Κυριακή, 28 Ιουλίου 2024, 7:34:18 μμ
Τετάρτη, 08 Ιουνίου 2011 16:41

Αναφορές της μελέτης επικαιροποίησης Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης στο νομό Κιλκίς

konstantinidis-panagiotis
(δημοσιεύουμε το δεύτερο τμήμα της εισήγησης του κ. Παναγιώτη Κωνσνταντινίδη σε εκδήλωση της Περιφερειακής Ενότητας Κιλκίς  με θέμα το Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης και τη σύνδεση του ν. Κιλκίς με αυτό, τα πλεονεκτήματα, τις αδυναμίες κ.ο.κ.. Όπως θα διαπιστώσει ο αναγνώστης πρόκειται για την πρώτη δημόσια και  εκτενή παρουσίαση του μείζονος αυτού θέματος στο οποίο δεν αποδόθηκε η προσήκουσα σημασία, τουλάχιστον στο επίπεδο του δημόσιου διαλόγου)
Ο κ. Παναγιώτης Κωνσταντινίδης είναι οικονομολόγος, επιστημονικός συνεργάτης της Αναπτυξιακής Κιλκίς.
Άρθρο 1. Ορισμός και Περιεχόμενο του ΡΣΘ
Ως πεδίο αναφοράς για την εφαρμογή του παρόντος καθορίζεται η περιοχή που περιλαμβάνεται στα διοικητικά όρια των ΟΤΑ των νομών Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής και Κιλκίς, οι δήμοι Πέλλας και Γιαννιτσών του νομού Πέλλας, οι δήμοι Αλεξάνδρειας, Μελίκης και Πλατέως του νομού Ημαθίας και οι δήμοι Αιγινίου, Κολινδρού, Μεθώνης και Πύδνας του νομού Πιερίας.
Άρθρο 4. Συμβούλιο Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος
1. Το παραπάνω Συμβούλιο αποτελεί το όργανο για την παρακολούθηση της πραγματοποίησης των στόχων του Ρυθμιστικού Σχεδίου. Το Συμβούλιο απαρτίζεται από μία ευρεία και πολυμερή σύνθεση, η οποία περιλαμβάνει:
δ) Έναν εκπρόσωπο από κάθε Νομαρχιακό Συμβούλιο της περιοχής ευθύνης του Οργανισμού σύνολο έξι (6) μέλη (Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής, Πιερίας, Ημαθίας, Πέλλας, Κιλκίς)
Άρθρο 5. Εκτελεστική Επιτροπή
1. Τον ΟΡ.ΘΕ. διοικεί εννεαμελής Εκτελεστική Επιτροπή (ΕΕ) η οποία απαρτίζεται από τον Πρόεδρο και τον Αντιπρόεδρο και επτά (7) μέλη, εκ των οποίων Πρόεδρος, Αντιπρόεδρος και ένα μέλος διορίζονται με απόφαση του Εποπτεύοντα Οργανισμού και οι υπόλοιποι έξι (6) αναδεικνύονται, τρεις (3) από τις τρεις ΤΕΔΚ Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής, Κιλκίς και οι τρεις (3) από τα τρία Νομαρχιακά Συμβούλια Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής, Κιλκίς.
Άρθρο 11. Χωροταξική οργάνωση
2.4. Χωρική ενότητα Κιλκίς
Περιλαμβάνει τους όλους δήμους του νομού Κιλκίς.
3.1. Αναπτυξιακοί άξονες διεθνούς, εθνικής και μητροπολιτικής επιρροής.
Διαμορφώνονται τρεις άξονες με διαφοροποιημένα χαρακτηριστικά:
- Βόρειος αναπτυξιακός άξονας, στην κατεύθυνση Θεσσαλονίκη – Κιλκίς, με κύριο αναπτυξιακό χαρακτηριστικό τις βιομηχανικές συγκεντρώσεις και τη σύνδεση με τον βαλκανικό και ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο.
3.4. Πόλοι ανάπτυξης ενδοπεριφερειακής εμβέλειας.
