Σάββατο, 23 Νοεμβρίου 2024, 9:26:34 μμ
Δευτέρα, 28 Οκτωβρίου 2024 09:48

Οι ράθυμοι των Αθηνών ας μην συντονίζονται με τις σκοπιμότητες των εταιρειών

Με αφορμή το νέο θανατηφόρο τροχαίο στο δρόμο-καρμανιόλα Πολυκάστρο-Χαάστρα

Νέο θανατηφόρο τροχαίο στο δρόμο – καρμανιόλα της ΠΑΘΕ, στη διαδρομή Πολύκαστρο-Χαλάστρα όπου η εικόνα του δρόμου λίγο απέχει από εκείνου ενός καρόδρομου.

Στο ύψος του Λιμνοτόπου τα μεσάνυχτα Σαββάτου προς Κυριακή 27 Οκτωβρίου ένα Ι.Χ. επιβατικό αυτοκίνητο συγκρούστηκε πλαγιομετωπικά με φορτηγό. Ο οδηγός του Ι.Χ. βρήκε τραγικό θάνατο. Και ως είθισται για τα αίτια του δυστυχήματος θα ερευνήσει  το ΑΤ Παιονίας.

Πλαγιομετωπική σύγκρουση στο δρόμο είσοδο έξοδο της χώρας προς την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη. Στο δρόμο που αποτελεί προέκταση του αυτοκινητόδρομου 10 του διευρωπαϊκού δικτύου.

Πλαγιομετωπική σε ένα δρόμο που όφειλε να είναι η βιτρίνα της χώρας μας και ουσιαστικά αποτελεί ένα καρόδρομο. Όποιος το διανύει μόνο γνωρίζει την κάκιστη κατάσταση του ασφαλτοτάπητα, χώρια η μια λωρίδα ανά κατεύθυνση, χώρα η έλλειψη διαχωριστικού στηθαίου.

Αυτά τα 40 τόσα χιλιόμετρα είναι τα μοναδικά της ΠΑΘΕ (Πάτρα, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Εύζωνοι) που δεν κατασκευάστηκαν με προδιαγραφές αυτοκινητόδρομου. Παραμένουν ως έχουν από τη δεκαετία του ‘70.

Κι όταν η τοπική κοινωνία ύψωσε δειλά την φωνή της για να διεκδικήσει αυτό που ολόκληρη η Βόρεια Ελλάδα όφειλε να πράξει, ξεκίνησε το κράτος να …παίζει καθυστέρηση.

Αφού κατασκευάστηκε, δεκαετίες μετά,  και η Εγνατία, εφευρέθηκε η δικαιολογία: Η αναβάθμιση του τμήματος της ΠΑΘΕ θα προέλθει μέσα από τη συμπερίληψή του ως καθέτου στη Εγνατία στην παραχώρηση της εν λόγω μεγαλύτερης οδικής αρτηρίας της χώρας σε ιδιώτη.

Από το 2012 ξεκίνησε η προεργασία για την παραχώρηση της Εγνατίας. Ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2017 κι αφού οι Θεσμοί τα τελευταία χρόνια έθεσαν επιτακτικά το ζήτημα των καθυστερήσεων έναντι των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η χώρα. Κάκιστοι Θεσμοί, βλέπετε.

Τέλος πάντων ο διαγωνισμός ξεκίνησε και 15 Ιουλίου του 2021 –θα προσέξατε την  ταχύτητα που σκοτώνει- το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε στην αποσφράγιση των Φακέλων Β’ των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών που κατατέθηκαν την 01/04/2021 .

Την επόμενη ημέρα – τόση βιασύνη….- το ΤΑΙΠΕΔ ζήτησε βελτιωμένη προσφορά για την Εγνατία Οδό.

Και ώ του θαύματος: στις 30 Αυγούστου 2021 η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. ανακοινώνει  ότι το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ ανακήρυξε την ένωση προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.  (75%) – EGIS PROJECTS S.A. (25%), ως Προτιμητέο Επενδυτή για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων της, για χρονική περίοδο 35 ετών. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της εταιρείας, η δεσμευτική προσφορά ανέρχεται σε €1.496.100.000. 

Πότε νομίζετε, μετά την ανακήρυξή  ως προτιμητέου επενδυτή, υπεγράφη η παραχώρηση;

Τρία χρόνια μετά: Στις 29 Μαρτίου 2024 υπογράφηκε η σύμβαση για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. και EGIS PROJECTS S.A. Η σύμβαση υπεγράφη αφενός μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του ΤΑΙΠΕΔ, εταιρείας-μέλος του Υπερταμείου, και αφετέρου της εταιρείας ΝΕΑ ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. ως παραχωρησιούχου της κοινοπραξίας και των αρχικών μετόχων, έναντι προσφοράς ύψους 1.496.100.000 ευρώ, η οποία θα επαναϋπολογιστεί με βάση τις προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης κατά την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης.

Σε όλο αυτό το διάστημα είναι δεκάδες τα τροχαία δυστυχήματα και βαρύτατος ο φόρος αίματος.

Να θυμίσουμε: Εντός πέντε ετών από την έναρξη της παραχώρησης θα ολοκληρωθούν σημαντικές επενδύσεις άνω των 420 εκατ. ευρώ για την ανάταξη του οδικού άξονα και την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων. Μεταξύ των έργων περιλαμβάνεται η αναβάθμιση του οδικού άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι ώστε να αποκτήσει τεχνικές προδιαγραφές κλειστού αυτοκινητόδρομου.

Τελειώσαμε έστω και τώρα; Ξεκίνησε να μετράει η πενταετία; Δυστυχώς όχι, είναι πολλά να γίνουν ακόμα.

Τα πέντε χρόνια θα μετρήσουν από την παράδοση και παραλαβή του δρόμου στο κοινοπρακτικό σχήμα. Μέχρι τότε έχουμε ακόμα δρόμο.

Τα επόμενα βήματα της διαδικασίας περιλαμβάνουν την κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης από τη Βουλή, το χρηματοοικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής με την καταβολή του τιμήματος, και κατόπιν την εκπλήρωση όλων των συμβατικών προϋποθέσεων παράδοσης-παραλαβής. Και είναι κάμποσα καθώς απαιτείται η σύμπηξη ενός σχήματος εκμετάλλευσης κ.α.

Μέσα στο 2024 προβλεπόταν η έναρξη της παραχώρησης.

Φτάσαμε Νοέμβριο του 2024 κι ακόμα δεν λέει να περάσει από τη Βουλή. Υπάρχει έστω και ένας που πιστεύει πως θα τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα;

Ένας 40χρονος έχασε τη ζωή του τα μεσάνυχτα Σαββάτου προς Κυριακή στο δρόμο – καρμανιόλα.

Να ελπίσουμε πως θα είναι το τελευταίο θύμα;

Να το ελπίσουμε και να το ευχηθούμε συνάμα. Μαζί με την ευχή να φωτίσει ο Πανάγαθος κάποιους ράθυμους των Αθηνών για να συντονίσουν τα βήματά τους κατά το συμφέρον των πολιτών κι όχι κατά τις σκοπιμότητες των εταιρειών.

Θ.Π.