι συνειδήσεις, στις συλλογικότητες, στις δομές αλληλεγγύης. Αυτά είναι η δύναμή μας και το θετικό πρότυπο μιας άλλης κοινωνίας την οποία θέλουμε να χτίσουμε.
Ας κάνουμε όμως και μια μικρή αναφορά στα συνδικάτα. Παρεξηγημένος όρος, που σήμερα όμως καλείται να παίξει τον πραγματικό του ρόλο. Και όχι με όλους αυτούς που τα διοικούσαν μέχρι τώρα. Αλλά με τον καθένα που έχει διάθεση να διεκδικήσει τα αυτονόητα στο χώρο εργασίας. Άρα είναι πολύ σημαντική η οργάνωσή μας σε κάθε είδους συνδικαλιστικό πυρήνα. …
Και μια άλλη έννοια πολύ σημαντική που πρέπει να αναφερθεί είναι ο ακτιβισμός. ACTIVE σημαίνει δραστήριος, ενεργός. Κάτι δηλαδή που προϋποθέτει κίνηση. Άρα κάτι απλό και ταυτόχρονα τόσο σημαντικό. Η κίνηση είναι προϋπόθεση της αλλαγής, κι η αλλαγή κανόνας της ιστορικής κίνησης.
Μάλλον πρέπει να αρχίσουμε να εμπεδώνουμε την πραγματική σημασία της λέξης και να την κάνουμε πράξη, γιατί στα ελληνικά ο όρος ακτιβισμός έχει παρεξηγηθεί λίγο, θεωρείται  άλλοτε ακραίο, άλλοτε alternative, με την κακή πάντα σημασία του όρου. Πάντοτε όμως ξαφνιάζει την εξουσία, γιατί της αντιτάσσει τη φαντασία…
Ακτιβισμός λοιπόν, αυτοδιαχείριση, αυτό-οργάνωση και διεκδίκηση πρέπει να είναι η απάντηση των νέων στην κρίση. Αντίσταση κι ανατροπή!
Κάποτε, κάποιος, είχε πει κάτι πολύ όμορφο και ιδιαίτερα επίκαιρο: «Ανάγκη, τι μυτερή βελόνα!!!» και αυτός ήταν ο Σαίξπηρ
 Ας γίνουμε λοιπόν η «μυτερή βελόνα» που καθημερινά θα μετατρέπει την ανάγκη, σε δύναμη για τη νεολαία μας να αλλάξει αυτόν τον κόσμο!
Αγαθοπούλου Ειρήνη
Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ Κιλκίς
(από τον χαιρετισμό της στο φεστιβάλ Νεολαίας του ΣΥΡΙΖΑ στην Αθήνα)