- Πόλος βιομηχανίας – μεταποίησης (Κιλκίς)
4.3. Αστικά κέντρα χωρικών ενοτήτων
- Χωρική ενότητα Κιλκίς: Κιλκίς, Πολύκαστρο, Αξιούπολη, Γουμένισσα
Άρθρο 16. Οικονομία της πόλης και της Μητροπολιτικής Περιοχής
1. Τομεακές Αναπτυξιακές Κατευθύνσεις και Προτεραιότητες
β. Δευτερογενής Τομέας
Αποφόρτιση Π.Σ.Θ. προς όμορους Νομούς και ζώνες: Κιλκίς (Αξιούπολη, Πολύκαστρο, Γουμένισσα, Σταυροχώρι), Ημαθία – Πέλλα (Γιαννιτσά, Αλεξάνδρεια, Πλατύ), Πιερία (Αιγίνειο), Λαγκαδά, Χαλκιδική
Άρθρο 19. Αναπλάσεις, δημόσιος χώρος, ιστορικά σύνολα και μνημεία -
Κατευθύνσεις πολιτικής για την προστασία και ανάδειξη της ιστορικής,
πολιτιστικής και αρχιτεκτονικής κληρονομιάς στην Μητροπολιτική Περιοχή
Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης
2. Τα ιστορικά κέντρα των πόλεων της περιοχής οριοθετούνται μετά από μελέτη και προωθούνται μελέτες, προγράμματα και μέτρα για την προστασία και ανάδειξή τους. Προβλέπονται κυρίως:
α) Μελέτες του φυσικού τοπίου
β) Προγράμματα αναπλάσεων ελευθέρων χώρων, πλατειών και κεντρικών δρόμων και πεζοδρομήσεων, σε σύνδεση με το πολιτιστικό απόθεμα (μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς χώρους κλπ.), ώστε να αναδειχθεί η εικόνα του ιστορικού κέντρου.
γ) Μελέτες και μέτρα που να εξασφαλίζουν τη χρήση του ιστορικού κέντρου από μόνιμους κατοίκους, εργαζόμενους και επισκέπτες σε όλη τη διάρκεια της ημέρας, και να αποτρέπουν την τμηματική ερήμωσή του.
δ) Μελέτες και μέτρα με στόχο την εφαρμογή ειδικών όρων δόμησης και χαμηλού συντελεστή δόμησης, άλλων πολεοδομικών κανονισμών και κινήτρων ώστε να προστατευθεί η μορφή του ιστορικού κέντρου, η πυκνότητα της δόμησης αλλά και στοιχεία που είναι άρρηκτα δεμένα με την ιδιομορφία κάθε περιοχής.
Η εφαρμογή των ανωτέρω αφορά τα ιστορικά κέντρα της Θεσσαλονίκης, και των πόλεων του Κιλκίς, Γουμένισσας και Γιαννιτσών.
3. Τομέας έρευνας
Η στόχευση του τομέα της Έρευνας είναι παραπλήσια της αντίστοιχης για την εκπαίδευση. Θα πρέπει να συνδέεται πιο έντονα και άμεσα με τα παραγωγικά κέντρα (και για τους τρεις τομείς παραγωγής) για ευνόητους λόγους διευκόλυνσης των τεχνολογιών και προώθησης της διαδικασίας της έρευνας και βεβαίως των αποτελεσμάτων της.
Η εξειδίκευση αυτή διευρύνει χωρικά τις επιλογές για εγκατάσταση ή μετακίνηση ερευνητικών φορέων εντός της περιοχής ευθύνης. Προς αυτή την κατεύθυνση μπορούν να συμπεριληφθούν και οι ζώνες με ένταση στον δευτερογενή και τον  τριτογενή (πρωτίστως) αλλά και τον πρωτογενή (δευτερευόντως) τομέα παραγωγής.
Επίσης, τα περιφερειακά αστικά κέντρα (Γιαννιτσά, Κιλκίς κ.α.) προσφέρονται για εγκαταστάσεις ιδρυμάτων έρευνας, τόσο μεμονωμένα όσο και με την οργανωμένη μορφή τεχνολογικών πάρκων.
