Σάββατο, 21 Δεκεμβρίου 2024, 1:29:20 μμ
Πέμπτη, 08 Απριλίου 2010 09:20

Θανάσης Χατζημητάκος : Πώς έγραψα τα τραγούδια μου

Πρόλογος
Επαγγελματίας μουσικός δεν είμαι, ούτε έχω σπουδάσει σε ωδείο ευρωπαϊκή μουσική. Βέβαια έχω πτυχίο βυζαντινής μουσικής από το Μακεδονικό Ωδείο Θεσσαλονίκης επικυρωμένο από το Υπουργείο Πολιτισμού.

Με τις γνώσεις λοιπόν της βυζαντινής μουσικής και τη θητεία μου σε αναλόγια εκκλησιών πήρα το θάρρος να συνθέτω ύμνους και τραγούδια στη βυζαντινή σημειογραφία -όχι, δεν είμαι ο άριστος αυτής της γραφής, ωστόσο καταφέρνω να αποτυπώνω τη μελωδία που πηγάζει από μέσα μου με νάματα εκκλησιαστικής υμνολογίας, δημοτικού τραγουδιού, ακουσμάτων σύγχρονων τραγουδιών. Κι επειδή έφηβος διδάχτηκα σολφέζ ευρωπαϊκής μουσικής από τον μακαριστό Μητροπολίτη Κιλκίς Χαρίτωνα Συμεωνίδη και τρίφτηκα αρκετά  με το do, re, mi, fa, sol, la, si -εξάλλου οι τρεις μου κόρες σπούδασαν πιάνο στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης- αποτόλμησα σιγά-σιγά να μεταφέρω από τη βυζαντινή στην ευρωπαϊκή σημειογραφία τις μελωδίες μου και στο τέλος τέλος να συνθέτω κατ’ ευθείαν και σ’ αυτήν.
Πολλοί φίλοι, γνώστες της ευρωπαϊκής  μουσικής, απορούν πώς κατορθώνω να αποτυπώνω τις νότες στο πεντάγραμμο χωρίς μουσικό όργανο, πιάνο ή βιολί ή οποιοδήποτε πνευστό ή έγχορδο. Τους διαφεύγει ασφαλώς ότι η θητεία μας εμάς των ιεροψαλτών στην καθαρά φωνητική μουσική, μας παρέχει την ευκολία να “κινούμαστε” με ευχέρεια στη μουσική κλίμακα και να “πιάνουμε” με ακρίβεια τα μουσικά διαστήματα όσο μεγάλα κι αν είναι αυτά. Κι έτσι κατόρθωσα, εγώ ο ερασιτέχνης μουσικός, να συνθέσω μέχρι σήμερα γύρω στις ογδόντα συνθέσεις-ύμνους και τραγούδια. Κι έχω εκδώσει τα κείμενα των συνθέσεών μου με τίτλο “Τα τραγούδια μου” (Κώδικας, Θεσσαλονίκη 2001) και τα ίδια και περισσότερα με τίτλο “Ωδες” σε ευρωπαϊκή σημειογραφία, δηλαδή στο πεντάγραμμο, σε χειρόγραφη έκδοση (Κιλκίς 2007).
Στα 1999 και 2001 αντιστοίχως οργάνωσα στο Κιλκίς συναυλίες με τραγούδια μου στην αίθουσα διαλέξεων της τότε Νομαρχίας. Και κάποια τραγούδια μου ακούστηκαν σε γιορτές ή και φεστιβάλ χορωδιών -ένα, το “Θεσσαλονίκη” προκρίθηκε και ακούστηκε στο Φεστιβάλ Ελληνικού Τραγουδιού της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης το έτος 1989. Αλλά περισσότερα γι’ αυτά στις οικείες θέσεις.
Η νέα μου εργασία “Πώς έγραψα τα τραγούδια  μου” στρέφεται γύρω από την ιστορία της σύνθεσης κάθε ύμνου ή τραγουδιού. Ωστόσο δίνω ιδιαίτερη βαρύτητα στο λόγο, στον στίχο, γιατί πιστεύω ότι η ψυχή του τραγουδιού είναι ο καλός στίχος, ο άρτια καλός ποιητικό στίχος. Γι’ αυτό πολλές φορές σχολιάζω τον στίχο, προπάντων εκεί που χρειάζονται επεξηγήσεις ή και αναλύσεις.
Οι στίχοι των τραγουδιών μου χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες. Η μία είναι κείμενα αυτούσια αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων ή και μεταφρασμένα από μένα σε ποιητικό λόγο και προπάντων κείμενα της Αγίας Γραφής. Η δεύτερη είναι ποιήματα ή μεταφράσεις ποιητικές άλλων ποιητών. Και η τρίτη και μεγαλύτερη είναι ποιητικές συνθέσεις δικές μου.
Ακολουθώ τη χρονολογική σειρά της μουσικής σύνθεσης, για να φαίνεται -όσο είναι δυνατό- και η εξέλιξη της μουσικής μου δημιουργίας. Σε όλες τις αναφορές για τα τραγούδια μου παραθέτω και φωτοτυπία του δημοσιευμένου κειμένου από την έκδοση “Ωδές” -σπάνια και του χειρόγραφου της βυζαντινής σύνθεσης.

Στις φωτοτυπίες τα εξώφυλλα των εκδόσεων “Τα τραγούδια μου” και “Ωδές”.
Από το επόμενο φύλλο εγκαινιάζουμε τη δημοσίευση της νέας μου εργασίας “Πώς έγραψα τα τραγούδια μου”.