Πέμπτη, 19 Ιανουαρίου 2012 22:32
Τα έργα–φαντάσματα του ΟΣΕ στα όρια του νομού Κιλκίς
Το «φάντασμα» από το σιδηροδρομικό σεντούκι έβγαλε το υπουργείο Υποδομών, καθώς δημοσιοποίησε στοιχεία για συγχρηματοδοτούμενα έργα των ΟΣΕ/ΕΡΓΟΣΕ που λιμνάζουν από την εποχή του Γ' Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης και παραμένουν ημιτελή έως τις ημέρες μας.
Απαντώντας σε ερώτηση των βουλευτών της Δημοκρατικής Αριστεράς, κ. κ. Θ. Λεβέντη, Ν. Τσούκαλη και Γρ. Ψαριανού, το υπουργείο Υποδομών παραδέχθηκε ότι ο συνολικός προϋπολογισμός των ημιτελών σιδηροδρομικών έργων, τα οποία εντάσσονταν στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Σιδηρόδρομοι, Αεροδρόμια, Αστικές Συγκοινωνίες» (ΕΠ ΣΑΑΣ), που ξεκίνησε το 2001 και σταμάτησε το 2007, δηλαδή την περίοδο έναρξης του ΕΣΠΑ, ξεπερνά τα 317 εκατομμύρια ευρώ.
Παράλληλα, όπως αναφέρει το υπουργείο Υποδομών, έχουν ενταχθεί ή βρίσκονται προς ένταξη από την ΕΡΓΟΣΕ έργα ύψους σχεδόν δύο δισ. ευρώ, τα οποία αποτελούν και την τελευταία ελπίδα βελτίωσης κι εκσυγχρονισμού της σιδηροδρομικής υποδομής της χώρας μας.
14 έργα στον «πάγο»
Σύμφωνα με την απάντηση του υπουργείου, 14 έργα του σιδηροδρόμου είναι ημιτελή από την προηγούμενη προγραμματική περίοδο, με τις τελικές απορροφήσεις του προγράμματος να καλύπτουν μόλις 1 δισ. ευρώ. Από αυτά τα έργα (και) στα όρια του ν. Κιλκίς :
«Κατασκευή παραλλαγής της Σιδηροδρομικής Γραμμής Θεσσαλονίκης - Ειδομένης στο τμήμα Πολύκαστρο - Ειδομένη Α' Φάση», προϋπολογισμού 31 εκατ. ευρώ, ένταξης 18/9/2009
«Αναβάθμιση σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης - Αλεξανδρούπολης μεταξύ Χ.Σ. 37+074 - Σ.Σ. Δοϊράνης», προϋπολογισμού 16,4 εκατ. ευρώ, ένταξης 22/10/2007
«Αναβάθμιση σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης - Αλεξανδρούπολης μεταξύ Σ.Σ. Δοϊράνης - Σ.Σ. Καστανούσας», προϋπολογισμού 7,9 εκατ. ευρώ, ένταξης 22/10/2007
Η τελευταία ευκαιρία
Τα συγχρηματοδοτούμενα σιδηροδρομικά έργα έχουν υποστεί διάφορα «κουτσουρέματα» κατά καιρούς. Το 2001 τα ευρωπαϊκά κονδύλια για τα έργα του σιδηροδρόμου είχαν προγραμματιστεί στα 2 δισ. ευρώ, όμως στη συνέχεια μειώθηκαν, φτάνοντας στο κλείσιμο του επιχειρησιακού προγράμματος ΣΑΑΣ στα 1,5 δισ. ευρώ.
Στη νέα προγραμματική περιόδο θα είναι 1,1 δισ., εκ των οποίων 200 εκατ. ευρώ σε περιφερειακά προγράμματα και 913 εκατ. ευρώ στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας». Ωστόσο, είναι ενδεικτικό της ανισοβαρούς αντιμετώπισης του σιδηροδρόμου από την πολιτεία ότι στο ίδιο πρόγραμμα τα οδικά έργα μεταφορών προϋπολογίζονται στα 2,5 δισ. ευρώ.
Η τρέχουσα προγραμματική περίοδος αποτελεί μάλλον την τελευταία ευκαιρία του Ελληνικού Σιδηροδρόμου. Σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, έχουν ενταχθεί ή βαίνουν προς ένταξη στο ΕΣΠΑ 14 έργα, ύψους 1,9 δισ. ευρώ, τα οποία, εάν ολοκληρωθούν, θα καλύψουν το χαμένο έδαφος και θα φέρουν τον ΟΣΕ στον 21ο αιώνα. Καταγράφουμε τα έργα που ενδιαφέρουν το ν. Κιλκίς
Ενταγμένα έργα στο Πρόγραμμα Ενίσχυσης της Προσπελασιμότητας (ΕΠΕΠ)
«Ανακαίνιση μηχανοστασίου Θεσσαλονίκης, συγκρότημα ΤΧ1-ΤΧ5 Θεσσαλονίκης και της Ενωτικής γραμμής Αξιός - Γέφυρα», προϋπολογισμού 18,8 εκατ. ευρώ
Προς ένταξη στο πρόγραμμα ΕΠΕΠ
«Αναβάθμιση Υποδομής - Επιδομής σε εντοπισμένα τμήματα και εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στο σύνολο της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη - Στρυμώνας - Προμαχώνας», προσωρινού κόστους 80 εκατ. ευρώ
Ενταγμένα έργα στα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα (ΠΕΠ)
«Κατασκευή παραλλαγής της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης - Ειδομένης, στο τμήμα Πολύκαστρο - Ειδομένης (Β' φάση)», ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας, ύψους 71 εκατ. ευρώ.