6. Τομέας Αθλητισμού
Οι πολιτικές στον τομέα του αθλητισμού συνίστανται:
 Κατασκευή αθλητικών πυρήνων Α τάξεως σε όλους τους οικισμούς της περιοχής μελέτης. Κατασκευή αθλητικών πυρήνων Β τάξεως σε Γιαννιτσά, Κιλκίς, Αλεξάνδρεια, Πολύγυρο, Μουδανιά καθώς και σε όλους τους δήμους της χωρικής ενότητας Μητροπολιτικού Κέντρου.
7. Τομέας Αναψυχής – Τουρισμού
Οι πολιτικές στον τομέα αναψυχής – τουρισμού συνίστανται:
Νομός Κιλκίς. Προστασία και ανάδειξη του ιδιαίτερα αξιόλογου ορεινού όγκου (Πάϊκο) με τους παραδοσιακούς οικισμούς, τη Γουμένισσα (παλιό παραδοσιακό κέντρο οινοποιίας) και τη Δοϊράνη.
Άρθρο 21. Μεταφορές και δημόσια συγκοινωνία
3 Ατομικές Επιβατικές Μεταφορές
3.15 Μετατρέπονται σε αυτοκινητοδρόμους 2+2 λωρίδων + ΛΕΑ κατ’ ελάχιστον οι οδικές συνδέσεις της Θεσσαλονίκης με το Κιλκίς, τα Γιαννιτσά, την Αλεξάνδρεια, τον Πολύγυρο καθώς και οι συνδέσεις Πολυγύρου με Ν. Μουδανιά, με Νικήτη και Ν. Μαρμαρά και με Βουρβουρού Χαλκιδικής.
Άρθρο 23. Ασφάλεια και Προστασία
3. Πλημμυρικά φαινόμενα
3.2 Προτεινόμενα μέτρα αντιμετώπισης και πρόληψης πλημμυρικών φαινομένων:
 Η οριστική διευθέτηση της κοίτης του Ποταμού Γαλλικού από το δέλτα στην περιοχή του Καλοχωρίου μέχρι την περιοχή Κολχίδος - Κιλκίς.
 Κατασκευή φραγμάτων αποταμίευσης νερού στους χειμάρρους Αγιάχ (Ηλιόλουστου) και Σελιμλή Ποντοηρακλείας Κιλκίς για τη συγκέντρωση 15 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων νερού ετησίως, και την πρόληψη πλημμυρών στις αποξηραμένες λίμνες Αρτζάν και Αματόβου.
 Κατασκευή φραγμάτων αποταμίευσης νερού στο χείμαρρο Γοργόπη στη δεξιά όχθη του Αξιού, κοντά στη Γουμένισσα για τη συγκέντρωση 10 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων νερού ετησίως.
Άρθρο 31. Προστασία εδαφικών πόρων
4. Μέτρα
Σχέδιο διαχείρισης αποκατάστασης όξινων εδαφών Νομού Κιλκίς. Ο περιορισμός των αιτιών που προκαλούν την οξίνιση θα πρέπει να αποτελεί το κύριο μέλημα του διαχειριστικού σχεδίου. Η εγκατάσταση βαθύρριζων καλλιεργειών σε κεκλιμένα εδάφη, η εφαρμογή του ενδεικνυόμενου τύπου άρδευσης, η ορθολογική χρήση λιπασμάτων, καθώς και η δημιουργία κατάλληλων αντιδιαβρωτικών έργων, θα μειώσουν τον κίνδυνο επέκτασης του φαινομένου οξίνισης εδαφών. Σε ήδη υποβαθμισμένα εδάφη, πρέπει να εφαρμοστούν τα κατάλληλα μέτρα αποκατάστασης, κυρίως μέσω ασβέστωσης.
- Χωρική ενότητα Κιλκίς
Περιλαμβάνει τους όλους δήμους του νομού Κιλκίς.
