Ο δρόμος Νέα Σάντα-Κόμβος Ασσήρου δεν είναι απλά ένας δρόμος ημιτελής ύστερα από 12 χρόνια αφ’ όταν δημοπρατήθηκε. Αποτελεί ήδη θηλειά για την πολιτική ηγεσία της Περιφέρειας καθώς με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ανάλωσε ήδη δυο ΕΣΠΑ, βρίσκεται στο τρίτο (2021-2027), υλοποιήθηκε κατά 60% και εδώ και ένα χρόνο το εργοτάξιο είναι εγκαταλειμμένο, χωρίς οι τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας να βρουν λύση.
Την Τρίτη 26 Ιουλίου επρόκειτο στο Υπουργείο Υποδομών να υπογραφεί από την αρμόδια επιτροπή η απόφαση έκπτωσης του ανάδοχου εργολάβου. Να σημειωθεί ότι απόφαση έκπτωσης ή μάλλον εισήγηση έκπτωσης έλαβε προ δυο μηνών η περιφέρεια.
Ταυτόχρονα όμως στο παρασκήνιο διεξάγεται -από ποιους άραγε;- μια άτυπη διαπραγμάτευση με τον ανάδοχο ώστε να δεχθεί υποκατάστασή του από γνωστή τεχνική εταιρεία -ποδοσφαιρικών καταβολών.
Φαίνεται πως η διαπραγμάτευση αργεί ακόμα να αποδώσει καρπούς καθώς συνέβησαν τα παρακάτω γλαφυρά:
Η απόφαση έκπτωσης από το Υπουργείο Υποδομών δεν εκδόθηκε την Τρίτη και άτυπα δόθηκε μια εβδομάδα προθεσμία σε όσους εμπλέκονται στο «Γόρδιο δεσμό» να βρεθεί λύση. Αποδεικνύοντας πως η όλη διαδικασία έκπτωσης ελήφθη για να λειτουργήσει ως «μπαμπούλας» προς τον εργολάβο ώστε να δεχθεί υποκατάσταση.
Αλλά τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Τα εξηγήσαμε και πριν λίγες ημέρες. Ο ανάδοχος είναι που θα καθορίσει τις εξελίξεις. Αν δεν δεχθεί υποκατάσταση τότε είναι βέβαιο ότι θα προσβάλλει νομικά την απόφαση έκπτωσης. Και τότε το έργο θα εκτροχιαστεί άλλη μια φορά και ίσως αυτήν την φορά να αποβεί και μοιραίο για την τύχη του.
Ετοιμάζονται γραμμές πολιτικής άμυνας
Τους τελευταίους μήνες όλο και συχνότερα εμφανίζεται μια επιχειρηματολογία περί δήθεν θνησιγενούς μορφής της δημοπράτησης του έργου. Όσοι το υποστηρίζουν επιθυμούν αν απεκδυθούν τις ευθύνες τους για το πρωτοφανές μπάχαλο με το εν λόγω έργο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν υπήρξε όντως προβληματική η μορφή δημοπράτησης.
Αναφερόμαστε στο υπαρκτό έλλειμμα των απαλλοτριώσεων. Ωστόσο δεν είναι το μοναδικό έργο που προκηρύχτηκε με τις απαλλοτριώσεις να προβλέπονται κατά το χρόνο που θα τρέχει η σύμβαση με τον εργολάβο.
Επίσης το όλο επιχείρημα είναι αίολο και θυμίζει προσπάθειας δημιουργίας πολιτικής άμυνας στην καταιγίδα που θα επέλθει αν εμπλακεί στο έργο η Ευρωπαϊκή Ένωση διεκδικώντας την επιστροφή των χρημάτων που δαπανήθηκαν από το Κοινοτικό Πλαίσιο στο μη περαιωμένο έργο.
Αίολο καθώς δεν λαμβάνει υπόψιν του σκοπίμως δυο αδιαμφισβήτητα γεγονότα.
Δαπανήθηκαν άσκοπα δυο χρόνια μέχρι να δημοπρατηθούν οι απαλλοτριώσεις τον Οκτώβριο του 2012, όταν η δημοπράτηση του έργο έγινε τον Οκτώβριο του 2010.
Σε κάθε περίπτωση οι απαλλοτριώσεις, συνεργούντος του τότε βουλευτή Γιώργου Γεωργαντά, ολοκληρώθηκαν στο τέλος του 2014, όταν και εγγράφηκαν οι σχετικές πιστώσεις αποζημίωσης των ιδιοκτητών των εκτάσεων.
Κι από τότε πέρασαν περισσότερα από εφτά χρόνια χρόνια, διπλάσια από όσα απαιτούνταν για να κατασκευαστεί-ολοκληρωθεί το έργο.
Ο λόγος στον Κώστα Καραμανλή
Συμπερασματικά: Εδώ που φτάσαμε και με την ηχηρή δημόσια αφωνία που επιδείχθηκε από πολλούς στο Κιλκίς και περισσότερους στη Θεσσαλονίκη, είναι καιρός να απασχολήσει την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών. Ο κ. Καραμανλής ας ασχοληθεί δημιουργικά μια φορά για το Κιλκίς λύνοντας ένα πολυετές πρόβλημα. Το οφείλει άλλωστε στο νομό μας τον οποίο αδίκησε κατάφωρα ως βουλευτής Σερρών σε μια τότε ακραία επίδειξη λαϊκισμού. Τότε που το Κιλκίς φιλοξενούσε χιλιάδες πρόσφυγες, ο νομός του κανέναν, κι όταν υποδείχθηκε το εγκαταλειμμένο στρατόπεδο Ροδόπολης ώς πιθανός χώρος φιλοξενίας προσφύγων, ο ίδιος έσπευσε να ενημερώσει τον αρμόδιο υπουργό της τότε κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ότι η Ροδόπολη είναι ακατάλληλη ενώ κατάλληλο είναι το (στρατόπεδο) Δροσάτο!
Χρωστάει στο Κιλκίς μια δημόσια συγνώμη την οποία ποτέ δεν εξέπεμψε
Ας το πράξει με το δικό του τρόπο. Λύνοντας το Γόρδιο Δεσμό της δρόμου Νέα Σάντα- Κόμβος Ασσήρου.
Θεοφύλακτος Παγλαρίδης