Δευτέρα, 21 Φεβρουαρίου 2011 00:12
ΟΣΕ ...Εσωτερικού
Είναι μια ομορφιά η σιδηροδρομική διαδρομή Θεσσαλονίκης – Ειδομένης καθώς ακολουθεί σε μεγάλο διάστημα τον ρου του Αξιού. Η νέα χάραξη του δικτύου δεν έχει πολλούς μήνες που αποδόθηκε στην κυκλοφορία. Και μαζί η πανέμορφη μεγάλη και ωραιότατη γέφυρα του τρένου πάνω στον Αξιό.
Κι είναι να απορείς πως τα κατάφεραν οι «εγκέφαλοι» του ΟΣΕ και των κατά καιρούς κυβερνήσεων αφενός να ξοδέψουν τεράστια κονδύλια για νέα χάραξη και δίκτυο και μαζί νέα γέφυρα πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ κι αμέσως μετά να αχρηστεύουν τα έργα και τα χρήματα των φορολογουμένων.
Σε τούτον τον έρμο τόπο καταφέραμε μια παγκόσμια πρωτιά. Ο ΟΣΕ είναι μόνο …εσωτερικού. Στο όνομα της οικονομίας καταργήθηκαν όλα τα δρομολόγια, μηδενός εξαιρούμενου, που συνέδεαν σιδηροδρομικά την χώρα μας με τις γειτονικές χώρες και την Ευρώπη. Στο ρεπορτάζ για το σταθμό Κιλκίς διαβάσατε για την κατάργηση των δυο δρομολογίων από και προς Βουλγαρία και ενός δρομολογίου από και προς Κωνσταντινούπολη.
Ένα μήνα νωρίτερα, από τις 13 Ιανουαρίου 2010, καταργήθηκαν και τα δυο δρομολόγια Θεσσαλονίκης – Βελιγραδίου (και εκείθεν με ανταπόκριση προς την Ευρώπη). Τώρα διαθέτουμε πια Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος που διαθέτει δρομολόγια εσωτερικού κατά παγκόσμια πρωτοτυπία.
Οι παράπλευρες απώλειες της κατάργησης των δρομολογίων προς Βελιγράδι είναι δυσμενέστατες σε όλη την Παιονία. Τα τρένα αυτά σταματούσαν προαιρετικά και στο Πολύκαστρο και επομένως υπήρχε η δυνατότητα της σιδηροδρομικής επικοινωνίας με τη Θεσσαλονίκη.
Για τη μικρή Ειδομένη, παρεμπιπτόντως, το πλήγμα είναι συντριπτικό. Τις ημέρες αυτές καταργήθηκε το ένα και μοναδικό δρομολόγιο του ΚΤΕΛ, εβδομαδιαίως, που συνέδεε τους κατοίκους του με τον έξω κόσμο. Τώρα μόνο με ταξί και Ι.Χ. αυτοκίνητα δύνανται να μετακινούνται.
Αλλά και σε επίπεδο υπηρεσιών, η Ειδομένη απορφανίζεται. Κατ’ αρχήν το τελωνείο πλέον δεν έχει λόγο ύπαρξης. Μετακομίζει προς τους Ευζώνους και μαζί έκλεισε και το κατάστημα αφορολογήτων. Το Μουσείο τρένου είναι πια για το …μουσείο της Ιστορίας, και τα τρένα που θα σφυρίζουν πια θα είναι μόνο εμπορικά. Μειωμένα κι αυτά καθώς κάποτε ήταν 10 τα εμπορικά δρομολόγια, τώρα διασώζονται τα τέσσερα.
Ο σιδηροδρομικός σταθμός Ειδομένης, ο μοναδικός εν λειτουργία στο Ν. Κιλκίς, περιορίζει τη λειτουργία του μόνο σε δυο βάρδιες. Τη νύχτα δεν θα περνούν τρένα, ούτε4 καν εμπορικά…
Κι είναι αυτή εικόνα θλίψης και παρακμής μιας χώρας που κάποτε ήταν ευρωπαϊκή. Και τώρα ούτε με τρένο μπορεί να ταξιδέψεις στην Εσπερία…