Προτείνεται η ενδυνάμωση όλων των κέντρων με τις απαραίτητες υποδομές και λειτουργίες ανάλογα με το επίπεδο τους ώστε να δημιουργηθεί ένα ισχυρό δίκτυο οικισμών. Προωθείται η οργάνωση των δραστηριοτήτων σε ζώνες και οργανωμένους υποδοχείς σε θέσεις με πολύ καλή υπερτοπική προσπελασιμότητα (ζώνη μεταποιητικής και εμπορικής δραστηριότητας για αποσυμφόρηση Π.Σ.Θ στο Σταυροχώρι και σύνδεση με Πολύκαστρο, Γουμένισσα, Αξιούπολη και περιοχές ΠΟΑΠΔ νότια για αποσυμφόρηση του ΠΣΘ) και δημιουργία εμπορευματικών ζωνών στον άξονα Θεσσαλονίκη - Κιλκίς. Επίσης προτείνεται η ανάδειξη των πολιτιστικών και φυσικών πόρων και η ανάπτυξη δραστηριοτήτων εναλλακτικών μορφών τουρισμού.
Άρθρο 34. Οργάνωση στρατηγικών αξόνων, πόλων ανάπτυξης και πλέγματος κέντρων
1 Στρατηγικοί άξονες
1.1 Αναπτυξιακοί άξονες διεθνούς, εθνικής και μητροπολιτικής επιρροής. Διαμορφώνονται τρεις άξονες με διαφοροποιημένα χαρακτηριστικά:
- Βόρειος αναπτυξιακός άξονας, στην κατεύθυνση Θεσσαλονίκη – Κιλκίς, με κύριο αναπτυξιακό χαρακτηριστικό τις βιομηχανικές συγκεντρώσεις και τη σύνδεση με τον βαλκανικό και ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο. Κατά μήκος αυτού του άξονα χωροθετούνται δραστηριότητες δευτερογενούς τομέα σε οργανωμένους υποδοχείς.
2 Πόλοι ανάπτυξης
2.1 Πόλοι ανάπτυξης διεθνούς και Μητροπολιτικής εμβέλειας
- Πόλος βιομηχανίας – μεταποίησης (Κιλκίς).
Το Κιλκίς με τη βιομηχανική του περιοχή και την συγκέντρωση επιχειρήσεων του δευτερογενούς τομέα τόσο στη Νέα Σάντα όσο και στο Πολύκαστρο και Αξιούπολη μπορεί να ενισχυθεί και περαιτέρω με όλες τις απαραίτητες υποδομές και υπηρεσίες ώστε να προσελκύσει και ένα τμήμα των αντίστοιχων δραστηριοτήτων που συνωστίζονται στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης.

3 Κέντρα
Αστικά κέντρα Χωρικών Ενοτήτων:
-    Κιλκίς, Πολύκαστρο, Αξιούπολη, Γουμένισσα
Άρθρο 35. Ανάδειξη πολιτιστικής κληρονομιάς και προστασία των μνημείων και των ιστορικών τόπων
Για κάθε μία χωρική ενότητα και υποενότητα προτείνονται οι παρακάτω κατευθύνσεις και μέτρα:
4. Χωρική ενότητα Κιλκίς
Ιστορικά κέντρα οικισμών :
Προωθούνται μελέτες για την οριοθέτηση των ιστορικών κέντρων των πόλεων Κιλκίς και Γουμένισσας. Προστατεύονται και αναδεικνύονται τα μνημεία και οι αρχαιολογικοί χώροι, και θεσπίζονται ρυθμίσεις για την προστασία του παραδοσιακού ιστού, των ιστορικών κτισμάτων και εγκαταστάσεων και του φυσικού τοπίου, καθώς και αναπλάσεις κεντρικών πλατειών και οδών.

Σύνολα με ιδιαίτερα πολεοδομικά και αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά:
Προωθούνται μελέτες για την αξιολόγηση και προστασία παραδοσιακού τμήματος ή αρχιτεκτονικού συνόλου των οικισμών Ειδομένη, Φανός, Καστανερή, Ομαλό και Μάνδρες (προϋφιστάμενοι του 1923). Προστατεύονται και αναδεικνύονται τα μνημεία και οι αρχαιολογικοί χώροι, και θεσπίζονται ρυθμίσεις για την προστασία των παραδοσιακών ιστών, των ιστορικών κτισμάτων και εγκαταστάσεων και του φυσικού τοπίου, καθώς και αναπλάσεις κεντρικών πλατειών και οδών.
