Είναι μια επιβεβαίωση όσων υποστηρίζαμε πριν δυο χρόνια όταν για ακατανόητους λόγους επιλέχθηκε ο Σταθμός Προμαχώνα και μόνον αυτός για να δέχεται τον οδικό τουρισμό από τον βορρά, υπονομεύοντας την τουριστική βιομηχανία της βόρειας Ελλάδας. Εξηγήσαμε τότε ότι οι Εύζωνοι αποτελούν την κύρια οδική πύλη της χώρας, και με τον αποκλεισμό τους η χώρα μας δυσχεραίνει την προσέλευση τουριστών από τα δυτικά Βαλκάνια και τη Μεσευρώπη.
Περί τα μέσα Ιουλίου εξεγέρθηκαν οι ξενοδοχειακοί φορείς της Χαλκιδικής και της Πιερίας κατά της εξόφθαλμης ανοησίας για να υποχρεωθεί η κυβέρνηση και να επιστρέψει στη λογική, επιτρέποντας την είσοδο τουριστών και από τους Ευζώνους.
Χάριν της ιστορίας να θυμίσουμε επίσης ότι η δική μας αντίδραση εκδηλώθηκε από τον Μάιο, χωρίς δυστυχώς να συγκινήσει ούτε καν τους τοπικούς μας «παράγοντες».
Υπενθυμίζουμε επίσης ότι μόνιμο αίτημα των αστυνομικών μας αποτελεί η ενίσχυση του εκεί Συνοριακού Τμήματος.
Σε μια κανονική χώρα όπου η κατανομή των αστυνομικών δυνάμεων θα υπάκουε σε ορθολογικά κριτήρια δεν θα χρειάζονταν καν να εγερθεί παρόμοιο αίτημα. Αλλά όπως αναφέραμε αυτό θα συνέβαινε σε μια κανονική χώρα.
Και για του λόγου το αληθές ιδού τι αναφέρουν οι αστυνομικοί του Κιλκίς (ΕΑΣΥ ν. Κιλκίς) σε εντελώς πρόφατη συνάντηση της νέας διοίκησής τους με τον αστυνομικό διευθυντή Δημ. Δεϊμερτζίδη:
“ Ενίσχυση Τμήματος Διαβατηριακού Ελέγχου Ευζώνων: Αναπτύχθηκε και συζητήθηκε εκτενώς το θέμα της ένταξης του ΤΔΕ Ευζώνων στις περιοχές αυξημένου τουριστικού ενδιαφέροντος και την μετέπειτα μηδενική ενίσχυσή του με εξωτερικές αποσπάσεις. Σε αντίθεση, το ΤΔΕ Προμαχώνα, αν και από τις 01/04/2024 έχει απλοποιηθεί ο διαβατηριακός έλεγχος με την ένταξη της Βουλγαρίας στο Schengen, ενισχύθηκε σημαντικά.
Τα φετινά στοιχεία
Μεγάλη άνοδο καταγράφουν από την αρχή του έτους οι οδικές αφίξεις, που επίσης αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι του εισερχόμενου τουρισμού, αν και η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη των επισκεπτών- κυρίως από τις Βαλκανικές χώρες- είναι μειωμένη σε σύγκριση με τις αεροπορικές αφίξεις.
Σύμφωνα με τα στοιχεία από τους μεθοριακούς σταθμούς της χώρας, τα οποία επεξεργάστηκε το ΙΝΣΕΤΕ, την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου καταγράφηκαν 2,5 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις, έναντι 2,2 εκατ. της περιόδου Ιανουαρίου-Μαΐου 2023, παρουσιάζοντας αύξηση κατά +13,3%/+296 χιλ. οδικές αφίξεις. Μόνο το Μάιο, οι οδικές αφίξεις σε σύγκριση με πέρσι σημείωσαν άνοδο 38% (έφτασαν τις 770 χιλιάδες).
Είναι χαρακτηριστικό πως στο πεντάμηνο η πλειονότητα των μεθοριακών σταθμών παρουσίασε αύξηση.
Η μεγαλύτερη αύξηση σε απολυτές διαφορές κατά +97 χιλ./+40,2% σημειώθηκε στο σταθμό των Κήπων με 337 χιλ., και η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση κατά +45 χιλ./+161,1% στο σταθμό του Κυπρίνου με 72 χιλ. αφίξεις. Οι περισσότερες οδικές αφίξεις καταγράφηκαν στο σταθμό των Ευζώνων (532 χιλ.) με την αύξηση να ανέρχεται σε +42 χιλ./+8,5%. Στο σταθμό του Προμαχώνα σημειώθηκαν 330 χιλ. αφίξεις με την αύξηση να φτάνει το +30 χιλ./+10,2%.
Μείωση κατέγραψε ο σταθμός της Κρυσταλλοπηγής κατά -20,7%/-57 χιλ. με 219 χιλ. αφίξεις και ο σταθμός της Δοϊράνης με τις αφίξεις να διαμορφώνονται σε 53 χιλ. καταγράφοντας μείωση -2 χιλ./-3,2%.
Επίσης στο πεντάμηνο, οι αφίξεις από την Αλβανία μειώθηκαν κατά -340 χιλ./-6,7% και διαμορφώθηκαν σε 562 χιλ. Αντίθετα, η αύξηση από την Βουλγαρία ανέρχεται σε +136 χιλ. /+20,6% με 797 χιλ. αφίξεις και από την Τουρκία σε +134 χιλ./+47,0% με τις οδικές αφίξεις να διαμορφώνονται σε 419 χιλ. Τέλος, η αύξηση από την Βόρεια Μακεδονία ανήλθε σε +66 χιλ./+9,7% με τις οδικές αφίξεις να διαμορφώνονται σε 748 χιλιάδες.
Οι περισσότεροι επισκέπτες που έρχονται στην Ελλάδα οδικώς, καταλήγουν σε μεγάλο ποσοστό στην Πιερία, στη Θάσο, στη Χαλκιδική, στην Καβάλα, αλλά και στα Επτάνησα. Για φέτος μάλιστα η Πιερία προβλέπει σε ακόμη μεγαλύτερη άνοδο των οδικών αφίξεων από τις γειτονικές βαλκανικές χώρες και από την Κεντρική Ευρώπη και η παρουσία των τουριστών γίνεται ιδιαίτερα αισθητή στις παραλίες της Λεπτοκαρυάς και του Πλαταμώνα.
Σύμφωνα με παλαιότερη μελέτη, ο οδικός τουρισμός αποτελεί ένα σημαντικό τμήμα του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα, ιδιαίτερα για την Βόρεια Ελλάδα (Θράκη, Μακεδονία, Ήπειρος), αλλά χαρακτηρίζεται από σχετικά χαμηλή μέση κατά κεφαλήν δαπάνη (185 ευρώ έναντι 731 ευρώ για τον υπόλοιπο τουρισμό και 564 ευρώ για το σύνολο του εισερχόμενου τουρισμού), ως απόρροια της χαμηλής μέσης διάρκειας παραμονής (4,0 διανυκτερεύσεις έναντι 8,9 και 7,4 αντίστοιχα) αλλά και της χαμηλής μέσης δαπάνης ανά διανυκτέρευση (47 ευρώ έναντι 82 ευρώ και 76 ευρώ αντίστοιχα).