Για όσους δικαιούνται επίδομα, η τιμή αναμένεται να πέσει κάτω από τα 0,80 λεπτά το λίτρο.
Σύμφωνα, ωστόσο, με τον Σύνδεσμο Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ), η μείωση του φόρου δεν θα δώσει ουσιαστικό κίνητρο για την αγορά πετρελαίου από τους καταναλωτές ενώ ταυτόχρονα υπάρχει κίνδυνος να δημιουργηθεί και πάλι κίνητρο για λαθρεμπόριο λόγω της διαφοράς τιμής μεταξύ των δύο τύπων πετρελαίου (κίνησης και θέρμανσης).
Η πρόταση του ΣΕΕΠΕ, όπως επεσήμανε ο πρόεδρος Γ. Ψυχογυιός, είναι να επανέλθει σε ισχύ η εξίσωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα ντίζελ κίνησης και θέρμανσης και να δοθεί επίδομα θέρμανσης σε όλους τους καταναλωτές (μόνο για την πρώτη κατοικία, όχι για εξοχικά ή επαγγελματικές χρήσεις), χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και χωρίς τους περιορισμούς στις ποσότητες που ισχύουν τώρα.
Η πρόταση του ΣΕΕΠΕ είχε μελετηθεί παλαιότερα από το ΙΟΒΕ και οδηγεί σε μικρή αύξηση των εσόδων του Δημοσίου καθώς το κόστος του επιδόματος αντισταθμίζεται από την αύξηση της κατανάλωσης.
Ένας ακόμη λόγος για τον οποίο η άρση της εξίσωσης μπορεί να οδηγήσει σε «αναβίωση» του λαθρεμπορίου με το πετρέλαιο θέρμανσης, σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ, είναι ότι δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η εγκατάσταση των συστημάτων ελέγχου εισροών - εκροών στα πρατήρια (αλλά και σε άλλες εγκαταστάσεις διακίνησης καυσίμων).
Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία η εγκατάσταση των συστημάτων έχει ολοκληρωθεί στο 99% των πρατηρίων Αθήνας και Θεσσαλονίκης (1.302 από 1.309), στο 98% στις Περιφερειακές Ενότητες Λάρισας, Αχαΐας, Ηρακλείου, Μαγνησίας και Ιωαννίνων (629 από 639) και μόνο στο 55% (1.845 από 3.332) στην υπόλοιπη χώρα, όπου η προθεσμία έληξε τον Αύγουστο. Επίσης, εκτιμάται ότι μόνο 100 από τους 350 μεταπωλητές πετρελαίου θέρμανσης (για τους οποίους η προθεσμία λήγει στις 14 Οκτωβρίου) έχουν ολοκληρώσει την εγκατάσταση.
Οι εκπρόσωποι των εταιριών εμπορίας ανέφεραν ακόμη ότι οι πωλήσεις καυσίμων δείχνουν ενθαρρυντικά σημεία, καθώς στα καύσιμα κίνησης (βενζίνες και πετρέλαιο κίνησης) η κατανάλωση έχει σταθεροποιηθεί και δεν αποκλείεται στο τέλος του χρόνου να κλείσει με θετικό πρόσημο. Η άνοδος αποδίδεται κατά ένα μέρος στον τουρισμό αλλά κυρίως στην επανεκκίνηση των μεγάλων έργων που δημιούργησαν ανάγκες για κίνηση φορτηγών, μηχανημάτων οδοποιίας κλπ.
Ο ΣΕΕΠΕ ζητά τέλος να καταργηθεί το σύστημα της προκαταβολής του Ειδικού Φόρου από τις εταιρίες κατά των εκτελωνισμό των καυσίμων και να ισχύσει περίοδος πίστωσης τουλάχιστον 10 ημερών σε πρώτη φάση ώστε να αντιμετωπισθεί ως ένα βαθμό το πρόβλημα ρευστότητας στην αγορά.
Σύμφωνα, ωστόσο, με τον Σύνδεσμο Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ), η μείωση του φόρου δεν θα δώσει ουσιαστικό κίνητρο για την αγορά πετρελαίου από τους καταναλωτές ενώ ταυτόχρονα υπάρχει κίνδυνος να δημιουργηθεί και πάλι κίνητρο για λαθρεμπόριο λόγω της διαφοράς τιμής μεταξύ των δύο τύπων πετρελαίου (κίνησης και θέρμανσης).
Η πρόταση του ΣΕΕΠΕ, όπως επεσήμανε ο πρόεδρος Γ. Ψυχογυιός, είναι να επανέλθει σε ισχύ η εξίσωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα ντίζελ κίνησης και θέρμανσης και να δοθεί επίδομα θέρμανσης σε όλους τους καταναλωτές (μόνο για την πρώτη κατοικία, όχι για εξοχικά ή επαγγελματικές χρήσεις), χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και χωρίς τους περιορισμούς στις ποσότητες που ισχύουν τώρα.
Η πρόταση του ΣΕΕΠΕ είχε μελετηθεί παλαιότερα από το ΙΟΒΕ και οδηγεί σε μικρή αύξηση των εσόδων του Δημοσίου καθώς το κόστος του επιδόματος αντισταθμίζεται από την αύξηση της κατανάλωσης.
Ένας ακόμη λόγος για τον οποίο η άρση της εξίσωσης μπορεί να οδηγήσει σε «αναβίωση» του λαθρεμπορίου με το πετρέλαιο θέρμανσης, σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ, είναι ότι δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η εγκατάσταση των συστημάτων ελέγχου εισροών - εκροών στα πρατήρια (αλλά και σε άλλες εγκαταστάσεις διακίνησης καυσίμων).
Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία η εγκατάσταση των συστημάτων έχει ολοκληρωθεί στο 99% των πρατηρίων Αθήνας και Θεσσαλονίκης (1.302 από 1.309), στο 98% στις Περιφερειακές Ενότητες Λάρισας, Αχαΐας, Ηρακλείου, Μαγνησίας και Ιωαννίνων (629 από 639) και μόνο στο 55% (1.845 από 3.332) στην υπόλοιπη χώρα, όπου η προθεσμία έληξε τον Αύγουστο. Επίσης, εκτιμάται ότι μόνο 100 από τους 350 μεταπωλητές πετρελαίου θέρμανσης (για τους οποίους η προθεσμία λήγει στις 14 Οκτωβρίου) έχουν ολοκληρώσει την εγκατάσταση.
Οι εκπρόσωποι των εταιριών εμπορίας ανέφεραν ακόμη ότι οι πωλήσεις καυσίμων δείχνουν ενθαρρυντικά σημεία, καθώς στα καύσιμα κίνησης (βενζίνες και πετρέλαιο κίνησης) η κατανάλωση έχει σταθεροποιηθεί και δεν αποκλείεται στο τέλος του χρόνου να κλείσει με θετικό πρόσημο. Η άνοδος αποδίδεται κατά ένα μέρος στον τουρισμό αλλά κυρίως στην επανεκκίνηση των μεγάλων έργων που δημιούργησαν ανάγκες για κίνηση φορτηγών, μηχανημάτων οδοποιίας κλπ.
Ο ΣΕΕΠΕ ζητά τέλος να καταργηθεί το σύστημα της προκαταβολής του Ειδικού Φόρου από τις εταιρίες κατά των εκτελωνισμό των καυσίμων και να ισχύσει περίοδος πίστωσης τουλάχιστον 10 ημερών σε πρώτη φάση ώστε να αντιμετωπισθεί ως ένα βαθμό το πρόβλημα ρευστότητας στην αγορά.
Πηγή: Το Βήμα