Μελέτη για τον εντοπισμό, αξιολόγηση και προστασία με κατάλληλες διατάξεις, τα στοιχεία που σώζονται από τον μεγάλο προσφυγικό εποικισμό (ιστοί, κτίσματα, και χρήσεις) στην πεδιάδα του Κιλκίς.

Προστασία και ανάδειξη μεμονωμένων διατηρητέων εγκαταστάσεων και κτιρίων:
Προγράμματα για την προστασία και ανάδειξη ιστορικών κτισμάτων που συνδέονται με την ιστορία των σιδηροδρόμων, στον Γαλλικό, τη Δοϊράνη και την Ειδομένη.
Προγράμματα πολιτιστικών διαδρομών και δικτύων, που συνδέουν αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία, καθώς και οικομουσείων-πολιτιστικών τοπίων
Δίκτυο που θα συνδέει τις προϊστορικές θεσεις (τούμπες και τράπεζες) Τούμπα, Ανθόφυτο, Ξυλοκερατιά, Γαλλικός, Πεδινό, Σπήλαιο Αγίου Γεωργίου, Κυριακαίϊκα, Μεταλλικό, Τούμπα, Παλαιό Γυναικόκαστρο, Σταυροχώρι, Χωρυγίο.
Δίκτυο αρχαιολογικών χώρων (περιλαμβάνονται και οι αρχαίες πόλεις της Κάτω Μακεδονίας) στις θέσεις Ευρωπός (αρχαία πόλη Ευρωπού), Γρίβα, Πεντάλοφος, Φιλυριά, Αξιούπολη, Κολχίδα, Παλατιανό (αρχαία μακεδονική πόλη Ίωρον) και Άγιοι Απόστολοι (αρχαία Μόρρυλλος), καθώς και θέσεις με αρχαιολογικούς χώρους των βυζαντινών χρόνων (Νέο Γυναικόκαστρο, Καμπάνης - Πεδινό, Καμπάνης και Ν.Σάντα).
Μελέτη για την θέσπιση «Πολιτιστικών τοπίων του Α’ΠΠ» με το Συμμαχικό νεκροταφείο στη Δοϊράνη, το Βρετανικό νεκροταφείο και το Μεγάλο Συμμαχικό νεκροταφείο στην περιοχή του Πολύκαστρου, και των Μνήματων Σαριγκιόλ με βρετανικούς στρατιωτικούς τάφους του στην Κρηστώνη.
Μελέτη για θέσπιση περιοχής Οικοανάπτυξης κατά μήκος του ποταμού Αξιού.
Προστασία και ανάδειξη του Βαλκανικού Βοτανικού Κήπού Κρουσσίων στην Ποντοκερασιά.
Άρθρο 36. Οργάνωση περιοχών παραγωγικών δραστηριοτήτων καιΥπηρεσιών
5. Τουρισμός
Αποφόρτιση Π.Σ.Θ. προς όμορους Νομούς και ζώνες: Κιλκίς (Αξιούπολη, Πολύκαστρο, Γουμένισσα, Σταυροχώρι), Ημαθία, Πέλλα (Γιαννιτσά, Αλεξάνδρεια, Πλατύ), Πιερία (Αιγίνιο), Λαγκαδά, Χαλκιδική
Άρθρο 38. Σχέδια δράσης ως πλαίσια συντονισμού με άλλους φορείς και κοινωνικούς εταίρους
1. Στα πλαίσια του συντονισμού του ΟΡ.ΘΕ. με άλλους φορείς και κοινωνικούς εταίρους που έχουν κοινούς στόχους καθορίζονται νέα μοντέλα συνεργασίας με κοινά Σχέδια Δράσης.
