Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου 2024, 6:23:19 πμ
Παρασκευή, 11 Δεκεμβρίου 2009 08:30

Επιστρέφοντας στα θρανία: «Σχολείο, Οικογένεια, Εργασία»

Όσοι έχουμε τη χαρά και την ευθύνη να εργαζόμαστε στην εκπαίδευση καλούμαστε καθημερινά να έρθουμε αντιμέτωποι με μία σωρεία προβλημάτων και προκλήσεων. Κάθε σχολείο έχει τις ιδιαιτερότητές του, οι οποίες προσδιορίζονται τόσο από τα ιδιάζοντα γε-ωγραφικά, κοινωνικά ή οικονομικά χαρακτηριστικά της τοπικής κοινωνίας, όσο και από τους ειδικότερους παιδαγωγικούς στόχους που οφείλει να θέσει για τους μαθητές του.


Σε αυτό το πλαίσιο, και έχοντας γνώση των ιδιαίτερων αναγκών ενός εργαζόμενου, πολλές φορές ενήλικα, μαθητή, το Εσπερινό Γενικό Λύκειο Κιλκίς, με τη συμμετοχή και του Εσπερινού Γυμνασίου Κιλκίς, πραγματοποίησε την Τετάρτη 02-12-2009 εκδήλωση με θέμα «Επιστρέφοντας στα θρανία: σχολείο, οικογένεια, εργασία» και καλεσμένη την ψυ-χολόγο κ. Έλλη Φρεγγίδου. Η εκδήλωση στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία, όπως φάνηκε του-λάχιστον από την υποδοχή που επεφύλαξαν οι μαθητές και το διδακτικό προσωπικό στην εισήγηση της κ. Φρεγγίδου και από τις ερωτήσεις και τη συζήτηση που ακολούθησαν.
Αρχικά, περιγράφτηκαν οι δυσκολίες που καλείται να αντιμετωπίσει ένας εργαζόμε-νος μαθητής, δεδομένου ότι καλείται να παίξει δύο διαφορετικούς, αλλά αλληλοτροφοδο-τούμενους, ρόλους: αυτόν του επαγγελματία με αυτόν του μαθητή. Το πλέγμα αυτό καθί-σταται ακόμη πιο σύνθετο στην περίπτωση που ο εργαζόμενος μαθητής έχει και δική του οικογένεια, οπότε το τριμερές σχήμα εργαζόμενος-μαθητής-γονέας δρα καταλυτικά τόσο στην οργάνωση της καθημερινότητάς του, όσο και στη διαχείριση των πρακτικών προβλη-μάτων που οφείλει να αντιμετωπίσει. Ως λογικό επακόλουθο αυτού του πλέγματος, θίχτη-κε το ζήτημα που αφορά στο Σύνδρομο Επαγγελματικής Εξουθένωσης (το λεγόμενο burn-out), στη συμπτωματολογία με την οποία διαγιγνώσκεται, αλλά και στους τρόπους με τους οποίους μπορεί να αντιμετωπιστεί. Παράλληλα, συζητήθηκαν ακροθιγώς οι συνθήκες που μπορούν να οδηγήσουν στο αίσθημα της αποτυχίας, της μη ανταπόκρισης προς τις προσ-δοκίες των άλλων και τελικά της κατάθλιψης. Φάνηκε, κοντολογίς, ότι τόσο η εικόνα που διαθέτει καθένας από εμάς για τον εαυτό του, όσο και οι πολλαπλές εικόνες που διαμορ-φώνονται για εμάς από τους άλλους είναι προϊόντα μιας συνεχούς αλληλεπίδρασης, την οποία οφείλει κάθε άτομο να διαχειρίζεται ανάλογα με τις επιθυμίες και τους στόχους του, αλλά και με το εφικτό των στόχων αυτών…
Επιπλέον, σε ένα δεύτερο επίπεδο θίχτηκαν ζητήματα που αφορούν στη σχέση των διδασκόντων τόσο με το αντικείμενο της εργασίας τους, όσο και με τους εργαζόμενους μαθητές τους. Το εκπαιδευτικό σύστημα έχει ακόμη να αντιμετωπίσει πολλά προβλήματα και κενά, και αναμφισβήτητα ένα από αυτά είναι και η κατάρτιση των εκπαιδευτικών στην παιδαγωγική των ενηλίκων ή των εργαζομένων μαθητών. Κάτι τέτοιο, φυσικά, δεν υπονοεί την υποκατάσταση των ειδικών ψυχολόγων – η παρουσία των οποίων στο σύγχρονο, πο-λυσύνθετο σχολείο είναι, πλέον, κάτι παραπάνω από αναγκαία – από τους εκπαιδευτικούς, σηματοδοτεί, όμως, την ανάγκη να υποστηριχτεί ο εκπαιδευτικός στη σωστή επιτέλεση του έργου του, το οποίο δεν πρέπει να περιορίζεται μόνο στην παροχή γνώσεων, αλλά πρωτίστως στη διαμόρφωση ισχυρών προσωπικοτήτων που, έχοντας στα χέρια τους ικανά εφόδια, θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της σύγχρονης πραγματικότη-τας.
Η Διεύθυνση, ο Σύλλογος Διδασκόντων και τα Μαθητικά Συμβούλια ευχαριστούν θερμά την κ. Έλλη Φρεγγίδου για την εθελοντική συμμετοχή της στην εκδήλωση του σχο-λείου και κυρίως για τη διάθεσή της να διαφωτίσει αναλυτικά σε τόσο καίρια ζητήματα που αφορούν στην καθημερινότητα όλων στις εσπερινές σχολικές μονάδες.