Επειδή θέλουμε να είμαστε απολύτως ακριβείς σε όσα γράφουμε σχετικά με τον πολύπαθο δρόμο Νέα Σάντα-Κόμβος Ασσήρου καταχωρίζουμε όσα επί λέξει είπαν σχετικά πρόσφατα (σε ένα έργο που ξεκίνησε το 2010 συνιστά πρόσφατη δήλωση κάτι που λέχθηκε πριν ένα ή δυο χρόνια) ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο μέχρι προ τινος Περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας.
Μητσοτάκης: Προσωπική δέσμευση για να προχωρήσει σύντομα το έργο και να ολοκληρωθεί…
Ο Πρωθυπουργός λοιπόν στον πεζόδρομο της 25ης Μαρτίου την Άνοιξη του 2023 περιστοιχιζόμενος από τον κ. Τζιτζικώστα και από εκατοντάδες Κιλκισιώτες είπε:
«Και βέβαια οφείλουμε με την ευκαιρία αυτή να διορθώσουμε και αστοχίες του παρελθόντος, να διορθώσουμε ενδεχομένως και λάθη τα οποία έγιναν και εκκρεμότητες που αφορούν τα βασικά έργα υποδομής …να τις διορθώσουμε… Έχετε ένα δίκιο εδώ στο Κιλκίς να γκρινιάζετε και να παραπονιέστε για το γεγονός ότι ο δρόμος για την οδική σύνδεση με τη Θεσσαλονίκη δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.
Είμαι σε διαρκή επικοινωνία με τον Απόστολο Τζιτζικώστα, είναι κάπου εδώ βρίσκεται, έχετε την προσωπική μου δέσμευση ότι θα κάνουμε ότι πρέπει κι αν χρειαστεί να κηρυχτεί έκπτωτος κι ο ανάδοχος εργολάβος για να προχωρήσει το έργο το συντομότερο δυνατόν, έτσι ώστε να ολοκληρωθεί η οδική σύνδεση του Κιλκίς και να κλείσει κι αυτή η εκκρεμότητα ως προς τις βασικές υποδομές της Περιφερειακής σας Ενότητας.
Κι αυτό είναι μόνο ένα παράδειγμα του πως έχουμε κάνει πράξη τη δέσμευσή μας να μετατρέψουμε σε ένα απέραντο εργοτάξιο την χώρα»
Τζιτζικώστας: Τέλος 2024, το πολύ αρχές 2025 ο δρόμος θα είναι λειτουργικός
Αρχές 2024 ο κ. Τζιτζικώστας βρίσκεται στο Κιλκίς και στην Περιφερειακή Ενότητα στην κοπή της Βασιλόπιτας. Μεταξύ των σύντομων χαιρετισμών κι αυτός του συμβούλου Σταμάτη Παπουλίδη ο οποίος απευθυνόμενος στον τότε Περιφερειάρχη Απόστολο Τζιτζικώστα λέει πως ελπίζει εντός του 2024 να γίνουν πράξη όσα είχε ανακοινώσει ο κ. Τζιτζικώστας αναφορικά με τον δρόμο Νέα Σάντα-Κόμβος Ασσσήρου.
Παίρνει λοιπόν το λόγο ο κ. Τζιτζικώστας και αναφέρει τα ακόλουθα:
Μιας και το ανάφερε ο κ. Παπουλίδης, δεν είχα σκοπό να το πως γιατί η μέρα σήμερα δεν είναι για ανακοινώσεις κ.λ.π. αλλά θέλω να αναφερθώ στο δρόμο σ’ αυτόν τον πολύπαθο δρόμο.
Μας ταλαιπώρησε όλους και ξέρετε όλοι, ειδικά εσείς οι άνθρωποι της Περιφέρειας ότι ευθύνη της Περιφέρειας δεν υπάρχει για την καθυστέρηση αυτή. Η ευθύνη ήταν του εργολάβου και μάλιστα στις αλλεπάλληλες προσπάθειες που έκανε η Περιφέρεια να αλλάξει εργολάβο δεν κατέστη δυνατόν. Ευτυχώς όμως όλα αυτά ανήκουν στο παρελθόν. Πλέον ο εργολάβος αποχώρησε, μπορέσαμε να προχωρήσουμε στον επόμενο με βάση το νόμο για τους διαγωνισμούς που είχαν γίνει κι έτσι λοιπόν στις επόμενες εβδομάδες υπογράφουμε και ξεκινάει και πάλι για να ολοκληρωθεί πια το σημαντικό αυτό έργο για το οποίο δικαίως οι συμπολίτες και όλοι μας, αφού όλοι μας χρησιμοποιούμε το δρόμο αυτό, έχουμε αγανακτήσει.