β) Ο ΟΡ.ΘΕ. μπορεί να συνδεθεί σε κοινά Σχέδια Δράσης με τους παρακάτω φορείς:
1. ΟΤΑ περιοχής ευθύνης του Οργανισμού
2. Οργανισμούς Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης περιοχής ευθύνης του Οργανισμού (Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής, Κιλκίς, Πέλλας, Ημαθίας, Πιερίας)
3. Φορείς περιοχής ευθύνης του Οργανισμού (Πανεπιστήμιο, Επιμελητήρια, Εργατικά Κέντρα)
4. Εταιρίες αναπτυξιακές που δραστηριοποιούνται στην περιοχή ευθύνης του Οργανισμού (Δημόσιες ή ιδιωτικές)
Άρθρο 41. Σύστημα παρακολούθησης και αξιολόγησης του Ρυθμιστικού
Σχεδίου και Προγράμματος Προστασίας Περιβάλλοντος
2. Το σύστημα παρακολούθησης στη συνέχεια πρέπει να προβλέπει τη εξής διαδικασία μετά την εξαγωγή συμπερασμάτων από την επεξεργασία των παραπάνω δεικτών:
Σύνταξη εκθέσεων από τον ΟΡ.ΘΕ. ανά έτος όπου αναφέρονται ο βαθμός και ο τρόπος εφαρμογής του Ρυθμιστικού Σχεδίου από τον Οργανισμό, τις Υπηρεσίες του Υπουργείου ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ., άλλων αρμόδιων Υπηρεσιών, ή λοιπών εμπλεκόμενων οργανισμών δημοσίου τομέα.
Στις εκθέσεις αυτές υποδεικνύονται μέτρα, προγράμματα, πρωτοβουλίες και ενέργειες κάθε είδους που απαιτούνται για την εφαρμογή του Ρ.Σ. όπως και αναφέρονται γενομενες ενέργειες που δεν εναρμονίζονται προς τις κατευθύνσεις του.
Οι παραπάνω εκθέσεις διαβιβάζονται στην Υπερκείμενη Αρχή (Μητροπολιτικός Φορέας ή Υπουργείο ΧΟΠ) στα καθ’ ύλη αρμόδια Υπουργεία, στην Περιφέρεια και στα Νομαρχιακά Συμβούλια Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής, Κιλκίς, Πιερίας, Ημαθίας, Πέλλας προκειμένου να λαμβάνονται υπόψη κατά την προώθηση μέτρων, προγραμμάτων, δράσεων που αφορούν την εφαρμογή του Ρυθμιστικού Σχεδίου.

Γενικές παρατηρήσεις επί του νέου ΡΣΘ

➢    Αδύναμη διαδικασία διαβούλευσης
➢    Ανεπίκαιρα δεδομένα
➢    Απουσία οράματος
➢    Έλλειψη προγραμματικών προτεραιοτήτων
➢    Σύγχυση με άλλα πλαίσια
➢    Απουσία χρονοδιαγράμματος
➢    Απουσία πηγών χρηματοδότησης
➢    Μη ρεαλιστικός προγραμματισμός δράσεων
➢    Γενικότητες και ασάφειες
➢    Έμφαση στα έργα για τη Θεσσαλονίκη
➢    Πληθώρα στόχων
➢    Πληθώρα δράσεων
➢    Αδυναμία ΟΡΘΕ
➢    Υποβάθμιση Περιφέρειας
➢    Ασαφές μοντέλο μητροπολιτικής διακυβέρνησης

Απουσιάζουν ή δε δίνεται η δέουσα έμφαση σε θέματα:

➢    Διασυνοριακότητας
➢    Πράσινων και έξυπνων πόλεων
➢    Βιώσιμης κινητικότητας
➢    Ενέργειας
➢    Ορεινότητας χώρου
➢    Παραμεθόριου χώρου
➢    Σχέσης πόλης – υπαίθρου (χωρική διάρθρωση αστικού δικτύου)
➢    Λειτουργικής διασύνδεσης & ανταγωνιστικότητας μικρών αστικών κέντρων

Στο ΡΣΘ θα μπορούσε να καταγράφεται ο ρόλος του ν. Κιλκίς ως:

➢    Πόλος διασυνοριακών δραστηριοτήτων
➢    Τουριστικός πόλος
➢    Πόλος αγροτικής παραγωγής και μεταποίησης
Στο ΡΣΘ δεν προσδιορίζονται συγκεκριμένα ζητήματα που αφορούν το Κιλκίς όπως:

➢    Ο προαστιακός σιδηρόδρομος
➢    Η χωροθέτηση των Οργανωμένων Υποδοχέων
➢    Η διαβάθμιση της όχλησης των βιομηχανικών δραστηριοτήτων
➢    Η χωροθέτηση ζώνης διαμετακομιστικού εμπορίου
Ζητήματα για το Κιλκίς που άπτονται των γενικά προβλεπομένων στο ΡΘΣ:
Συγκρότηση πόλων καινοτομίας για την προσέλκυση επενδύσεων έντασης γνώσης, με τη δημιουργία επιστημονικών – τεχνολογικών πάρκων και θερμοκοιτίδων νέων επιχειρήσεων με κοινές, υψηλού επιπέδου υποδομές.
