Τετάρτη, 4 Δεκεμβρίου 2024, 7:08:38 μμ
Τετάρτη, 04 Δεκεμβρίου 2024 10:17

Στ. Παραστατίδης προς κυβέρνηση: Πότε θα υλοποιήσετε την εξαγγελθείσα δήθεν μεταρρύθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης;

Επίκαιρη ερώτηση προς τον κ. Υπουργό Παιδείας, που θα συζητηθεί στην Ολομέλεια της Βουλής, κατέθεσε ο Βουλευτής Κιλκίς και υπεύθυνος ΚΤΕ Παιδείας ΠΑΣΟΚ - Κίνημα Αλλαγής Στέφανος Παραστατίδης. Να υπενθυμίσουμε ότι πρόσφατα ο κ. Παραστατίδης με αφορμή τις εξαγγελίες του κ. Κυριάκου Πιερρακάκη από το Κιλκίς, καταλόγισε προχειρότητα και θεσμικό έλλειμμα στην εξαγγελθείσα ίδρυση και λειτουργία Κέντρου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης -Κατάρτισης στο Κιλκίς.

Το πλήρες κείμενο της σχετικής επίκαιρης ερώτησης έχει ως εξής:

«Στις 18 Ιανουαρίου 2024, η Βουλή ψήφισε τον Ν.5082/2024, ο οποίος προέβλεπε μεταξύ άλλων τη δημιουργία των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.) με στόχο τη συγχώνευση των δομών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης σε ενιαία campuses. Σύμφωνα με τις δηλώσεις σας, επρόκειτο να ιδρυθούν 60 τέτοια campuses σε όλη τη χώρα, που θα συνδύαζαν  υποχρεωτικά 1 δομή Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Πρότυπο Επαγγελματικό Λύκειο Π.ΕΠΑ.Λ., ή Επαγγελματικό Λύκειο ΕΠΑ.Λ.), 1 Εργαστηριακό Κέντρο (Ε.Κ.), και τουλάχιστον μία εκ των ακολούθων δομών: Επαγγελματική Σχολή Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) και Σχολή Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.), δηλαδή τα πρώην Ι.Ε.Κ. Επίσης, ο ίδιος νόμος προβλέπει τη λειτουργία Γραφείου Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.), σε κάθε campus, το οποίο θα έχει ως αποστολή την παροχή υπηρεσιών συμβουλευτικής υποστήριξης σε μαθητές, μαθητευόμενους και καταρτιζόμενους που φοιτούν στις δομές του campus και θα στελεχώνεται από συντονιστές συμβούλους, ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς.  

Σε πανηγυρική μάλιστα εκδήλωση πριν από τη ψήφιση του νόμου, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός από το Πέραμα όπου επισκέφτηκε το Πρότυπο ΕΠΑ.Λ. δήλωνε: «Η πρώτη παρέμβαση για το υπουργείο Παιδείας είναι η δημιουργία Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Κ.Ε.Ε.Κ.). Η αρχή θα γίνει με 60 δομές, στις οποίες θα συνυπάρχουν τα Εργαστήρια Σχολικής Κατάρτισης (Επίπεδο 3 στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων), τα ΕΠΑ.Λ. (Επίπεδο 4) και τα Ι.Ε.Κ. (Επίπεδο 5), στις οποίες θα παρέχεται και στο Μεταλυκειακό έτος, δηλαδή η τάξη Μαθητείας. Αυτή η σύμπραξη στόχο έχει τη αποτύπωση των αναγκών της τοπικής κοινωνίας. Για παράδειγμα στην περίπτωση του Π.ΕΠΑ.Λ. Περάματος η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη αποτελεί μία ξεκάθαρη κατεύθυνση των ειδικοτήτων που θα αναπτυχθούν στο εν λόγω campus, στο οποίο θα ιδρυθεί και Ι.Ε.Κ. τους επόμενους μήνες». 

Στη συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή τον Ιανουάριο, είχαμε επισημάνει ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο για το οποίο η πολιτική ηγεσία (Πρωθυπουργός και υπουργός Παιδείας) πανηγύριζε, δεν είναι μεταρρύθμιση. Είναι βάπτιση. 

Τονίσαμε ότι πρόκειται για  ”Μία οργανωτικού τύπου παρέμβαση που συνεχίζει το ίδιο μοτίβο ενός άλλου νόμου που ψηφίσατε  για την επαγγελματική εκπαίδευση τρία μόλις χρόνια πριν: συγκεντρωτικές μεγαδομές και μοντέλα διοίκησης, που τίποτα ουσιαστικό δεν θα προσφέρουν στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση”.   

 Φαίνεται ότι οι σωστές επισημάνσεις μας τότε μάλλον εισακούστηκαν, αφού ένα χρόνο μετά, δεν έχουν καν ξεκινήσει οι διαδικασίες για την ίδρυση και λειτουργία των «νέων» δομών που προβλέπει ο νόμος. 

Όλες οι διοικητικές και κανονιστικές υποχρεώσεις που προβλέπονται στον Ν. 5082/2024, προκειμένου να υλοποιηθούν οι νέες πολυδιαφημισμένες δομές, παραμένουν ανεκτέλεστες: 

Δεν έχει εξειδικευτεί η αποστολή των campuses, δεν έχουν καθοριστεί οι αρμοδιότητες και ο τρόπος λειτουργίας των οργάνων διοίκησης των campuses, η διαδικασία και ο τρόπος επιλογής του Οργανωτικού Συντονιστή, τα Συμβούλια των campuses και φυσικά, δεν έχει ιδρυθεί, ούτε καν στα χαρτιά, κανένα campus μέχρι στιγμής.   

Επίσης και τα ΓΕΑΣ παραμένουν γράμμα κενό, όπως και η πρόσληψη συντονιστών συμβούλων, ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών. 

Αν η εξήγηση για αυτή την πλήρη ακινησία για την εφαρμογή ενός νόμου δεν είναι η αναγνώριση των προβλημάτων που επισημάναμε κατά την ψήφιση του, τότε πρόκειται για μια ακόμα προχειρότητα, πολιτική και διοικητική αδυναμία υλοποίησης πολιτικών επιλογών που η κυβέρνηση έχει παρουσιάσει ως προτεραιότητα.  

Τα προβλήματα όμως  της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, δεν μπορούν να χρονίζουν και να εντείνονται λόγω της έλλειψης πολιτικής αξιοπιστίας, σοβαρού σχεδιασμού και διοικητικής ικανότητας. 

 

Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός: 

 

  1. Για ποιον λόγο δεν έχουν εκδοθεί ακόμη οι απαραίτητες υπουργικές αποφάσεις και κοινές υπουργικές αποφάσεις, όπως αυτές προβλέπονται από τον ν. 5082/2024; 
  1. Θα εφαρμοστεί και εάν ναι, πότε, ο θεσμός αυτός που η κυβέρνηση παρουσίασε ψευδεπίγραφα ως μεγάλη μεταρρύθμιση; Υπάρχει χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των ρυθμίσεων που αφορούν στα πολυδιαφημιζόμενα campuses