Η ολοκλήρωση του έργου αυτού θα γίνει όπως έχουμε δεσμευτεί – μας καθυστέρησαν λίγο οι γραφειοκρατικές διαδικασίες- στα τέλη του 2024 αρχές του 2025- το ξαναλέω ανάλογα με τις γραφειοκρατικές διαδικασίες αναφορικά με την παράδοση παραλαβή του έργο από το νέο εργολάβο- το ξαναλέω το πολύ αρχές του 2025 το έργο αυτό θα είναι λειτουργικό και θα εξυπηρετεί το Κιλκίς και την Κ. Μακεδονία ευρύτερα.
Αυτά δήλωσε ο κ. Τζιτζικώστας με τον οποίο όπως είχε δηλώσει νωρίτερα ο κ. Πρωθυπουργός ήταν σε διαρκή επικοινωνία μαζί του.
Ερημιά στο εργοτάξιο
Ερχόμαστε λοιπόν στις μέρες μας και ο κ. Σταμάτης Παπουλίδης και η παράταξή του «Πράξεις για τη Μακεδονία» τον Ιούλιο του 2024 υποβάλλουν ερώτηση προς τον κ. Τζιτζικώστα ζητώντας ενημέρωση που βρίσκεται το έργο. Κι αυτό επειδή το εργοτάξιο είναι έρημο και δεν εκτελείται κανένα έργο.
Μπίλλιας: Τέλος Σεπτεμβρίου2025
η παράδοση
Στις 26 Ιουλίου 2024 λοιπόν ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Παρίσης Μπίλλιας απαντά ως εξής:
Σε απάντηση της ερώτησης της παράταξης του Περιφερειακού Συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας "ΠΡΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ" με θέμα : «Ανάθεση σύμβασης έργου που αφορά την αποπεράτωση του Οδικού Άξονα Θεσσαλονίκη - Κιλκίς - Δοϊράνη, Τμήμα από Α/Κ Ασσήρου έως Ν.Σάντα, στην εταιρεία ΙΝΤΡΑΚΑΤ» σας ενημερώνουμε τα εξής:
α. Η Σύμβαση Κατασκευής του Έργου υπεγράφη στις 23.04.2024 και έλαβε ΑΔΑ: 9ΙΥΚ7ΛΛ-Δ30 και ΑΔΑΜ: 24SYMV014647497 2024-4-23.
β. Με βάση το Χρονοδιάγραμμα Εργασιών (όπως και την υπογραφείσα Σύμβαση), το Έργο προβλέπεται να ολοκληρωθεί στις 30.09.2025.
Τι ακριβώς διαπραγματεύτηκαν;
Δεν θα σχολιάσουμε ότι η παράδοση του έργου προβλέπονταν συμβατικά στο τέλος Σεπτεμβρίου 2025 όταν ο κ. Τζιτζικώστας δεσμεύονταν πως το πολύ αρχές 2025 ο δρόμος θα είναι λειτουργικός.
Ύστερα από 14 χρόνια οι πέντε έξι μήνες διαφορά αποτελούν ασήμαντη λεπτομέρεια.
Άλλο είναι το κρίσιμο θέμα.
Ο νέος ανάδοχος εργολάβος δεν έχει πατήσει το ποδάρι του στο εργοτάξιο και οι πληροφορίες από όλες τις πλευρές αναφέρουν πως αρνείται να συνεχίσει τις εργασίες επικαλούμενος τις χαμηλές τιμές!
Υποθέτουμε ότι όταν υπογράφηκε η σύμβαση, τον Απρίλιο του 2024, προβλέπονταν και τιμές και προϋπολογισμός και πάντα όσα απαιτεί η νομική μορφή της ανάθεσης ενός έργου σε μια κατασκευάστρια εταιρεία.
Για ποιες χαμηλές τιμές λοιπόν κάνει λόγο η εταιρεία;
Τι άλλαξε τόσο δραματικά από την επομένη της υπογραφής της σύμβασης ώστε να αιτείται αύξηση του προϋπολογισμού του έργου;
Τι ακριβώς διαμείφθηκε μεταξύ Περιφέρειας και δεύτερου ανάδοχου ώστε αμέσως μετά την υπογραφή της η εταιρεία να ζητεί μεγαλύτερο μπάτζετ;
Αν η σύμβαση υπογράφηκε με τις τιμές του διαγωνισμού του 2010, δόθηκε κάποια υπόσχεση στη νέα ανάδοχο εταιρεία ότι θα λάβει πρόσθετη «αποζημίωση» ώστε να εξισορροπηθεί η μεγάλη αύξηση τιμών από τότε έως το 2024 όταν και υπογράφηκε η νέα σύμβαση;
Αν όχι, γιατί δεν εγκαλείται η εταιρεία;
Αν ναι, γιατί δεν εκπληρώνουν τα υπεσχημένα στην εταιρεία;
Αυτά τα κωμικοτραγικά συμβαίνουν σε ένα έργο το οποίο υπό κανονικές συνθήκες, δηλαδή σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος, θα απαιτούνταν κάπου 14 μήνες για να ολοκληρωθεί (μια ισιάδα 15 χιλιομέτρων είναι) και στην καθ’ ημάς Ανατολή της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας απαιτήθηκαν 14 χρόνια για την κατασκευή του 60%.
Θ.Π.