Υποστήριξη του χονδρεμπορίου και του διαμετακομιστικού εμπορίου με την ανάπτυξη οργανωμένων ζωνών με σύνθετες, συμπληρωματικές λειτουργίες, σε συνάρτηση με τις δραστηριότητες μεταφορών.
Δημιουργία εμπορευματικών πάρκων παροχής υπηρεσιών εφοδιαστικής διαχείρισης (logistics) στους στρατηγικούς κόμβους συνδυασμένων μεταφορών.
Οργάνωση υποδοχέων συγκεντρώσεων της μεταποίησης. Εξυγίανση των βιομηχανικών και επαγγελματικών συγκεντρώσεων, επανάχρηση κελυφών και ομαλή σύνδεσή τους με άλλες χρήσεις γης.
Προστασία της γεωργικής γης και ειδικά των εκτάσεων, υψηλής παραγωγικότητας που απειλούνται να μετατραπούν σε άλλες χρήσεις (οικιστική, βιομηχανική, τουρισμός κλπ) με την θέσπιση περιοχών προστασίας ή περιοχών οργανωμένων παραγωγικών δραστηριοτήτων (ΠΟΑΠΔ) του πρωτογενή τομέα.
Οικολογικά πάρκα, για τη στήριξη της βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας.
Πάρκα παραδοσιακών καλλιεργειών, για τη στήριξη των καλλιεργειών που συμβάλλουν στη διατήρηση της φυσιογνωμίας του τοπίου της περιοχής.
Ζώνες αποδοτικών καλλιεργειών και εκτροφών, που αποσκοπούν στην τροφοδοσία της εσωτερικής αγοράς της περιοχής με προϊόντα υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών, ιδιαίτερα με κηπευτικά, ανθοκομικά ή γαλακτοκομικά προϊόντα.
Δημιουργία εξειδικευμένων τμημάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
Σύνδεση των επαρχιακών πόλεων και περιοχών στην περιοχή ευθύνης του ΟΡΘΕ μεταξύ τους και με το ΠΣΘ Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τα ΜΜΜ σταθερής τροχιάς.
Δημιουργία αιολικών πάρκων και η αξιοποίηση του ανέμου για εφαρμογές μικρής κλίμακας.
Εμπορευματικά Πάρκα μεσαίας κλίμακας για την εγκατάσταση εμπορικών αποθηκών και επιχειρήσεων υπηρεσιών εφοδιαστικής διαχείρισης, που λειτουργούν κυρίως ως κέντρα διανομής για την τροφοδοσία της Μητρόπολης. Χωροθετούνται στους βασικούς αναπτυξιακούς άξονες της Περιφέρειας, ιδιαίτερα στις παρυφές του Πολεοδομικού Συγκροτήματος και των σημαντικών οικιστικών κέντρων των Χωρικών Ενοτήτων σε θέσεις με άμεση πρόσβαση στο βασικό δίκτυο μεταφορών.
Εμπορευματικά Πάρκα μεγάλης κλίμακας για την εγκατάσταση επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών διαμεταφοράς και εφοδιαστικής διαχείρισης που καλύπτουν τις πολλαπλές λειτουργίες της εφοδιαστικής αλυσίδας: αποθήκευση, συναρμολόγηση και συσκευασία προϊόντων, οργάνωση, ομαδοποίηση και αναδιανομή φορτίων και διαμετακόμιση.