«Καμία έκπληξη» δεν προκάλεσε στην κοινότητα των εικαστικών η είδηση με τους 123 πλαστούς πίνακες ζωγραφικής, που υποτίθεται ότι ήταν φιλοτεχνημένοι από διάσημους Έλληνες καλλιτέχνες και επρόκειτο να πουληθούν σε διαδικτυακή δημοπρασία.
«Δεν πέσαμε από τα σύννεφα, είναι κάτι που συνέβη ξανά στο παρελθόν και θα συμβεί και πάλι στο μέλλον», δηλώνει ο ομότιμος καθηγητής και πρώην Διευθυντής του 3ου Εργαστηρίου Ζωγραφικής του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ Γιώργος Τσακίρης.
Ο ίδιος μιλά στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων για τις τεχνικές που χρησιμοποιούν οι πλαστογράφοι και για τα έργα που συνήθως επιλέγουν να αντιγράφουν, αλλά και για τις αντίστοιχες τεχνικές που εφαρμόζουν οι ειδικοί και εύκολα μπορούν να διαπιστώσουν τη γνησιότητα ή μη ενός έργου.«Είναι σύνηθες φαινόμενο και κατά καιρούς έχουν πέσει θύματα μεγάλοι συλλέκτες, μεταξύ των οποίων γνωστοί σταρ του κινηματογράφου του Hollywood, που έστησαν ολόκληρα … μουσεία επενδύοντας σε έργα που στο τέλος αποδείχτηκαν πλαστά».
Αναφερόμενος στην ελληνική αγορά ωστόσο, τη χαρακτήρισε πολύ μικρή. «Είναι συγκεκριμένα τα έργα που πλαστογραφούνται εδώ. Είναι έργα καλλιτεχνών που έχουν αναγνωρισιμότητα, καλλιτεχνών που είναι επώνυμοι, αλλά από την άλλη και το έργο τους έχει μία ευκολία στον πλαστογράφο, δηλαδή επίπεδες φόρμες».
«Οι συλλέκτες αισθάνονται μεγαλύτερη ασφάλεια όταν τα έργα συνοδεύονται από τα απαραίτητα πιστοποιητικά γνησιότητας», σημειώνει ο κ. Τσακίρης. Το κόστος των έργων τέχνης μπορεί να φτάσει σε υψηλά επίπεδα, με έργα να πωλούνται έως και 400 εκατομμύρια ευρώ.
Ο κ. Τσακίρης υπογραμμίζει τη σημασία της αναγνώρισης του ζωγραφικού χαρακτήρα ενός καλλιτέχνη, παρομοιάζοντας την αναγνώριση του με τον γραφικό χαρακτήρα ενός ανθρώπου. «Είναι ορατό το πώς ζωγραφίζω και το πώς κρατάω το πινέλο μου», αναφέρει.
Η τεχνολογία παίζει ρόλο στην αναγνώριση πλαστών έργων, με χρήση ακτινογραφιών για την εξέταση των χρωμάτων και του υποστρώματος των έργων. Ωστόσο, ο κ. Τσακίρης προειδοποιεί τους υποψήφιους αγοραστές να απευθύνονται σε αξιόπιστες γκαλερί που υποστηρίζουν την τέχνη.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